Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av knotan »

Ok som du förklarar det är ungefär som jag upplevt kompressor b230. Fast jag skulle säga led eaton växlar man gärna runt 4500-5000, du säger runt 5500 känns lagom att växla. Vilket borde tyda på att som vart inne på att din kompressor är lite effektivare. Även den platta bränsletabellen är det samma som jag sett. Fast den brukar dala rätt snart efter 5500-6000 rpm för att den ska orka varva ur. Tom på de lägre växlarna, återigen så orkar din kompressor troligen bättre på högre varv...

Men jag är väll lite insnöad på.monstrreffekterna du pratar om hehe. Jag ser gärna en kurva som går rakt uppåt till 6500 och sen dalar ut mot 7500... Oavsett effekten man får ut så gillar jag mer den karrraktären...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Mickexpress »

Har du axpump på i sprutet? På min motor vart det skitdåligt gas svar från tomgång när jag hade axpump på lågvarv. När jag stängde av det blev det jätte skillnad på responsen.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

JAjjamensan axpumpen är på över hela registret. Det måste jag verkligen testa! Tackar för tipset!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Några bilder från första gången utomhus för egen maskin.

Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mattias »

Jag tror inte accpumpen har med saken att göra, man ser på lambdan att den varken går för fett eller för snålt med de inställningar som ligger i boxen just nu. Men prova att sätta alla värden till 0 i tabellen för varvtals-berikningen och se hur den beter sig, jag tror det varken gör till eller från eftersom hela insugs-systemet gör alla förändringar i tryck så långsamma, och när man väl är på 4000 varv spelar det ingen roll längre.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Mickexpress »

Det är ju möjligt att det inte gör någon skillnad på det här konceptet. Men hade liknande symptom på min motor. Stod man på tomgång och fällde pedalen så svarade inte motorn, kändes som den inte fick någon luft. Provade att öka trottlepumpen men det blev bara sämre ju mer jag ökade. Sen stängde jag av den och då svarade den direkt på gas. Men som sagt jag har kompressorn 3 dm från insugsventilen på min, här är det lite längre.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Här kämpas det på i lagom takt! Lite rostskydd på underredet samt lite annat småttogott som tex alla rutor mm som blivit monterat. Hyrde mig en släpkärra och drog ut escorten till Robban på Dynotech för vidare uppdatering av insprutningen samt effektmätning. Förutom en NY hardyskiva som forrden vred sönder, genomled esorten den flera timmar långa tortyren gallant utan andra bekymmer. Det är ju fortfarande en standardmotor där en lite turbo är ersatt av en tyngdriven kompressor med liknande laddtryck. Så vad skulle kunna gå fel?
Känns otroligt skönt att den har genomgått elddopet utan att döbort. Nu är det bara att pilla dit resten.




Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av jol »

Vad blev det för siffror då? Eller snarare, hur ser vridgrafen ut från tomgång ;)
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av larsat »

Är hardyskivan från Biltema? Låter som skapligt vrid för att dra sönder en sådan om det inte var något tillverkningsfel!
Kurva vore kul att se som sagt :)
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Nix ingen biltema skiva. Det tordes jag inte köpa..

Visst finns det lite vrid i motorn, men vi snackar om så låga laddtryck som 0,55bar. Det hände vid 3:e pullet och 170dhk. Det var formligen storm under bilen från fläktarna så överhättning var det inte. Efter att ha sett hur den är uppbyggd, är vi helt säker på vad felet var. Den var felmärkt och därgenom blivit felmonterad. BMW skivorna samt volvo orginal som jag bytt ut var omvänd märkning på "pilarna". Vi notorade det när jag monterade den, men är det gjutna pilar så borde det väl vara som det ska... eller? Personalen på butiken jag köpte den på skakade bara huvudet och det var inget snack om reklamation. Kurvorna är som inget att visa upp. Ser ut som en trött sugis...
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av larsat »

Bra att den gick att reklamera då, om det var en bmw hardy så var den nog inte gratis misstänker jag..
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av abris »

Hej!

På de Hardry-skivor vi stoppade in på 02órna (6-håls på getrag 245) så var det pilar åt olika håll på vartannat hål (frammåt/bakåt) det vi fick fram
var att det va åt vilket håll man skulle stoppa in bultarna...rätt eller fel men det har iaf. hållit för oss, men vi har ju inte stått i dynopacken och morrat...än... haha

Hur såg markeringarna ut på den där hardyn?

Mvh
Abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Det var pilar åt vartannat håll. Som jag förstått det har det inget med åt vilket håll bultarna ska in. Utan att pilen ska peka på örat på medbringaren vilket stämmer på alla andra jag kollat på UTOM denna.. :roll:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av super7 »

mrabarth skrev:Visst finns det lite vrid i motorn, men vi snackar om så låga laddtryck som 0,55bar....
Hadde du inte räknat med att få lite högre laddtryck :whistle:
Motorn kanske är effektivare än du tror :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av larsat »

"Det var pilar åt vartannat håll."
Är det inte 3 öron på varje medbringare förskjutna 60grader mot varandra?
Om då pilarna är åt varannat håll borde man väll kunna vända skivan om ifall pilen pekar åt fel håll, alternativt vrida skivan 60grader, eller passar den bara åt ett håll?
Det ser inte ut så på bilden, men annars hänger jag inte med :) inte så ovanligt iofs..
Skriv svar