Sida 20 av 25

Postat: sön aug 19, 2007 10:54 am
av MB 4 ME
tack tack för alla fina kommentarer! Det e riktigt roligt att höra! Joo, kopplingen e ett stort problem. Eller snarare lamellen e problemet. För tryckplattan har jag ju, en 707:a. Det svåra med lamellen e att hitta en med rätt splinesdelning å som e 240mm i dai. Mercedes har som bra många fler splines å finare splines än vad dom flesta bilar har. Vad jag har hört talas om e att det ska finnas nån chev som har rätt splines. Men då e dom ju oftast 10". Dvs 250mm.

sådet bli till å pussla ihop dedära här framöver....

Postat: sön aug 19, 2007 12:15 pm
av Tommy Luhr
trevlig film, helt enormt vad man kan göra med en merca diesel..
Verkligen en motor man tror enbart är framställd för att åka till kyrkan med!

Men du har fåt till det bra :thumbright:
Hörs att det slirar på kopplingen, men angående lamell så skall du få tag på en bildelsaffär som har bra kontakt med ABR, dom gör en lamell med rätt centrum åt dig under 2000:-

Har köpt sådan till en getrag med 240lamell.
en audi 240lamell (sinter) med bmw centrum.

idag finns säkert den kombinationen på hyllan men då var det krångel att få tag på iaf..

Man kan ju nita om själv med men jag kommer ju iaf inte överens med dom niten :)

Postat: sön aug 19, 2007 3:42 pm
av Hubbares
Hejdlöst se snajdigt att du fått ihop den! :thumbright:. Hoppas bara att man hinner ner till Lse nån dag innan snön kommer så att man hinner se den lr kanske t.om åka en repa ;). Mycket strongt jobbat!

Postat: sön aug 19, 2007 4:20 pm
av MB 4 ME
hehe, bara däcken räcker tills dess!

Postat: sön aug 19, 2007 4:43 pm
av _JP_
Riktigt fränt! :D

Postat: sön aug 19, 2007 4:45 pm
av asconawille
är riktigt imponerad över att du trimmar diesel istället för bensin :thumbright: tänk så snopet om nån i en 200sx blir omkörd av en diesel :doh: :hihi:

Postat: sön aug 19, 2007 4:57 pm
av MB 4 ME
asconawille skrev:är riktigt imponerad över att du trimmar diesel istället för bensin :thumbright: tänk så snopet om nån i en 200sx blir omkörd av en diesel :doh: :hihi:


Det ska nog inte vara nått problem ....hehe

Postat: sön aug 19, 2007 5:26 pm
av dezzan
Ser bra ut det där, gick ju som ett troll :twisted:

Postat: sön aug 19, 2007 6:00 pm
av Erik.H.A
MB 4 ME skrev:
asconawille skrev:är riktigt imponerad över att du trimmar diesel istället för bensin :thumbright: tänk så snopet om nån i en 200sx blir omkörd av en diesel :doh: :hihi:


Det ska nog inte vara nått problem ....hehe
Siktet är ställt lite högre än 200sx, Antons bil piskar sånna utan överladd 8)

Postat: sön aug 19, 2007 6:21 pm
av Jckssn
Håll dig borta härifrån, inte vill man åka på pisk av en surdiesel ;)

Skämt åsido. Verkar gå riktigt bra! :D

Postat: mån aug 27, 2007 10:57 am
av XUX63
Looks good :hihi:

I have waiting for someone to bild A diesel in Sweden aswell. In Finland there has been one OM617 powered with kompressor and tbo but it took only a summer to broke it :(

I murdered my OM603 in 150tkm with little more than 147hp from tires in use all the time over the year. Now its time to make some "winterservice" :wink:

A couple of things I wondered... These are my opinions but...

The exhaust stack, I think 3" is too small and better to make at least 4" downpipe and the exhaust - even bigger than that. Pls compare it to the truck engines and the exhausts in those.

pressure box or the pipes to the sylinder head - I think they are much too long but allright - it may works because of the kompressor. You dont have any problems with the boost in lower rpm.

about the air induction - again, my opinion is that it is better to build the box takes air from the front fender instead take the air with "too long" pipe....

Than last but not smallest - the brakes... I didn't read your project very closely because of my bad swedish :doh: If you haven't done anything to brakes, I recommend you to buy SL500 9/92 or earlier from calipers with Zimmermann disks and Ferodo DS2500 brake blocks, and to rear 300TDT's calipers and disks but there is no any special blocks available :(

And once again - hat off for this project of yours :D

Postat: mån aug 27, 2007 4:10 pm
av larsat
snygg bil, ser ut att röra på sig
& lite rök den väll allt :)

Postat: mån aug 27, 2007 6:19 pm
av nordlanderumeå
tummeupp för det grymmaste ljudet jag hört i år! :thumbright:

Wow, faen vad coolt

Postat: ons aug 29, 2007 10:14 am
av calle Bengtsson
Bor i Munchen , här kör alla diesel så det skulle vara ballt att visa bilen för alla BMW konstruktörer *ler brett*sen tror jag bilen skulle sgöra rent hus på Autobahn , ja med tanke utväxling osv. så vackert bygge riktigt bra gjort

så rejält å snyggt Coolt, Värd all respekt hatten av från mig

mvh Calle

Postat: tor sep 06, 2007 8:44 pm
av MB 4 ME
ja nu verkar det som kopplingen blir bytt under morgondagen för att ev nu fara till åmsele ihelgen å gasa. det vore riktigt skoj att få testa lite mer med en koppling som inte slirar så väldans mycket. Dock är det fortfarande inte rätt lammell jag kommer att byta till, så kopplingsslir finns det risk för. Men minder iaf än nuvarande.

Spännaren för kompressorremmen skulle också behöva sig en liten modifiering innan helgen. Om jag hinner. Annars tro jag den kan gå ändå om jag spänner remmen lite mer än normalt. Chimsa ut nedre remhjulet så remmen går i linje med kompressorn bör ocå göras.