Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

larsat skrev:Det var inte gratis! Men ser ju ut som gasen går upp genom den aluminiumfärgade "muttern" i botten under manometern och sedan genom den första regulatorn till den andra, men du menar att gasen regleras i den första, vänder och går ut till högra anslutningen, samtidigt får den vänstra fullt flöde, behöver anslutningen längst till vänster pluggas eller vad är den till?
Hade det inte varit enklare för dom att sätta en regulator på var sida om manometern :)
Kanske inte om man ska ha 3-4 regulatorer, men blir lite långt om man bara bygger i sidled.
Det bör väll funka också med 2 billigare regulatorer och ett T-kors?
Hur justerar man flödet när man svetsar med rotgas?
En MAG kör man ju tryck på hela tiden, känns som det skulle gå åt mkt gas om man gjorde så i ett rör.
Man får vad man betalar för!
Jag citerar: "Elga Optimator® är en två-stegs reduceringsventil för kvalificerad skyddsgassvetsning. ELGA Optimator® extremt tryckkänsliga andra steg gör att man kraftigt minskar den gaspuff som normalt uppstår i startmomentet vid gasbågssvetsning. Minskningen av gaspuffen innebär att man vid normal svetsning kan sänka gasförbrukningen med upp till 50%. Lägre gasförbrukning innebär också färre flaskbyten, vilket ökar den effektiva produktionstiden vid svetsning. Dessutom erhåller man en högre svetskvalitet, eftersom risken för porer minskar.

ELGA Optimator® två-stegsprincip gör att gasflödet regleras mycket noggrant och hålls konstant även när flasktrycket efterhand sjunker."
Alltså reglerar den ner trycket från flaskan till lämplig arbetsnivå troligtvis ca 3bar i första steget. Sen justerar man in de värden man vill ha på utgångarna i andra steget.
Jag ska förklara hur man justerar.

Manometern indikerar trycket du har ifrån gasflaskan.
Den stora aluminiummuttern reglerar gasflödet i flödesmätarglaset till höger, från glaset går gasen tillbaka åt höger genom "kroppen" och ut i den gängade utgången (där det egentligen ska sitta en nippel som jag skrev förut).
Det vänstra flödesmätarglaset får ca 3bars tryck direkt från steg 1-regleringen, flödet ut ur nippeln (rakt nedanför det vänstra flödesmätarglaset) justeras med ratten längst till vänster. Vill man inte ha något flöde ur den vänstra nippeln så vrider man bara åt justerskruven så den stängs.
Eftersom det vänstra flödesmätarglaset bara är skruvat så kan man sätta en T-koppling och koppla in även ett tredje flödesmätarglas.

Vid svetsning med rotgas reglerar du flödet på det andra flödesmätarglaset (det till vänster). Rotgasen ska ju flöda hela tiden, man ska fylla och göra ca 10 volymväxlingar först sen justera in så man har lagom flöde under svetsning.

En gasregulator till MIG/MAG fungerar precis på samma sätt som en till TIG, regulatorn flödar hela tiden men i svetsverket så stryps flödet när man inte svetsar.
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Optimator regulatorn håller nere trycket bättre, så att det inte blir en sådan "puff" av gas när man börjar svetsa igen.
Sparar nog en hel del gas om man punktar mycket.

EDIT Du hann före.

Jag gissar på mer DTM look i designen ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
W108
För mycket laddtryck

Inlägg av W108 »

...och eftersom mina gissningar om "DTM" inte ens var nära så gissar jag Porsche 918-Look.

http://www.bmwblog.com/wp-content/uploads/918-.1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck

Snöa inte inne på bilmärket ;)
Christian Hedblom

W108
För mycket laddtryck

Inlägg av W108 »

Ja då är det nog R8, det tänkte jag förra gången men trodde du ville ha en typisk Porsche-look...

...och är det inte det så är det Peugeot 404-sleeper, sen tänker jag inte gissa mer. :hihi:
Pimpolainen
För mycket laddtryck

Inlägg av Pimpolainen »

ska bli riktigt intressant att se vilken väg du väljer att gå med designen om du varken kommer hålla på med runda former som min skiss och inte kantiga former som de sista skisserna...

tycker iaf att om man ändå bestämt sig för att bygga på en porsche så hade jag behållt och förstärkt de runda formerna som bilen ursprungligen har. men en riktig dtm look ute på vanlig gata hade varit jävligt tufft med!!

men det får tiden avgöra hur du gör! 8)
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck

Jag tänker/känner såhär:

Nu när jag ändå bygger så himla radikalt, varför begränsa sig så det ska se ut som alla andra..?
Gör jag inte den här designen jag ritat upp nu så kanske det inte blir alls. Det lär väl dröja innan jag bygger nåt mer..
Bygger jag i Porschelooken så blir jag ju inte direkt ensam med det utseendet. Det vore ju tråkigt att inte sticka ut från mängden när man lagt ner så mkt arbete. Sen kanske jag ångrar mig när bilen är klar och vill bygga om, då är det en massa pengar bortkastat i onödan.
Sen är det inte många som har korsat en Porsche med något annat märke...

Att det blev just en Porsche var egentligen en ren slump. Hittade bilen på bildelsbasen och gav inte så mkt för den som många kanske tror.
Christian Hedblom

Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck

Kan ju teasa med strålkastarna... :wink: :hey:
Christian Hedblom

Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Spännande :shock:

:arrow: God hjul/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Pimpolainen
För mycket laddtryck

Inlägg av Pimpolainen »

jag har börjat fatta vad det handlar om nu!! 8)

kommer bli astufft hur det än blir.
W108
För mycket laddtryck

Inlägg av W108 »

Ja man är onekligen nyfiken. Det kommer nog bli något riktigt fräckt. Mer LeMans-racer än DTM skulle jag tro...
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende

Inlägg av Robin Olivi »

Helt rätt att gå sin egen väg. Det är ju det som gör att man syns och får uppmärksamhet.

Skapar dock en del jobb men det kan det ju vara värt. Ser fram emot fler uppdateringar. :-D
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Ha! Så det blir en Audi till slut :hey:

Tänk på automatisk höjdjustering om du ska kunna besikta med xenon, men det är väl inte ett så stort problem kanske..
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck

Jag har väl inte varit direkt rädd att få jobba lite med bilen innan så varför skulle jag bli det nu!? ;)

Jo det där med automatiska höjdjusteringen har jag faktiskt tänkt på, får bli att plugga både el och elschema sen när allt ska ihop! :P

Nej det blir ingen Audi, inte heller Porsche.. En sak är säker...den blir TYSK!! ;)
Christian Hedblom

Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende

Inlägg av Toni »

Precis min idé oxå.
Bygg efter eget huvud.
Samtidigt är det inte helt lätt att bygga snyggt/fräckt som ingen annan gjort tidigare.
Trots allt är ju bildesigners rätt vassa, trots att de måste kompromissa hela tiden.
Jag gillar ditt "tänkande"!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar