Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar En liten börnisfilm
Fixat med ny länk 

De är inte iat,n som är glapp igen då?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Har bytt till en ny och fin och placerat om den i insuget 
Troligtvis blir det knas med soppatillförseln när man kastar runt den sådär, går hur fint som helst när man är ute och kör

Troligtvis blir det knas med soppatillförseln när man kastar runt den sådär, går hur fint som helst när man är ute och kör
Ikväll blev det en massa körning på Mittsverigebanan på onsdagsbus! Äntligen lirar bilen som den ska och allt håller! 
Eller ja, allt utom servon förstås... Remmen stack två gånger rätt så direkt så det var tungvevat ute på banan, men det gick ändå!
Har massor med film och bilder så jag ska styra lite redigering bara så ska man nog få ihop nåt fränt
Här är ett smakprov iaf:
http://s442.photobucket.com/user/Bmw-Al ... sort=3&o=0

Eller ja, allt utom servon förstås... Remmen stack två gånger rätt så direkt så det var tungvevat ute på banan, men det gick ändå!
Har massor med film och bilder så jag ska styra lite redigering bara så ska man nog få ihop nåt fränt

Här är ett smakprov iaf:
http://s442.photobucket.com/user/Bmw-Al ... sort=3&o=0
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar Lagerfråga

Gas eller ras? Är kass på att bedömma lager

Det är coatade acl-lager så innebär det att dom är skrot nu?
En av småbitarna är mässing och den andra är aluminium, några idéer varifrån de kan komma?
Hittade även fjädrarna till spännaren till oljepumpskedjan i tråget, går det att åka utan?
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar Lagerfråga
Då ska vi se, lite har väl hänt sen sist iaf
Det började med att knutkorset sa upp sig, inte konstigt med tanke på hur mycket spö det fått innan reduceringsventilen kom på plats

Som tur är finns ju Ajdén så det var lätt löst och man fick tid till lite sånt här istället

Sen blev det rätt många mil på en helg då vi först åkte ända upp till Råneå för att hämta ett projekt åt en polare som äntligen landat i bmwträsket

Så nu har han hela vintern räddad med en e30 v12
Dagen därpå åkte jag neröver för att hämta en lite lönnfet sak

Genast fick den lite finare rims

En polare snubblade över den här och tipsade om den efter att jag sagt till honom att jag letade efter en ny kaross. Då den låg ute till en bra peng så blev det handla och då löste jag även mitt bruksbilsbekymmer i samma veva
Anledningarna till att jag började spana efter en ny kaross är två, dels är M5an ordentligt smälld i det bakre högra hörnet nån gång i historien och dels är jag less på att åka obes.
Okej, det är tre anledningar om jag ska vara helt ärlig, jag har även suktat efter en touring då jag tycker dom är ballare än sedanen och i vitt är en touring inget annat än helrätt!
Nyförvärvet är en 530 så allt är bara att flytta över från M5an så går den att regga som ombyggt fordon så det blir riktigt smutt och även jag har min vinter räddad
Situationen i garaget däremot är såhär just nu

For upp till mittsverige förra onsdagen och väl uppe så rasslade det från motorn
Efter en del felsökning och teorier så var det bara att börja riva pga det förmodade lagerraset, men när tråget väl var nere visade det sig att muttern till oljepumpsdrevet hade lossnat och det var löst
Lagerna såg iofs inte så jättepigga ut heller, men det var inga slitskador utan endast coatingen hade försvunnit på vissa ställen så troligtvis är det sedan uppstarten i höstas då det var ordentligt med E85 i oljan så dom får en säsong till
Men nu är bilen i princip ihop igen så i helgen ska det ut och svinas lite
Det började med att knutkorset sa upp sig, inte konstigt med tanke på hur mycket spö det fått innan reduceringsventilen kom på plats

Som tur är finns ju Ajdén så det var lätt löst och man fick tid till lite sånt här istället

Sen blev det rätt många mil på en helg då vi först åkte ända upp till Råneå för att hämta ett projekt åt en polare som äntligen landat i bmwträsket

Så nu har han hela vintern räddad med en e30 v12

Dagen därpå åkte jag neröver för att hämta en lite lönnfet sak

Genast fick den lite finare rims

En polare snubblade över den här och tipsade om den efter att jag sagt till honom att jag letade efter en ny kaross. Då den låg ute till en bra peng så blev det handla och då löste jag även mitt bruksbilsbekymmer i samma veva

Anledningarna till att jag började spana efter en ny kaross är två, dels är M5an ordentligt smälld i det bakre högra hörnet nån gång i historien och dels är jag less på att åka obes.
Okej, det är tre anledningar om jag ska vara helt ärlig, jag har även suktat efter en touring då jag tycker dom är ballare än sedanen och i vitt är en touring inget annat än helrätt!
Nyförvärvet är en 530 så allt är bara att flytta över från M5an så går den att regga som ombyggt fordon så det blir riktigt smutt och även jag har min vinter räddad

Situationen i garaget däremot är såhär just nu

For upp till mittsverige förra onsdagen och väl uppe så rasslade det från motorn

Efter en del felsökning och teorier så var det bara att börja riva pga det förmodade lagerraset, men när tråget väl var nere visade det sig att muttern till oljepumpsdrevet hade lossnat och det var löst

Lagerna såg iofs inte så jättepigga ut heller, men det var inga slitskador utan endast coatingen hade försvunnit på vissa ställen så troligtvis är det sedan uppstarten i höstas då det var ordentligt med E85 i oljan så dom får en säsong till
Men nu är bilen i princip ihop igen så i helgen ska det ut och svinas lite

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar Lägesrapport
Slängde ihop maskinen för några dagar sedan, glad i hågen så startade man och konstaterade att det fortfarande rasslar...
Lyssnade lite gran och tyckte det kom från toppen, men ska lyssna en gång till när jag fått tillbaka motivationen lite
Under tiden så sitter man och drömmer lite om när bilen funkade perfa för en gångs skull

Lyssnade lite gran och tyckte det kom från toppen, men ska lyssna en gång till när jag fått tillbaka motivationen lite
Under tiden så sitter man och drömmer lite om när bilen funkade perfa för en gångs skull

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar Suck...
Har fortsatt att leta, lyssnat överallt man har kommit åt men har ännu inte lyckas hitta vad det är som låter...
Det låter som att det kommer från cyl 4-6 och hörs både i toppen och om man lyssnar på blocket.
Det låter precis som kamkedjan, men det är mer eller mindre uteslutet då det är tyst framifrån
Lyssnar man på tråget så hör man heller inte mycket och de två vevlager jag kikade på var som sagt inte 100% men inte heller slitna
Kikade ventilshimsen men alla såg hela ut så tror inte en sån har spruckit heller, får jag tillbaka lite motivation och ork så plockar jag ur kammarna framöver
Rasslet följer varven, en som det hörs på filmen så kan det försvinna någon enstaka sekund för att sedan komma tillbaka
Lyssnade även på sprängkåpan och där var det tyst och ljudet försvinner inte om man frikopplar så det verkar ok
Någon annan som har någon idé om vad det är som väsnas?

Det låter som att det kommer från cyl 4-6 och hörs både i toppen och om man lyssnar på blocket.
Det låter precis som kamkedjan, men det är mer eller mindre uteslutet då det är tyst framifrån
Lyssnar man på tråget så hör man heller inte mycket och de två vevlager jag kikade på var som sagt inte 100% men inte heller slitna
Kikade ventilshimsen men alla såg hela ut så tror inte en sån har spruckit heller, får jag tillbaka lite motivation och ork så plockar jag ur kammarna framöver
Rasslet följer varven, en som det hörs på filmen så kan det försvinna någon enstaka sekund för att sedan komma tillbaka
Lyssnade även på sprängkåpan och där var det tyst och ljudet försvinner inte om man frikopplar så det verkar ok
Någon annan som har någon idé om vad det är som väsnas?

Kolvbult, "kolvstjärt" (pistonskirt) eller ringland?
Har du kollat kompet i den?
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Inte lätt att säga på ett filmklipp sådär, men jag tycker det låter ventilrelaterat.
Ventilspel ok? Ventilfjädrar hela?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Kollade du vevlagren på de cylindrarna?
Kan lyssna nån dag om jag har vägarna förbi om du vill.
// Ragnar
// Ragnar
Kolvbult låter ju inte alltför långsökt då jag hittade en bit mässing nere i tråget och vad jag vet så finns det ingen annanstans i motorn iaf?Husse1 skrev:Kolvbult, "kolvstjärt" (pistonskirt) eller ringland?
Kompet har jag inte kollat men det bör vara ok då maskin funkat klockrent, det var i besiktningskön till mittsverigebanan jag hörde ljudet och då hade jag kört dit från sundsvall problemfritt
Ventilspelet var ok, snarare lite tajt med ca 0,20mm, kan mäta en gång till för säkerhetsskullj björk skrev:Inte lätt att säga på ett filmklipp sådär, men jag tycker det låter ventilrelaterat.
En ventilfjäder har jag funderat på också men har inte rivit bort kammarna
Kollade vevlagret på cyl 5 ok det var dugligt iaf, vill du komma förbi och lyssna så får du gärna göra det nån dagRaRo skrev:Kollade du vevlagren på de cylindrarna?
// Ragnar

Men den allmänna motivationen till att riva maskin har försvunnit lite så troligtvis blir det ridå för 2013 och riva i vinter
Lite har man ju hunnit köra och jämfört med min förra bil så är ju denna hysterisk

Drivlinan är ju utprövad om inte annat så den lirar ju numera

Jag har ju ett annat projekt som jag har skjutit upp alldeles för länge så det blir nog att ta tag i det istället
Hämtade mig en ny donatorbil till e28an med lamelldiff och annat godis på så det blir att flytta över drivlinan från den då jag till slut fick igång motorn och kunde konstatera blåst toppackning/sprucken topp då man kunde ta kompprov i expansionskärlet

Som tur är har man ju rivit en hel hög med m51 så jag har en komplett topp liggandes om det skulle behövas
Motorn som redan sitter i e28an är inte startad så då känns det vettigare att byta packning på den här som var riktigt pigg när den väl gick igång

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2014!
jasså de var ni som var upp och hämtade min e30 med v12 an
ni var ju roliga prickar så de var kul och jag hoppas resan hem gick bra
mvh björn

ni var ju roliga prickar så de var kul och jag hoppas resan hem gick bra

mvh björn
ang filmen du la upp så låter det precis som min maskin gjorde ett tag, tappade 3 lyftare så fick bli som det blev med vart dom hamna. det kom o gick sådär men försvann efter lite plågande, inget jag rekommenderar då din maskin är aningen dyrare. kan ju vara så att en eller fler lyftare fått på fan efter skiten du hittade i tråget ? just another theory...
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är mekaniska lyftare på s38 så det är nog inte de som låter tyvärr
Blir att riva i höst/vinter som sagt så den som lever får se vad det var som orsakade det
Blir att riva i höst/vinter som sagt så den som lever får se vad det var som orsakade det