optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av super7 »

Snakefield m-sport skrev:När jag jobbade hos Tomas på ultra motors o byggde motorer hela dagarna, så lämnade tex en golfmotor 2,0 grupp h 225hästar ca i deras depac försedda stuska dyno,med pytteventiler o i eran värld skitvass kam. Det blir 112,5 literhästar.
// Hasse
Hej Hasse.

Var det länge sen du jobbade hos Ultra Motor, dagens Golf motorer liggar väl kring 240+

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Efter att ha byggt ett helt dynosystem så har jag följande i bagaget!
1: Häng i en vikt i bänken och läs av vridmoment i datorn, starta nu alla funktioner runtomkring, vatten, fläktar, returpumpar och all övrig elektronik som finns. Koppla loss motorn eller bilen och starta den. Värdet ni ser får aldrig påverkas av yttre omständigheter iform av emi/emc eller rfi störningar.
Fungerar nr1 ?

2:Aldrig slarva med kalibreringen, lastceller är ett stycke metall med wheatstonebrygga. Dessa är grymt känsliga.
När metallen har jobbat en längre tid eller utsatts för plötsliga påkänningar av hård belastning ändrar metallen struktur och så även lastcellens kalibrering.
Detta löses lätt genom att kalibrera med kända vikter på ett känt avstånd in till centrum på bromsen, mycket enkelt och följer exakt naturlagarna.
Lastceller är inte linjära i början och slut på skalan så man bör kunna kalibrera in många punkter för att linjärisera upp lastcellen i programvaran.

När detta fungerar så mäter bänken effekt precis så som den kommer ut på armen till lastcellen, varken mer eller mindre.
Man får inga störningar som kan flytta siffror, inga felaktiga siffror på en offset-förskjuten kalibreringstabell.
Den kraften som trycker på lastcellen är den rätta vid det tillfället.

Låser man motorn med en broms så den jobbar med "steady state" rpm har man absolut bästa och säkraste avsläsningen. Här är det ingen inertia som tar upp effekt.

Vid "svep" funktion finns det två variabler som är viktigt att få till om man skall kunna använda datan till mer än att bara justera in motorns egna parametrar.
Inertia kompensering och bromsens manövrering av last.

Inertian är viktig att justera. Detta kan man inte lämna åt slumpen. Kompenserar inte bänken för motorns egen massa samt bänkens roterande massa kommer motorn visa mindre med effekt i ett svep än steady state låsning. Dessa två mätmetoder skall samman foga om inertian är rätt kompenserad.

Mycket lätt att testa nästa motor som dynas i bänken nästa gång.

Är bänken grunduppsatt för tunga v8motorer så kommer en volvomotor ge mer effekt då bänken tror att motorn har mer massa att accelerera än vad den egentligen har.

Sen kör jag lite snabbt med systemet för att kontrollera last, måste ut med hundarna innan det blir sjö utanför av allt regn.

I mitt fall så måste vattenventilen var lugn och fin samt sköta target på rpm i detalj för att inte vattenventilens svängningar skall avläsas i lastcellens insignaler och på det viset omvandlas till effekt som inte finns.

Går bromsen på med för stort moment mitt i ett svep kommer motorns hastighet stanna upp och lite extra tryck avläses på lastcellen då man stannar upp en accelererande massa. Detta är så känsligt att minsta fladder i bromsens reglering syns i rådatan på lastcellen.
Med detta vill jag säga att kolla upp så ni har koll på era PID justeringar på ventiler/ reglersystem. Man bör kunna ändra detta själv efter behag på vissa motorer för att följa target så bra som möjligt för att slippa onödiga avläsningar som inte är verklighet.

Hade alla gjort lika med sina bänkar, kört samma korrigeringsfaktor och använt samma vikter för kalibrering skulle mycket tjaffs här i tråden vara noll existerande.

Kanske dags att köra fram vikter på samma sätt som vi gjorde för flödesbänkarna.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det var ett väldigt bra inlägg Tommy.

Peter, jag har kalibreringsplattor du kan få låna av mig för att kolla din flödesbänk om du vill.
Tommy kan säkert hjälpa dig att tillverka utrustning som du kan kalibrera bromsbänken med.

Jag har fått motorer bromsade på många olika håll med väldigt olika resultat.
Värst var en Vipermotor med restriktorer som lämnade över 700 hästar när fabriksbilarna gav 625 hästar.
Oavsett hur bra motorn är så gör restriktorn att effekten tar stopp.
Om jag bromsar en Volvo 230 motor, i detta fall en 2,8 liters med EVO topp till 354 hästar.
går jag då ut med det och säger att jag byggt den starkaste 2,8 EVO motorn?
Det är ju bara 126 literhästar och det finns ju andra motorer som lämnar det så varför skulle inte denna göra det?
Därför att jag tror att det är ett mätfel i resultatet, den toppen flödar inte för den effekten på den cylinderdiametern.
Senast jag bromsade för 2 veckor sen så frågade han som kör bänken vad jag trodde att motorn skulle ge.
230 hästar svarade jag och den lämnade 232. Går nog att komma över 240 med nytt avgassystem och test av trattar.

Jag har alltid försökt förankra det jag gör i matematik och fysik.
Först begrep jag inte mycket men sen var suget efter förståelse så stort att jag gick en teknisk utbildning på komvux under 2 år.
Jag tycker att det är lika kul att lära mig av andra som det är att lära ut, är det översitteri?
Jag talar alltid exakt om vad jag har gjort och vad resultatet blev, ingen behöver gissa på kamsiffror.
De som tror att de är hemliga är inte så hemliga som de tror för det är ganska enkelt att räkna ut vad de gör.
Viktigaste parametern på en kam är när insug stänger och när avgas öppnar.
Om man vill ha mer area under kurvan men toppen och ventillyftet inte räcker till att ta ut effekten
på högre varv så kan man bara öppna mer mot överlappssidan.
På insugningssidan vill man ha in så mycket som möjligt men på avgas vill man inte ha ut så mycket som möjligt.
Man behöver ju bara släppa ut det man har lyckats få in och får man ut allt för tidigt får man inget bra sug under överlapp.
Om man då ska göra om en kam , t.ex. en 316-308-106 så minskar man lobseparationen med halva durationsökningen.
Om jag lägger på 4 grader och får en 320 profil in och minskar lobseparationen med 2 grader så stänger insug på samma punkt.
Nya kammen blir då 320-308-104. Med 324 grader in 324-308-102.
En kille som Peter som gillar Amerikanska motorer läser säkert Engine Masters och har nog läst om denna motorn:
http://www.hotrod.com/how-to/engine/090 ... rd-engine/
Hittade tyvärr inte artikeln från Engine Masters, den är bättre.

Kaases motor gav 1.54 ftlbs per cid vilket motsvarar 323,4 NM i en 2,54 liters Volvo motor.
Nu fick dom det året inte ha mer än 10,5:1 i komp men 320 NM i en Volvo som jag sett att de bästa
EVO motorerna har är nog inte helt lätt att komma över.

För att det ska kunna diskuteras överhuvudtaget och att det ska finnas nåt att diskutera så krävs det ju att man har olika åsikter.
Ni ifrågasätter mina åsikter och jag era och förhoppningsvis så lär sig alla något av det.
Hur lång blir tråden om alla är överens om den kam Jens föreslog från början?
En sida kanske där alla säger, gud vilken bra kam, precis en sån ska jag ha.
Mstahl skrev nåt väldigt bra och det är att föraren och underlaget bestämmer vilken som är den bästa kammen.

Om man ska koppla bort förare, däck och chassiinställningar så är en bromsbänkstävling i samma bänk ett måste
om man vill jämföra på samma villkor vid samma tillfälle.
Tommy Luhr erbjuder nu detta utmärkta tillfälle att visa vad era motorer går för i en 531 topps bromstävling.
Snakefield, du var med i B20 toppstävlingen, missa inte denna chans.
Peter Forlund, här har du chansen att visa oss andra vad dina motorer går för.
Kadett 4wd, du som tydligen tycker att moderatorerna ska ta bort allt jag skriver, passa på att slå mig i bromsbänken.
"When the checkered flag drops, the bullshit stops!"

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

hahaha.. ultraradikalt *s*
I övrigt med att spöa nån i bromsbänken ska du nog inte vara så självsäker.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag ser tävlingen som en kul grej.
Det är kul att träffa likasinnade, att prata, se på varandras motorer och bromsa.
B20 Dyno shootouten var en väldigt trevlig tillställning.
Stefan finns tyvärr inte längre bland oss men jag vill passa på att tacka Göran för den upplevelsen.
Jag kan fler kul engelska uttryck: "Put your money where your mouth is!"

Erland
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Tommy: Vet inte vad du tror egentligen men det du tar upp är ju Dyno basics det finns mer saker än så att ta hänsyn till tex. Hur ser din temp kompensering ut för last cellen tex? jag har ju det av leverantören men vet många som har problem med det när dom kört ett tag och inte har en direkt helhets lösning från en leverantör. Att kalibrera som tex den anläggningen jag har går fint pga att allt är köpes grejer så som armen och vikt enda jag behöver göra är att ha den 90" vid test tillfället samt att man låter cellen vara aktiverad i ca 10min innan och bara Nolla grunden läget. Sedan ska man åxå ta i beräkning att ha en tex lätt kalibrerings vikt ger ju en annan facit. tex diff på 1% på 30 kg eller 90kg (jag använder mig av 3 steg) . Har kolla detta 4-5 gånger under åren och har aldrig behövt göra nått åt det sedan köpet är inom 1%. Sedan är ju nästa sak hur hög upplösning man har på avläsningen på last cellen. Samt om man har "spike" kompensering eller inte. Sedan kan man lägga fram en kurva / utskrift som har en hög eller låg upplösning vilket blir snyggare och mer fördelaktigt tex? Har Dynokört motorer bra bit över 10år så där är jag trygg och har timmar så det räcker inom alla faktorer inom det. Som sagt att trimma Dynon är enkelt men sen har man ett å annat att förklara när korten synas. Köra Stedy state ger ett högre värde i Hp än Swep och jag finner inte nått vettigt i den mätmetoden i övrigt än att få en låg körning och kan göra noga avläsningar på bränsle värden. Att kalibrera Loud kontrollen är ju en naturlig grejer för varje motor det handlar ju om karaktär samt styrkan. Det görs enkelt i allafall här. Sedan är ju de sista hur länge swepet ska vara samt var början och slutet ska vara. Om man har slut på Swepet med ett tex motswep får man även mer hp där använder jag mig av ett konstant varv istället. Men återigen vad vinner man på osanning?
Erland:
Samt en sak jag ska vara helt ärlig i jag finner inget intresse att delta i tävlingar om nått pga att jag har aldrig gått ut med att vara bäst heller. Sedan att flöda toppar ser jag endast som en finger visning inget annat jag vill se skillnaden och där får jag det oavsett vad det visar för tal. Har plattor från leverantören brukar diffa 1Cfm. Det enda jag vet är att vad det gäller tester samt produkt utveckling har jag ett mycket bra facit på och mer kommer och ska man bryta ny väg måste man vara beredd på 3 saker 1 Att det kostar 2 Att det är mycket jobb. 3 Du kanske aldrig får tillbaka nått av det insatta. Är Du intresserad att att ge dig in i detta eller är det bättre att stoppa dom som ser det som en självklarhet att jobba så för att gå framåt och igenom det riskera halka efter?

Vad det beträffar kamaxel utveckling är det att göra det om man små bollar med några grader till eller från? Det har alla gjort och varför Jo för att det kostar pengar om man misslyckas! Det order skiter jag i. Det finns så mycket där att forska i samt sammansättningen i konceptet i helhet. Det handlar om Ge å ta hela tiden. Därför skulle det vara kul att lägga korten på bordet men jag vet vad det skulle starta här och är inte intresserad av att göra det helt enkelt. Jag har hitta intressanta saker och fortsätter att forska alltid när tids finns och det är just de som är kul.
Lite kamaxel Funderingar jag jobbar utifrån på tex Volvo rödblockan
1: Ska man ha mer duration på inlopp än avgas?
2: Ska man ha mer duration på Ex än in?
3: Ska man ha samma duration på in och Ex?
4: Ska man ha mer lyft på in än ex?
5: Ska man ha mer lyft på Ex än In?
6: Ska man ha samma lyft på In och Ex?
7: Ska man ha mer ventil acceleration på In än Ex?
8: Ska man ha mer ventil Acc på Ex än In?
9: Ska man ha samma Acc på In och ut ?
10: Ska man ha Liten nockvinkel?
11: Ska man ha bred nockvinkel?
12: Var går gränsen på antalet grader på inloppet för att kunna möjliggöra en ändamåls mässing bra cylinder fylland.
13: Var går gränsen på antalet grader vi behöver för en ändamåls mässing korrekt cylinder evakuering.
14: Vilka grader är en ändamålsmässig bra overlapps område?. Hur mycket skall kammen förinställas? etc etc
Hur många vet nått om allt detta via Irl tester ? Sedan ska vi ju lägga på en korrekt topp till detta samt klämspalt och tändpunkt -kompförhållande-grenrör-samt inlopps delen till den bottendel /cylindervolym samt effekt ytan man vill ha!
I detta ämne finns inget slut eller 100% facit om man fattar nått vet man att ändra på en sak i detta allt medför ett annat facit vare sig man vill eller inte That it.
Senast redigerad av PFR den fre maj 22, 2015 11:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Om man ska ha mer lyft på insug eller avgas och förhållande mellan durationer beror ju helt på hur stora insug respektive avgasventilerna är.
Generellt sett behöver man mer lyft på insug eftersom lyftet är i förhållande till diametern.
14,5mm på en 48mm:s ventil motsvarar 12,08mm på en 40mm avgasventil.
Så kör man 14,5mm in och 14mm ut har man faktiskt mera lyft på avgasventilen. Åtminstone i förhållande till diametern.

Vad kör du för hästkraftskalibrering i din bänk? DIN, SAE, SAE J 1347?

En bromsbänkstävling handlar inte om att bevisa någonting utan om att träffas och ha kul.
Samtidigt knyter man kontakter och lär sig saker.

Erland
Användarvisningsbild
Dan (gearhead)
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Dan (gearhead) »

Att bara skriva:
"- Nej jag kan int/ids int/ork int/vill int räkna på det utan testar mig fram istället så jag har inte några svar på sådana frågor."
Kanske är för enkelt. Sedan talar väl resultaten om vad som fungerar bäst, iaf för den personen.
Z28
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

En Amerikansk president, jag minns inte vilken nu, sade en gång:
Två män möts i ett gathörn. De har vars en dollar i handen. De byter dollar med varann. När de går därifrån är ingen av dem varken rikare eller fattigare än före mötet. Om de hade haft vars en ide, tanke eller förklaring på nåt nerskrivet på en lapp istället och bytt lapp med varann hade de båda varit rikare efter mötet.

Vi kör en hård jargong i Skåne och vi vill ha en öppen genomlyst atmosfär. Ibland upplevs vi som självgoda eller kaxiga men vi är aldrig översittare. Vi tror inte på hemligheter utan på att visa varann och ifrågasätta varann. Om ingen ifrågasätter någon annan blir argumenten aldrig testade och man vet inte om de stämmer. Är argumenten starka så tåler de att ifrågasättas.
Hur många gånger i världshistorien har de kända fysikaliska lagarna blivit ifrågasatta och testade innan de blev accepterade som axiom? De blir fortfarande utsatta för ifrågasättande med ny teknik, men de håller än och så länge de håller så är de att lita på.

Ingen av oss, särskilt inte jag, utger oss för att vara bäst. Vi är alla här för att vi älskar motorer och hungrar efter mer, men det är stor skillnad på att förklara och att mästra. Jag känner rätt ofta att du vill mästra, Peter, och istället för att förklara så kör du en "men sånt kan man grabben" stuk som tyvärr inte riktigt går hem, iaf inte för mig.
Min erfarenhet är att folk som är hemliga och inte vill förklara försöker dölja att de inte kan förklara. Säg det då. Ingen kommer att döma dig. Jag säger rakt ut när jag inte vet....eller så är jag tyst.

Dalai Lama har sagt: Den som pratar kan inte lära sig nåt. Endast den som lyssnar lär.
Ska man ha ett utbyte måste båda få komma till tals.

Jag och Erland brukar försöka åka på nån form av tävling ungefär vart femte år. Det är kul, intressant och vi lär oss massor. Dels tvingas vi köra en stenhård intensiv forskningsperiod precis innan tävlingen då det portas och flödas friskt och då man ibland gör upptäckter man tidigare missat eller undrat över. Dels träffar man likasinnade som kämpat precis lika hårt och som även de gjort upptäckter som man kan diskutera, ifrågasätta eller vara överens om. Alla brukar åka hem mycket rikare på kunskap efter sådana tävlingar. Sällan är det vinnaren av tävlingen som lärt sig mest!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Om du är intresserad av min bänk Peter så är lastcellen temp korrigerad mellan -10 till +50 grader Celsius.
Använder även Din70200 korrigering som uppdaterar 100ggr/sek.
Prova ändra ditt inertia värde som test,en kompenserad bänk skall visa lika vid steady state som svep.

Land and sea har till 100% linjäriseringen inlagd i programmet redan och det räcker att kolla med vikter att det är rätt. Pratar inte direkt till dig i mitt förra inlägg utan det var generellt gällande alla typer av lastavkännande bänkar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

http://www.land-and-sea.com/dyno-tech-t ... ate_hp.htm

Här står det lite om hur du justerar din bänk Peter. Tanken är att dom olika mätsätten skall visa lika om inte motorns uppbyggnad gör det som så att motorn lämnar mindre effekt vid accerelation.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Tommy: har läst de där och diskutera med dom tidigare så de lungt. Min hp diff mellan swep och stedy är på 2-3hp på en 250hp motor de är inte mer men den finns och de var det jag ville poängtera.

Erland:
De just sådana förhållanden jag vill checka med irl tester. För att få ett vettigt koncept måste de funka i teorin så väl som i praktiken men de är oänligt jobb och kan nog inte genomföras på en livstid. Men jag anser att de finns många lösa änder på trådar inom många områden och det är där och med hjälp av detalj studie som ger resultaten framåt
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Snakefield m-sport
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Snakefield m-sport »

super7 skrev:
Snakefield m-sport skrev:När jag jobbade hos Tomas på ultra motors o byggde motorer hela dagarna, så lämnade tex en golfmotor 2,0 grupp h 225hästar ca i deras depac försedda stuska dyno,med pytteventiler o i eran värld skitvass kam. Det blir 112,5 literhästar.
// Hasse
Hej Hasse.

Var det länge sen du jobbade hos Ultra Motor, dagens Golf motorer liggar väl kring 240+

//Nisse
Hej.
Några år sedan, men några 240 hästar i 8v golf har jag inte hört eller sett, däremot om man prata 16v motorn så lämnar dom ju ganska mkt mer effekt, men då har man ju automatiskt restriktor i insugen att jobba mot, som jag anser att bilsportförbundet borde se över lite:)

// Hasse
Snakefield m-sport
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Snakefield m-sport »

Snakefield, du var med i B20 toppstävlingen, missa inte denna chans.
Peter Forlund, här har du chansen att visa oss andra vad dina motorer går för.
Kadett 4wd, du som tydligen tycker att moderatorerna ska ta bort allt jag skriver, passa på att slå mig i bromsbänken.
"When the checkered flag drops, the bullshit stops!"

Erland[/quote]

Japp helt rätt, jag var med i b20 tävlingen hos Göran.
Det var väldigt kul o intressant, o trevligt att träffa andra garageråttor:)

Det som däremot blir lite konstigt i denna typ av tävling är att det blir ändå svårt att jämföra rättvist, då vissa har hur mkt tid som helst att jobba med grejerna, tex i b20 tävlingen, så slipade vissa sönder flertalet toppar innan dom hade 1 bra, och det är ju inte riktigt så man jobbar när man bygger mot kund.
Jag iaf har definitivt inte den tiden att lägga på ett event som skall vara på skoj.
Jag försöker inte heller framställa mig själv bättre än vad jag är, men om jag minns rätt så kom jag femma i den tävlingen? och toppen som jag använde där, slipade jag på erfarenhet på en kväll, och utan en massa tid i flödesbänken, o kunden som köpte toppen efteråt är mkt nöjd.
Kommer ni ihåg Jarmos topp? Den såg ju väldigt udda ut, flödade inte jätteimponerande, men gav ändå mkt effekt i bänken,
Finns tiden och ekonomin så kommer jag isf självklart till Tommy på bromsbänksrace.
// Hasse
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

// Hasse
super7 skrev: Hej Hasse.

//Nisse
Snakefield m-sport skrev: Hej.
Några år sedan, men några 240 hästar i 8v golf har jag inte hört eller sett, däremot om man prata 16v motorn så lämnar dom ju ganska mkt mer effekt, men då har man ju automatiskt restriktor i insugen att jobba mot, som jag anser att bilsportförbundet borde se över lite:)

// Hasse
Det var 16v jag tänkte på
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Skriv svar