Man får vad man betalar för!larsat skrev:Det var inte gratis! Men ser ju ut som gasen går upp genom den aluminiumfärgade "muttern" i botten under manometern och sedan genom den första regulatorn till den andra, men du menar att gasen regleras i den första, vänder och går ut till högra anslutningen, samtidigt får den vänstra fullt flöde, behöver anslutningen längst till vänster pluggas eller vad är den till?
Hade det inte varit enklare för dom att sätta en regulator på var sida om manometern
Kanske inte om man ska ha 3-4 regulatorer, men blir lite långt om man bara bygger i sidled.
Det bör väll funka också med 2 billigare regulatorer och ett T-kors?
Hur justerar man flödet när man svetsar med rotgas?
En MAG kör man ju tryck på hela tiden, känns som det skulle gå åt mkt gas om man gjorde så i ett rör.
Jag citerar: "Elga Optimator® är en två-stegs reduceringsventil för kvalificerad skyddsgassvetsning. ELGA Optimator® extremt tryckkänsliga andra steg gör att man kraftigt minskar den gaspuff som normalt uppstår i startmomentet vid gasbågssvetsning. Minskningen av gaspuffen innebär att man vid normal svetsning kan sänka gasförbrukningen med upp till 50%. Lägre gasförbrukning innebär också färre flaskbyten, vilket ökar den effektiva produktionstiden vid svetsning. Dessutom erhåller man en högre svetskvalitet, eftersom risken för porer minskar.
ELGA Optimator® två-stegsprincip gör att gasflödet regleras mycket noggrant och hålls konstant även när flasktrycket efterhand sjunker."
Alltså reglerar den ner trycket från flaskan till lämplig arbetsnivå troligtvis ca 3bar i första steget. Sen justerar man in de värden man vill ha på utgångarna i andra steget.
Jag ska förklara hur man justerar.
Manometern indikerar trycket du har ifrån gasflaskan.
Den stora aluminiummuttern reglerar gasflödet i flödesmätarglaset till höger, från glaset går gasen tillbaka åt höger genom "kroppen" och ut i den gängade utgången (där det egentligen ska sitta en nippel som jag skrev förut).
Det vänstra flödesmätarglaset får ca 3bars tryck direkt från steg 1-regleringen, flödet ut ur nippeln (rakt nedanför det vänstra flödesmätarglaset) justeras med ratten längst till vänster. Vill man inte ha något flöde ur den vänstra nippeln så vrider man bara åt justerskruven så den stängs.
Eftersom det vänstra flödesmätarglaset bara är skruvat så kan man sätta en T-koppling och koppla in även ett tredje flödesmätarglas.
Vid svetsning med rotgas reglerar du flödet på det andra flödesmätarglaset (det till vänster). Rotgasen ska ju flöda hela tiden, man ska fylla och göra ca 10 volymväxlingar först sen justera in så man har lagom flöde under svetsning.
En gasregulator till MIG/MAG fungerar precis på samma sätt som en till TIG, regulatorn flödar hela tiden men i svetsverket så stryps flödet när man inte svetsar.