Sida 20 av 87
Postat: mån apr 05, 2010 8:35 pm
av stefan j fd cab
vad jag förstått så drar dom rejält med sås
hållbarheten är inte heller densamma som hos en kolvmotor
tillverkningsmässigt så är dom enklare att montera - färre delar
Postat: mån apr 05, 2010 9:16 pm
av Elffors
Riktigt trevligt med fler RIKTIGA verkstadsnördar som vet hur man slår ihjäl en helg på bästa sätt
Imponerande svarvning iaf!
Hade du möjlighet att avspänningsglödga efter grovningen?
Postat: tis apr 06, 2010 5:54 am
av Tegheim
Som sagt så drar wanklarna lite mer soppa pga av kylningsproblem då hela förbränningsprocessen aldrig vilar som en 4-taktare. Här tänder det hela tiden.
Samtidigt är det svårt att få den "idiotsäker" eftersom den kräver mycket omsorg och service för att hålla tätt.
En annan nackdel är att den från fabrik dricker olja, då den tar av motor-oljan och smörjer i förbränningsrummet.
Men allt detta negativt måste ha en framsida oxå.
Vibrationsfritt, högvarvigt, ljudet och sen är det kul att vara lite annorlunda

Postat: fre apr 09, 2010 3:07 pm
av MotorKnyttet
Hallå!
Hur går det för dig?
Sitter å biter på naglarna så att det börjar smaka armbåge i väntan på nästa uppdatering.
Riktigt riktigt fint bygge över lag, och med något så exotiskt som en 26B 4-skivig Wankelsmälla i pannrummet.... Uhhhh... De har man ju bara drömt om, men inte nog med de, nänä, då går byggherren å börjar snickra ihop en 4-skivig snurra på EGEN hand.

Asså... De.. De..

Helt otroligt läckert!
Hatten av och djupa hovbockningar för ett synnerligen avancerat bygge.
Mvh// Tobbe P
Postat: fre apr 09, 2010 4:46 pm
av Tegheim
MotorKnyttet skrev:Hallå!
Hur går det för dig?
Sitter å biter på naglarna så att det börjar smaka armbåge i väntan på nästa uppdatering.
Riktigt riktigt fint bygge över lag, och med något så exotiskt som en 26B 4-skivig Wankelsmälla i pannrummet.... Uhhhh... De har man ju bara drömt om, men inte nog med de, nänä, då går byggherren å börjar snickra ihop en 4-skivig snurra på EGEN hand.

Asså... De.. De..

Helt otroligt läckert!
Hatten av och djupa hovbockningar för ett synnerligen avancerat bygge.
Mvh// Tobbe P
Haha, ja? Nåt ska man ju göra
Har precis kommit till verkstaden nu, sitter med de sista CADen inför svarvning av de två lösa Vev-lobarna

Kanske kommer bilder ikväll om man har tur?

Postat: fre apr 09, 2010 7:02 pm
av TheWho
jaa, de väntar vi på

Postat: lör apr 10, 2010 8:46 am
av j björk
Ja, uppdateringar väntar vi på
Pratade lite med Lasse Wankel på elmia, de hade med sig bla. en sådan maskin som du håller på med.
Fast då med köpt vev.
Men de hade ingen isärplockad, så man fattade inget då heller
Väntar bara på att det ska dyka upp lite bilder på delarna med förklaring vad det är för något här i tråden..
Postat: lör apr 10, 2010 9:13 am
av Tegheim
j björk skrev:Ja, uppdateringar väntar vi på
Pratade lite med Lasse Wankel på elmia, de hade med sig bla. en sådan maskin som du håller på med.
Fast då med köpt vev.
Men de hade ingen isärplockad, så man fattade inget då heller
Väntar bara på att det ska dyka upp lite bilder på delarna med förklaring vad det är för något här i tråden..
Ja, det var Jan-Tores motor som han köpte i Nya Zeeland som ett kit, och sedan plockade ett engelskt företag ihop den. Så "tyvärr" har inga svenska motorbyggare sett insidan på den heller.
Jag hoppas verkligen att jag har förstått de hela rätt, så jag kan visa er andra

Postat: lör apr 10, 2010 1:10 pm
av Tegheim
Postat: lör apr 10, 2010 5:06 pm
av Tegheim
Postat: lör apr 10, 2010 5:16 pm
av Gustav
Snyggt jobbat som vanligt!
Vad är biten uppspänd i för maskin på sista bilden då?
Postat: lör apr 10, 2010 6:10 pm
av fugazi
Citerar mig själv från "Materialval i Billet-vevaxel"-tråden:
fugazi skrev:Tegheim skrev:
Ja, de är lösa och sitter på kona och kilspår.
Blir lite fundersam dära....
Vad håller kilen för momentmässigt?
Går det inte att göra den i ett stycke? (Antar att det inte är så, men varför?)
Har inte riktigt fått grepp om varför det inte går att göra den i ett stycke...
Är det gavlarna eller rotorerna som inte går att få över vevslängen när man monterar? Eller tätningarna som blir knas...?
Wankelviruset bet mig nån gång på 80-talet när jag läste en artikel i Wheels...
Störtskönt bygge... inte bara motorn!
*paus*
Nu... när jag står här å skriver med en Talisker i ena näven så tror jag att poletten har trillat ner... men förklara gärna ändå!
Det är varken rotorn eller gaveln utan den där biten inne i rotorn (vaffan den nu heter) som inte går att vika runt när man ska förbi slängen... faan vilken bra förklaring det blev...

Postat: lör apr 10, 2010 6:47 pm
av Tegheim
Gustav skrev:Snyggt jobbat som vanligt!
Vad är biten uppspänd i för maskin på sista bilden då?
Det är en Matsuura Fräs. Ska borras oljehål
fugazi skrev:Har inte riktigt fått grepp om varför det inte går att göra den i ett stycke...
Är det gavlarna eller rotorerna som inte går att få över vevslängen när man monterar? Eller tätningarna som blir knas...?
Kolla på denna videon så kanske du ser problemet. Iom att mittgavlarna endast är 76mm i hålet, och veven är 74mm i vev-kastet så går det inte att vinkla tillräckligt. Jag tror du fattar när du kollar videon
http://www.youtube.com/watch?v=1AxHx3x9HV0
Postat: lör apr 10, 2010 7:09 pm
av fugazi
Jupp... då blir det ju "solklart" när man ser styrningarna och att man får lyfta axeln lite för att få på gaveln...

Postat: sön apr 11, 2010 12:42 pm
av Tegheim