Sida 20 av 39
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Postat: sön maj 26, 2013 11:52 pm
av elliot8
Angående Su förgasarna vi hade på testet hos Jens vill jag bara säga att dom var nyrenoveade i toppskick med aluminium
insug, det satt kd nålar i dom, ( zf är ju en växellåda Jens, haha)
Vad jag var ute efter att se var skillnaden mellan Su och Weber förgasare,på just den motorn jag bromsade nu så blev skillnaden ca 25hk och det var en förväntad ökning,
Bottendel, topp och kam var i bra skick och borde ha passat Su arna ganska bra,NH 48 ska funka bra till Su har jag hört,
Om 120hk är en gräns vad Su are klarar vill jag inte uttala mig om, men personligen tror jag att ska man nå 135-140 i Jens bänk med Su gasare får man ligga i.
Med Weber så låter motorn helt annorlunda mot Su arna, det mer som bara "brölar" med Su, (hope u understand)
Vill man åka runt med Su are av rent nostalgi syfte så är ju det ok,men vill man ha effekt/prestanda så är valet enkelt enl mig.
Lars W
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Postat: tis maj 28, 2013 7:16 pm
av Jarle Sandsdalen
Morro å lese om B20 trimming! Er det noen som har prøvd å bremse en B20 med 1stk. dobbel weber på eks. et LYNX innsug? Kan det holde til 150hk med rett topp og kam?
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Postat: ons maj 29, 2013 5:47 pm
av Erland Cox
När man använder dubbla SU är det bättre att behålla styrringen mellan topp och insug.
Eftersom insuget är så kort blir det inte bra om man tar upp det för mycket i diameter.
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Postat: tis jul 23, 2013 9:24 pm
av Jens Gustavsson
H190
L175
F16
F8 60
48/40
35 grader
här är bestyckningen lars
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Postat: sön sep 01, 2013 8:30 am
av Devil
Hur mycket kan den där motorn gett med enkel DCD36 Weber? Åkte ungefär sån uppsättning för några år sedan och när jag sedan provade med dubbla SU så "dog" motorn i mina ögon!
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Postat: sön sep 15, 2013 12:56 pm
av Jens Gustavsson
Lars värre B20 motor (215 sävar hk) i action i en ganska standard 142 delux. värre bakdäck och 90/10 dämpare fram. 8.80/126 på 201meter. bra jobbat på första racet lars

va en kul dag i åmsele

va nog musiken i spelaren som gjorde att lars varavade så friskt
bild snodd av mats alfredsson

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Postat: sön sep 15, 2013 1:05 pm
av nicke.t
hjullyft

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Postat: sön sep 15, 2013 1:43 pm
av mattias
En repa finns med sist i min korta film :
http://www.youtube.com/watch?v=TiwnA1agLOo
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Postat: mån sep 16, 2013 7:57 am
av Göran
Fränt med hjullyft på std 140 och b20!! Det ryker blått där bak? Riktigt tät bottendel så kanske det blivit några Hp till, aldrig bra med olja i förbränningen.
Göran
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Postat: mån sep 16, 2013 10:24 am
av Jens Gustavsson
jo nått spökar med en cylinder det ser man på leekdown/kompa mätaren också men kolven/cylindern/toppen har inga synliga fel. måste nog mäta upp allt väldigt noga för att hitta felet.
bra tid iallafall för första försöket

jag körde inget fortare första tävligarna jag körde och det va med turbo.
han körde dessutom alla fem reporna innom en tiondels sekund. kan fungera bra som bracket racing bil.
lars körde ifrån en dubbel turbo cheva sb första repan det är ju inte så illa

(små turbos och dåliga däck men ändå).
jag tror att lars vart lite sugen att vidare utveckla dragrace inför nästa år, skulle behövas lite nya galningar i B20 dragrace värden och där skulle lars passa in bra

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Postat: mån sep 16, 2013 10:56 am
av Moparboy440
Riktigt imponerande tid och fränt med hjullyft
Hur mycket väger bilen?
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Postat: mån sep 16, 2013 12:29 pm
av Steve
Jens Gustavsson skrev:
lars körde ifrån en dubbel turbo cheva sb första repan det är ju inte så illa

(små turbos och dåliga däck men ändå).
Tror det var en Ford

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Postat: mån sep 16, 2013 12:37 pm
av Jens Gustavsson
Moparboy440 skrev:Riktigt imponerande tid och fränt med hjullyft
Hur mycket väger bilen?
jag gissar på orginal vikt, ända syliga lättningen va baksätet men tror att värsting 6x9" där bak tar ut det sen vad lars väger låter jag bli att gissa men han har ätit bra med gröt så han är tyngre än en annan iallafall
164 bakaxel och mellanaxel +M45 satt det i den också så då är den nog tyngre än standard?
ja det kanske va en ford? frän va den iallafall och kul att få se alla sorters special byggen ute i åmsele banan
mvh jens
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Postat: mån sep 16, 2013 5:12 pm
av S Iwarson
Lät fint den där, bra avstamp trots standard chassi.
Effektsiffran upplever jag lite i överkant mot slutfart men det beror ju förstås på hur kurvan ser ut därunder också.
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Postat: mån sep 16, 2013 7:00 pm
av Jens Gustavsson
effekten är bromsad här i sävar så den stämmer jäkligt bra så klart
jag tror att det som gör att slutfarten ser lite tam ut beror på följande...
1 en kilometer mätare i en vanlig bil miss visar oftast 5-10% åt "mera" hållet.
2 slutfarten mäts på strippen som medel fart mellan två fotoceller i slutet av strippen och det gör att siffran blir lägre
3 bilens race vikt är hög
4 luftmotståndet i en original hög 142 är grymt dåligt.
mvh jens