budget 760, mot 500hk Krockad uppdaterad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

blev inga bilder igår. det leenade ut på skruvandet igår, fick tag på pappas ölförråd i garaget så det fick bli lite kvalitéts tid med dom :)

men idag skall det bli. lovar
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Här är det ett fel, detta inlägget är egentligen det som kommer några inlägg senare..
Senast redigerad av Tommy Luhr den sön nov 19, 2006 11:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Fräcka rörböjar :lol: :lol: :lol:

Dom sitter som en smäck.... :cop:

Roligt "NO BUDGET" bygge :!:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag ler fortfarande åt ic röret, klockrent!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja nu kommer uppdateringen efter helgen!

började i fredags med att göra om lite i cockpitt.
Måste ju ha lite flaschiga mätare i en riktig dräpar maskin :lol:

Bild


Sen var det dags på lördagen att börja fundera på ic rör.
Hur jag än vred och vände på vanliga tretums avgasböjjar så skulle det fan inte gå om man inte gjorde världens ryssböjjar.

Gick omkring bra länge och funderade på om jag skulle svetsa om intercoolern, men kom på att det var bara dumt då den passar fin fint i min gröna 140.
fann då denna låda i ett skymundan ställe i garaget.

Bild

TADA...... hahah, se och begrunda nutidens fulaste ic rör (och ev det tyngsta någonsin)

Bild

Bild


Bara lite gängtape så är det "klart och betalt" :)

Sen stod wastegate anordningen på tur.
Som tur är så hade jag en saab raggar kompis som kunde undvara mig en hks wastegate :shock: :roll:
Sen fick det bli ett generator spänningstag till någon volvo, antagligen 240.

Bild

Bild

Dags för ombyggnation av btr.
jag låter bilderna tala för sig själv.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



oljetryck kommer från en bränsle ledning audi 100, gammal häck.
Bild

överblick i nuläget
Bild

sen är det dags för att ta i tu med växellådan som kommer att få ta hand om all effekt motorn kommer pruducera haha..
En m90 kommer dölja baksidan av motorn.
En synkring på trean har gett upp (ovanligt)
Men med lite kontakter så finns nu denna ring som alla pratar om men ingen sett :)
Bild


Sugen på att köpa spakställ till en sådan låda och en 240mmtryckplatta.
Det är det ingen som har liggandes och drälla?



Har oljeretur, avgasrör, tps, kabelmatta till sprut kvar. inte mycket från race då :)




kör photobucket och det krånglade som satan så inläggen blev konstiga
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

hur långt tror ni det går att köra 390cc spridare på etanol?

Undrar om inte motorkarraktären blir mycket trevligare då.
Det är ju fortfarande standard komp i den.

måste antagligen sänka tändningen gött för att få den att lira med vanlig 98oktan.

kan nog köra mycket högre tändning och ladd med etanol med std komp.
Då kan den bli riktigt trevlig.

Antagligen pallar inte stakarna med fullt utkörda 390cc spridare på bensin.

Borde ju ge närmare 300hk..

Eller så vänder man på det.
Undrar om kopplingen pallar vridet som blir om man kör etanol?

Sen är ju kallstrterna vidriga med etanol...

hmmmmmm
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

har du kollat vilka stakar som sitter i motorn, glt 16v finns med både klena stakarna från 230-85/88? samt med grövre "turbo stakarna".
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nej jag har inte kollat det men utgår från att det är dom klena. visserligen har jag för mig att det är en b modell men det låter jag vara osagt:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

vill man inte öppna o kika så är dte nog bäst att utgå från att dom är klena.

ballt bygge förövrigt. :D häftiga rörböjar!! :lol:
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

börjat greja med m90lådan:) ganska enkelt faktiskt. men funkar gör den inte haha
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jaaa, idag fick jag m90lådan att göra som jag vill..

svetsat lite ic rör med:)

Hoppas på att få all hårdvara klar under veckan och helgen..

Skall skicka iväg ms boxen till Henke för uppgradering (Tack Henke)
nu imorgon.. skall skramla ihop lite givare först:)

ingen som har urtrampningslager guide hylsan till en m90 till övers?

Hur ser den ut egentligen? den måste väll pressa på lagret va?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Fox Racing
Förvisad
Inlägg: 138
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:21 pm
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Fox Racing »

haha Frääna RöR :lol: Hoppas det funkar väntar med spänning :D
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nu håller jag på att snickra ihop väst sveriges största dumpventil tror jag :roll: :shock:

Haha..
fattar inte själv varför jag gjorde den så stor..

55mm ventil...

har bara 35 på metanolmotorn så jag kanske får montera denna på den istället..


Sen så verkar det flyta på fint med sprutet nu efter lite motgångar med..

Bara jag har alla grejer så går det på en lördag att få ihop det...

skall se om inte jag kan få lite tid över att lägga in en bild på mastodont ventilen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag blir lika glad varjegång jag läser i denna tråd. HKS btr'en var kung.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tjena vad hände på denna sista bilden, hängde inte med redigt, hur kom röret till & hur har du tätat?

Bild


jag tror 390cc spridare räcker till 280 pållar om du kör 4 bars bränsletryck & etanol, men kör du bensin räcker dom nog isåfall till 450 pållar om dom står fullt öppna hela tiden:)
Skriv svar