Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (toppackningsbyte)

Inlägg av Jonas Ohlsson »

vad har du för tomgångsvarv?
Bild
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (toppackningsbyte)

Inlägg av turbostefan »

Tomgången ligger på 1300rpm.
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (toppackningsbyte)

Inlägg av turbostefan »

Så här ser det ut under motorhuven efter ombyggnationen. Ska försöka snygga till slangdragningar och så när jag fått bilen att gå som den ska.


Bild

Bild

oljetryck och oljetemp

Bild
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: Stefans direktörsvagn (toppackningsbyte)

Inlägg av cjagenmark »

Ser trevligt ut. är det bara insuget som är bytt nu ?
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (toppackningsbyte)

Inlägg av mattias »

Det är bara insuget som bytts från standard till M5 separata spjäll, samma kamaxel och motor som tidigare.
Vi var ute och provade att mappa till den lite igen ikväll, men vakum-signalen är inte användbar från M5 3.6 spjällen, signalen tas från "railen" under insugsrören efter spjällen. Inga läckage eller annat, utan det är bara svårt att få till bättre vakum på brukskörning än absolut ner till 80 kPa. Ligger man på 3-4 tusen varv på lågt spjälläge blir det samma vakum på låga spjällöppningar som stora, men helt olika bränsle-behov.
Jag skulle tro det beror på kamaxeln, 4 mm lyft i ÖD gör väl sitt. Stefan kanske skulle utforskat andra sätt att ta ut vakum-signalen men det känns som det mesta provats som är möjligt med det här insuget. Det blir ett nytt försök med mappning mot spjälläge med tryck-kompensering istället.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Stoffe_Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön aug 12, 2007 9:07 am
Ort: Gällivare

Re: Stefans direktörsvagn (m5 spjäll och mappning)

Inlägg av Stoffe_Turbo »

Vad är fördelen med att köra separata spjäll?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54121" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (m5 spjäll och mappning)

Inlägg av mattias »

I Stefans fall är det rätt mycket ventil-överlapp och man får då bättre gång på låga varv i motorn. Man brukar också säga att man får bättre gas-svar, det är väl en sanning med modifikation - för man lär inte mappa mot insugstrycket endast, utan "tvingas" mappa med spjälläge (med tryck-kompensering om man kör överladdat) och får då en omedelbar signal till insprutningen så att den snabbare ger rätt bränslemängd till motorn. Spjällen ger också inget vakuum före spjällen (om inte ingången till luftburken är för liten) så en del hävdar att man av den anledningen får bättre gas-svar. Jag tycker det är minst lika viktigt att man har rätt accelerations-berikning när motorn sen får luften, oavsett antal spjäll, för det påverkar svaret från motorn mer än mycket annat (man kan ju lätta svänghjulet om man tycker att det motsvarar förväntningarna bättre, men det är inte riktigt en bra lösning på bättre gas-svar).

Man löser en del problem och får andra istället. På en del motorer tar man med fördel bort separata spjäll och kör ett enkelt separat istället, och på andra är det liten poäng att byta bort ett enkelt spjäll. Det beror lite på vem du frågar vad du får för svar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Stefans direktörsvagn (m5 spjäll och mappning)

Inlägg av Henrik Braun »

Var den väldigt ruff i tomgången innan? Hur stor skillnad blev det? Detta är mycket intressant!

Hur funkar det i Vems, är det samma som typ vipec att man har soppamappen i TPS vs RPM och en afr tabell som rikar på efter laddtryck?
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (m5 spjäll och mappning)

Inlägg av Jonas Ohlsson »

eftersom motorn dessutom har ett lätt svänghjul och vass koppling motför orginalet så monterades m5spjällen i ett försök att få motorn att lugna ner sig på tomgång och låglast. Bilen väger ju en del och används till vardags och blir ganska tröttsam att smyga med i bilköer osv med denna setup
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Stefans direktörsvagn (m5 spjäll och mappning)

Inlägg av Kadett4wd »

jag har gjort samma mod på min kadett.
gått från singelspjäll till separata.
gått från mapsensorn som huvudlast till spjäll istället.

jag hade samma problem med lätt vevparti och elaka kamaxlar.
Nu går motorn som en dröm.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (m5 spjäll och mappning)

Inlägg av turbostefan »

Jag tycker bilen går stabilare på tomgång med m5 spjällen. Att köra den till vardags nu är inga som helst problem. Den känns hyffsat stark på låga varv och går fint att smyga iväg på tomgång utan tomgångsmotor.
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (m5 spjäll och mappning)

Inlägg av turbostefan »

Nu har bilen varit uppe i robbans bromsbänk.
607hk med std toppackning, bottendel grenrörsadapter och lätt modifierad topp känns inte illa. Vilka maskiner!
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (m5 spjäll och mappning)

Inlägg av Jonas Ohlsson »

95 okt
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av mattias »

Mappad i bänk med spjälläge och tryck-kompensering, blev trivsam att köra sen.
Film kommer när jag samlat mig lite.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av Erikk »

Läckert! Grattis!
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Skriv svar