Sida 20 av 30

Re: Audi S1 Gtr

Postat: mån sep 22, 2014 7:49 pm
av Grusbusen
Kul att följa det fortsatta arbetet :)
Jag har inte varigt med riktigt i svängarna, men hur kommer det sig att du skippade det första tråget du
byggde förberett för torrsump och insvetsad diff?

Re: Audi S1 Gtr

Postat: mån sep 22, 2014 8:56 pm
av ErikFloren
Jag ändrade mig till att sneställa motorn 10° istället.. Hela motorn blir ca 5cm lägre snedställd. och så blir det mer plats för insug...och så blir det mycket lättare att byta diffen nu om den pajar. då den bara är nerkapad och bultad. Och inte svetsad i något tråg. (Slipper risken med att lagerlägerna slårsig vid svetsning med)..blir ett löst torsumpstråg mellan motor och diff..
kom du fram till varför din diff paja.. var det oljan?

Re: Audi S1 Gtr

Postat: sön sep 28, 2014 8:01 pm
av Grusbusen
Ah, förstår. Låter som kloka val. Utrymme och servicevänlighet är viktigt!
Förmodligen var det klåpar Filip som hällt i GL4 olja i stället för GL5 :doh:

Re: Audi S1 Gtr

Postat: sön sep 28, 2014 10:38 pm
av ErikFloren
Ja servisvänlighet är bra att ha...efter att ha läst om när du böt din främre diff så har jag bestämt mig för att sätta motorfästerna i rambenen och inte i framvagnsbalken...så man kan komma åt diffen genom att ta ner framvagnsbalken utan att behöva hänga upp motorn...

Re: Audi S1 Gtr

Postat: tis okt 07, 2014 11:27 pm
av ErikFloren
Lite bilder på fästet till diffen
Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: tor okt 09, 2014 3:58 pm
av supersonett
Har tjuv läst denna + amazon tråden ett tag. Och nu får jag väl outa mig och bara ge tummen upp till detta otroliga bygge ! '
Trodde just diff delen skulle vara i princip omöjlig att få till på denna motorn men efter du svetsat den första versionen gick det så illa att du inspirerat mig till att göra en liknande sak med skyline delar fast med en annan liknande 4 cyl motor och i en helt annan bil :doh:

:thumbright:

Re: Audi S1 Gtr

Postat: tor okt 09, 2014 10:01 pm
av ErikFloren
Tack..
jag brukar tjuvläsa om amazonen ibland jag med :wink:
Kul att du blev inspererad av mig :thumbright:
Nu blev man ju lite nyfiken på vad du har för planer med den motorn och drivlinan

Re: Audi S1 Gtr

Postat: ons okt 15, 2014 11:07 pm
av ErikFloren
Prov montering av motor diff och låda..diffen sitter ca 3cm längre fram på motorn än vad den gör
Orginal på skylinen. Så för att dom främre drivaxlarna ska linjera så måste hela motor paketet hamna ca 3cm längre bak än vad som är orginal i skylinen...
Bild

Bild

Bild

Flyttade bak växellådsbalken 3cm
Bild

Re: Audi S1 Gtr

Postat: ons okt 15, 2014 11:14 pm
av ErikFloren
Kapade ur torpeden. Växelspakshålet och lite för fördelningslådan. Så att allt får plats 3cm längre bak
Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Audi S1 Gtr

Postat: tor okt 16, 2014 12:48 am
av Lillen
Fränt fränt FRÄNT :mrgreen:

Re: Audi S1 Gtr

Postat: sön okt 19, 2014 11:02 pm
av ErikFloren
Svetsat lite på växellådsbalken
Bild

Bild

Re: Audi S1 Gtr

Postat: mån okt 27, 2014 8:14 am
av ErikFloren
Bytt sida på handbromsen till rätt sidan om växelspaken..då man sitter och kör i passagerar stolen i skylinen orginal
Bild

Re: Audi S1 Gtr

Postat: mån okt 27, 2014 4:22 pm
av Lillen
Ska du ha den högerstyrd????

Re: Audi S1 Gtr

Postat: mån okt 27, 2014 4:57 pm
av ErikFloren
Nej vänsterstyrd..

Re: Audi S1 Gtr

Postat: tor okt 30, 2014 10:49 am
av ErikFloren
Torpedväggen tillbakaflyttad 8cm
Bild

Bild