Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
- turbostefan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (toppackningsbyte)
Tomgången ligger på 1300rpm.
- turbostefan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (toppackningsbyte)
Så här ser det ut under motorhuven efter ombyggnationen. Ska försöka snygga till slangdragningar och så när jag fått bilen att gå som den ska.


oljetryck och oljetemp



oljetryck och oljetemp

- cjagenmark
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 309
- Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
- Ort: Bräkne-Hoby
Re: Stefans direktörsvagn (toppackningsbyte)
Ser trevligt ut. är det bara insuget som är bytt nu ?
Re: Stefans direktörsvagn (toppackningsbyte)
Det är bara insuget som bytts från standard till M5 separata spjäll, samma kamaxel och motor som tidigare.
Vi var ute och provade att mappa till den lite igen ikväll, men vakum-signalen är inte användbar från M5 3.6 spjällen, signalen tas från "railen" under insugsrören efter spjällen. Inga läckage eller annat, utan det är bara svårt att få till bättre vakum på brukskörning än absolut ner till 80 kPa. Ligger man på 3-4 tusen varv på lågt spjälläge blir det samma vakum på låga spjällöppningar som stora, men helt olika bränsle-behov.
Jag skulle tro det beror på kamaxeln, 4 mm lyft i ÖD gör väl sitt. Stefan kanske skulle utforskat andra sätt att ta ut vakum-signalen men det känns som det mesta provats som är möjligt med det här insuget. Det blir ett nytt försök med mappning mot spjälläge med tryck-kompensering istället.
Vi var ute och provade att mappa till den lite igen ikväll, men vakum-signalen är inte användbar från M5 3.6 spjällen, signalen tas från "railen" under insugsrören efter spjällen. Inga läckage eller annat, utan det är bara svårt att få till bättre vakum på brukskörning än absolut ner till 80 kPa. Ligger man på 3-4 tusen varv på lågt spjälläge blir det samma vakum på låga spjällöppningar som stora, men helt olika bränsle-behov.
Jag skulle tro det beror på kamaxeln, 4 mm lyft i ÖD gör väl sitt. Stefan kanske skulle utforskat andra sätt att ta ut vakum-signalen men det känns som det mesta provats som är möjligt med det här insuget. Det blir ett nytt försök med mappning mot spjälläge med tryck-kompensering istället.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön aug 12, 2007 9:07 am
- Ort: Gällivare
Re: Stefans direktörsvagn (m5 spjäll och mappning)
Vad är fördelen med att köra separata spjäll?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54121" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stefans direktörsvagn (m5 spjäll och mappning)
I Stefans fall är det rätt mycket ventil-överlapp och man får då bättre gång på låga varv i motorn. Man brukar också säga att man får bättre gas-svar, det är väl en sanning med modifikation - för man lär inte mappa mot insugstrycket endast, utan "tvingas" mappa med spjälläge (med tryck-kompensering om man kör överladdat) och får då en omedelbar signal till insprutningen så att den snabbare ger rätt bränslemängd till motorn. Spjällen ger också inget vakuum före spjällen (om inte ingången till luftburken är för liten) så en del hävdar att man av den anledningen får bättre gas-svar. Jag tycker det är minst lika viktigt att man har rätt accelerations-berikning när motorn sen får luften, oavsett antal spjäll, för det påverkar svaret från motorn mer än mycket annat (man kan ju lätta svänghjulet om man tycker att det motsvarar förväntningarna bättre, men det är inte riktigt en bra lösning på bättre gas-svar).
Man löser en del problem och får andra istället. På en del motorer tar man med fördel bort separata spjäll och kör ett enkelt separat istället, och på andra är det liten poäng att byta bort ett enkelt spjäll. Det beror lite på vem du frågar vad du får för svar.
Man löser en del problem och får andra istället. På en del motorer tar man med fördel bort separata spjäll och kör ett enkelt separat istället, och på andra är det liten poäng att byta bort ett enkelt spjäll. Det beror lite på vem du frågar vad du får för svar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: Stefans direktörsvagn (m5 spjäll och mappning)
Var den väldigt ruff i tomgången innan? Hur stor skillnad blev det? Detta är mycket intressant!
Hur funkar det i Vems, är det samma som typ vipec att man har soppamappen i TPS vs RPM och en afr tabell som rikar på efter laddtryck?
Hur funkar det i Vems, är det samma som typ vipec att man har soppamappen i TPS vs RPM och en afr tabell som rikar på efter laddtryck?
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (m5 spjäll och mappning)
eftersom motorn dessutom har ett lätt svänghjul och vass koppling motför orginalet så monterades m5spjällen i ett försök att få motorn att lugna ner sig på tomgång och låglast. Bilen väger ju en del och används till vardags och blir ganska tröttsam att smyga med i bilköer osv med denna setup

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Stefans direktörsvagn (m5 spjäll och mappning)
jag har gjort samma mod på min kadett.
gått från singelspjäll till separata.
gått från mapsensorn som huvudlast till spjäll istället.
jag hade samma problem med lätt vevparti och elaka kamaxlar.
Nu går motorn som en dröm.
gått från singelspjäll till separata.
gått från mapsensorn som huvudlast till spjäll istället.
jag hade samma problem med lätt vevparti och elaka kamaxlar.
Nu går motorn som en dröm.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- turbostefan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (m5 spjäll och mappning)
Jag tycker bilen går stabilare på tomgång med m5 spjällen. Att köra den till vardags nu är inga som helst problem. Den känns hyffsat stark på låga varv och går fint att smyga iväg på tomgång utan tomgångsmotor.
- turbostefan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (m5 spjäll och mappning)
Nu har bilen varit uppe i robbans bromsbänk.
607hk med std toppackning, bottendel grenrörsadapter och lätt modifierad topp känns inte illa. Vilka maskiner!
607hk med std toppackning, bottendel grenrörsadapter och lätt modifierad topp känns inte illa. Vilka maskiner!
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)
Mappad i bänk med spjälläge och tryck-kompensering, blev trivsam att köra sen.
Film kommer när jag samlat mig lite.
Film kommer när jag samlat mig lite.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.