Sida 20 av 34
Postat: tor mar 27, 2008 9:48 pm
av coupe76
den blå kadetten som nämndes tidigare i tråden,
http://www.garaget.org/?car=51498n
såg den live hos förra ägaren, stenhård..
Postat: fre mar 28, 2008 6:06 pm
av j0jje
Tror du råka få med ett n i länken då den inte funka, den här är det
http://www.garaget.org/?car=51498
Har den som en favorit på garaget, den är grym! står ju att gamla motorn gav 568hk, måste ju varit den han körde 10.80 med? låter lite som en saga att man bromsar 440 å ställer ner laddet å kör den tiden eller? Jaja den är iaf grym, när min kadett blir stor ska den också bli så fin

haha.
Nu blir det lite update! Toppen håller på vara ganska klar nu, ska bara putsa lite mer på insugsidan innan jag är nöjd, tror man skulle kunna hålla på hur länge som helst

men känns som att det får duga nu, viktigast är ju att hinna få klar den till racen
Avgas
Tror detta får duga nu
lite mer putsning runt delningen sen får det duga
En bild på zf lådan som snart ska sättas kapen i
Började svetsa i baksätet och lägga igen mina hål med plåt igår också så det blir lite stadigare och mer korrekt. Har fått några paket med lite parts nu också som ska hämtas ut

Postat: fre mar 28, 2008 9:19 pm
av coupe76
jo om den blå kadetten (som är min inspiration till min bil, var med i bilsport typ 99/00)
byggaren heter Peter Eriksson från Falun, han körde med den bromsad till 444hk med B21et förgasarturbo, tror inte den gick fortare än 12,00 då,
förra ägaren från Källbytrakten (fick göra ett studiebesök hemma hos honom och se bilen live) har byggt den motor som gav ca 570 hk (b230med b17 vev och 16v topp) och då gick bilen 10,610/235km/h, den såldes vidare i höstas till nuvarande ägare i bohuslän,
mer bilder finns på
http://www.402m.se/media_bilder/index.php
även tiderna fanns redovisade där
kolla runt på sidan så finns det massor av fräna bilar
Postat: fre mar 28, 2008 11:02 pm
av j0jje
Okej förstod nästan att det inte var med första motorn han körde dom tiderna

kollat lite på bilderna på 402 den är inte dålig

kollade resultaten på han också, jo bästa tid 10.61 @235 och då med en 60fot på 1.88, med bättre 60 fot typ runt 1.5-1.4 så hade den nog varit rätt nära 9an tror jag!? Ser ut som han bara körde med 17"are, med höga breda 15" slicks hade det nog blivit mkt bättre 60fot. För nog verka det som det fanns mos i maskin, högsta topspeed var 242 enligt den där listan.
Postat: lör mar 29, 2008 8:25 pm
av Hultman1
Det är jag som äger den blå kadetten nu, och håller på att bygga volvo 6à i den nu, så får vi se hur mycket över 700 effekten hamnar på nu.
Den kördes på 17 tummare på strippen, men tänkte jag skulle prova med 15 tummare i år, för att se om det går att få lite bättre 60 fot och lite lägre tider, men vi får se hur det går till sommare. slutar väll med rasad växellåda eller bakaxel, pga den ökade effekten

, men det visar sig med tiden. Bmw lådan får sitta där så länge den håller. Efter det blir det nog en Tremec låda.
Mvh.
Christian H.H.
Postat: sön mar 30, 2008 10:00 pm
av j0jje
Okej, kul att du också är på savar! Jo såg att du byggde på en vitsexa, blir nog bra med mos!
Idag har vi rivit johans gamla 240 som jag fått som donatorbil, så vi tog rätt på bromsar, motor låda, mellanaxel, övre momentstag osv osv.
Lite pics
reservmotor och m46 svep
Finbilen
Börjat klä in dessa fästen med plåt också
Som det var
Ska dit plåt som kapslar in stagen också
Postat: tis apr 01, 2008 7:41 am
av Nicklas Eriksson
j0jje skrev:
hey, det där är väl min alu bit på taket!

hur är det med rosten i dörrarna/framskärmar? har ju den blå att tänka på

Postat: tis apr 01, 2008 10:50 am
av Anders E
den där 240in är ju min gamla, johan köpte den av mig

Postat: tis apr 01, 2008 11:30 pm
av j0jje
Piraten: Det är nog din alubit, den tog edström med sig! Den är inte speciellt rostig men ganska bucklig här å där då den gått rätt hårt men du får väl kika!
zarex: Ja just det så var det
Nu blir det lite update, har fått min 765 tryckplatta idag och på bilen så har jag i princip bara svetsat klart där bak, dock var det ganska drygt. Toppen är hos janne sen ett tag och väntar på sätesjobb, edström har också planat den då den var grymt skev

Bottendelen är ihopsatt sen ett tag också. Nu lite bilder
Block
Fina tryckplattan
Som dessutom blev snorbillig med lite connections
Kl racing 3" ljuddämpare som glänser fint
Slutligen så är lappandet klart

Postat: fre apr 11, 2008 11:24 pm
av Fredriksson
Ser fint ut det här!
Visst känner du Jakob Berggren?

Han snackade om att han varit och lirat lite med er i garaget:) han har visst blivit lite influerad av er.. hehe han har börjat snacka mkt bil med mig nu också ska han nog ner till Umeå imorgon och kolla på en 240 som visst ska vara rikigt fin.

Postat: lör apr 12, 2008 10:07 am
av johanedstrom
det jag som känner jakob och har haft med han till jojjes garage nån gång..
Postat: lör apr 12, 2008 11:50 am
av Fredriksson
johanedstrom skrev:det jag som känner jakob och har haft med han till jojjes garage nån gång..
Jaha, jag trodde han kände er båda
Roligt att han också ska börja trimma bil nu

Postat: mån apr 14, 2008 10:45 pm
av Åjpel
j0jje skrev:
Har den som en favorit på garaget, den är grym! står ju att gamla motorn gav 568hk, måste ju varit den han körde 10.80 med? låter lite som en saga att man bromsar 440 å ställer ner laddet å kör den tiden eller?
:
Peppe sålde aldrig med motorn som han byggde bilen med, den har i en Volvo 240 nu, går friskt den oxå.
Jag var med när han körde 10.88/218, såg iofs inte utskriften han fick från tidtagarbåset(ingen tavla heller), men vet inte vafför han skulle ljuga. Vet att han hade problem med fästet i början men oxå att han fick till det ganska bra med fyrlinken efter ett tag, tror att de va nån av bröderna Rosencrantz från hemmatrakterna som hjälpte han med det. Kanske han körde med fullt ladd på slutet. Ska fråga han om han verkligen skojsade till det när han berättade tiden för mig =).
Men vet att den gick utav satan, värsta jag åkt i, och 800 kg bil med 440 hk borde klara rätt bra tider.
Ha de
Hittade denna länk, kan de kanske stämma lite??
http://www.race-cars.net/calculators/et_calculator.html
Postat: ons apr 16, 2008 7:17 pm
av Hultman1
Åjpel skrev:j0jje skrev:
Har den som en favorit på garaget, den är grym! står ju att gamla motorn gav 568hk, måste ju varit den han körde 10.80 med? låter lite som en saga att man bromsar 440 å ställer ner laddet å kör den tiden eller?
:
Peppe sålde aldrig med motorn som han byggde bilen med, den har i en Volvo 240 nu, går friskt den oxå.
Jag var med när han körde 10.88/218, såg iofs inte utskriften han fick från tidtagarbåset(ingen tavla heller), men vet inte vafför han skulle ljuga. Vet att han hade problem med fästet i början men oxå att han fick till det ganska bra med fyrlinken efter ett tag, tror att de va nån av bröderna Rosencrantz från hemmatrakterna som hjälpte han med det. Kanske han körde med fullt ladd på slutet. Ska fråga han om han verkligen skojsade till det när han berättade tiden för mig =).
Men vet att den gick utav satan, värsta jag åkt i, och 800 kg bil med 440 hk borde klara rätt bra tider.
Ha de
Hittade denna länk, kan de kanske stämma lite??
http://www.race-cars.net/calculators/et_calculator.html
Den motorn som satt i bilen när jag köpte den förra året byggde Andreas Östrand, och den motorn gav 568hk. 440 hk va det i den gamla motorn som satte i bilen år 2000.
Har även suttit femma i bilen, under Andreas tid, så det som står i bilsport är lägre tider, än det Andreas körde med bilen.
Mvh.
Christian Höie Hult.
Postat: ons apr 16, 2008 8:18 pm
av j0jje
Åjpel skrev:j0jje skrev:
Har den som en favorit på garaget, den är grym! står ju att gamla motorn gav 568hk, måste ju varit den han körde 10.80 med? låter lite som en saga att man bromsar 440 å ställer ner laddet å kör den tiden eller?
:
Peppe sålde aldrig med motorn som han byggde bilen med, den har i en Volvo 240 nu, går friskt den oxå.
Jag var med när han körde 10.88/218, såg iofs inte utskriften han fick från tidtagarbåset(ingen tavla heller), men vet inte vafför han skulle ljuga. Vet att han hade problem med fästet i början men oxå att han fick till det ganska bra med fyrlinken efter ett tag, tror att de va nån av bröderna Rosencrantz från hemmatrakterna som hjälpte han med det. Kanske han körde med fullt ladd på slutet. Ska fråga han om han verkligen skojsade till det när han berättade tiden för mig =).
Men vet att den gick utav satan, värsta jag åkt i, och 800 kg bil med 440 hk borde klara rätt bra tider.
Ha de
Hittade denna länk, kan de kanske stämma lite??
http://www.race-cars.net/calculators/et_calculator.html
Visst är det fullt möjligt att köra den tiden med 440 hk men tänkte bara i fall du eller nån blandat ihop nå siffror, det var också med tanke på att du sa nedställt ladd också.
Jo det blir bra fart i dom när dom väger så lite, min är det värsta jag provat/ åkt trots att den inte gick helt rent på högre varv och att jag hade diverse lekage osv. och bara laddade 1.3-1.4 med dåliga gatdäck
När man räknar på dom där hästkraftscalculatorerna och på tider så är det ju efter optimala färhållande i chassi osv och så räknar man på snittet under hela repan, har du 440 i maxeffekt håller du inte det i snitt under hela repan.