2 liter 16v
Gärna något underkvadratisk, mao längre slag än borr, för att få en motor som andas rejält på lägre varv.
10.5-1 i komp, med ganska tajt squishspalt, men inte så mycket area.
Topp som flödar runt 300cfm 28"
Kamaxlar som utnyttjar toppen, mao får man testa lite, runt 12.5-13mm ventillyft krävs iaf, och spontant ganska lite duration, varv kommer ändå med minskad friktion i motorn
Grenrör runt 45-48cm långa primärpipor samt en ca 100mm lång sekundärpipa något större i diam än primärpiporna.
Insug, separata spjällhus, runt 50-52mm, ca 40-48cm långt
Så lätta kolvar som möjligt, med kraftig men lätt kolvbult.
Ganska långa vevstakar, runt 1.7-1 i förhållande(gärna titan)
Jobba bort friktion och onödig svängmassa, exempelvis: smalare lager men tajtare spel, slipa bascirkeln på kammarna smalare, inga skrapringar på kolvarna, 1-1.2mm toppring, nicasilbelägga cylindrarna.
Torrsump för att kontrollera oljan samt vevhusgaserna.
Kontrollera oljans passage invändigt ned i 'tråget' från topplocket.
Detta för att slippa onödigt med slangar upp till topplocket, med onödigt hög viktpunkt som resultat annars.
Motorns högt monterade delar tillverkade i kolfiber.
Turbo, det skulle jag vända mig till etablerade i branschen för hjälp, inget vedboföretag, turbotillverkare har ju specialutvecklade färdiga med restriktor, exempelvis Precision har en som ska klara 675hk, just för att snabbt kunna ha en vid behov, eller kanske en Garrett från Owen developments.
Intercooler, inte mer än vad som behövs, just för att hålla ned vikt framför hjulaxeln fram samt totalvikt, bilen måste vara lätt att ändra färdriktning på.
