Sida 3 av 39

Postat: sön nov 19, 2006 12:34 pm
av Tommy Luhr
blev inga bilder igår. det leenade ut på skruvandet igår, fick tag på pappas ölförråd i garaget så det fick bli lite kvalitéts tid med dom :)

men idag skall det bli. lovar

Postat: sön nov 19, 2006 9:34 pm
av Tommy Luhr
Här är det ett fel, detta inlägget är egentligen det som kommer några inlägg senare..

Postat: sön nov 19, 2006 9:53 pm
av * * * NXJ * * *
Fräcka rörböjar :lol: :lol: :lol:

Dom sitter som en smäck.... :cop:

Roligt "NO BUDGET" bygge :!:

:arrow: /NXJ

Postat: sön nov 19, 2006 10:34 pm
av peppe
Jag ler fortfarande åt ic röret, klockrent!

Postat: sön nov 19, 2006 11:04 pm
av Tommy Luhr
ja nu kommer uppdateringen efter helgen!

började i fredags med att göra om lite i cockpitt.
Måste ju ha lite flaschiga mätare i en riktig dräpar maskin :lol:

Bild


Sen var det dags på lördagen att börja fundera på ic rör.
Hur jag än vred och vände på vanliga tretums avgasböjjar så skulle det fan inte gå om man inte gjorde världens ryssböjjar.

Gick omkring bra länge och funderade på om jag skulle svetsa om intercoolern, men kom på att det var bara dumt då den passar fin fint i min gröna 140.
fann då denna låda i ett skymundan ställe i garaget.

Bild

TADA...... hahah, se och begrunda nutidens fulaste ic rör (och ev det tyngsta någonsin)

Bild

Bild


Bara lite gängtape så är det "klart och betalt" :)

Sen stod wastegate anordningen på tur.
Som tur är så hade jag en saab raggar kompis som kunde undvara mig en hks wastegate :shock: :roll:
Sen fick det bli ett generator spänningstag till någon volvo, antagligen 240.

Bild

Bild

Dags för ombyggnation av btr.
jag låter bilderna tala för sig själv.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



oljetryck kommer från en bränsle ledning audi 100, gammal häck.
Bild

överblick i nuläget
Bild

sen är det dags för att ta i tu med växellådan som kommer att få ta hand om all effekt motorn kommer pruducera haha..
En m90 kommer dölja baksidan av motorn.
En synkring på trean har gett upp (ovanligt)
Men med lite kontakter så finns nu denna ring som alla pratar om men ingen sett :)
Bild


Sugen på att köpa spakställ till en sådan låda och en 240mmtryckplatta.
Det är det ingen som har liggandes och drälla?



Har oljeretur, avgasrör, tps, kabelmatta till sprut kvar. inte mycket från race då :)




kör photobucket och det krånglade som satan så inläggen blev konstiga

Postat: sön nov 19, 2006 11:34 pm
av Tommy Luhr
hur långt tror ni det går att köra 390cc spridare på etanol?

Undrar om inte motorkarraktären blir mycket trevligare då.
Det är ju fortfarande standard komp i den.

måste antagligen sänka tändningen gött för att få den att lira med vanlig 98oktan.

kan nog köra mycket högre tändning och ladd med etanol med std komp.
Då kan den bli riktigt trevlig.

Antagligen pallar inte stakarna med fullt utkörda 390cc spridare på bensin.

Borde ju ge närmare 300hk..

Eller så vänder man på det.
Undrar om kopplingen pallar vridet som blir om man kör etanol?

Sen är ju kallstrterna vidriga med etanol...

hmmmmmm

Postat: mån nov 20, 2006 10:14 am
av Ersviken
har du kollat vilka stakar som sitter i motorn, glt 16v finns med både klena stakarna från 230-85/88? samt med grövre "turbo stakarna".

Postat: mån nov 20, 2006 12:16 pm
av Tommy Luhr
nej jag har inte kollat det men utgår från att det är dom klena. visserligen har jag för mig att det är en b modell men det låter jag vara osagt:)

Postat: mån nov 20, 2006 12:25 pm
av Rogge
vill man inte öppna o kika så är dte nog bäst att utgå från att dom är klena.

ballt bygge förövrigt. :D häftiga rörböjar!! :lol:

Postat: mån nov 20, 2006 9:53 pm
av Tommy Luhr
börjat greja med m90lådan:) ganska enkelt faktiskt. men funkar gör den inte haha

Postat: tis nov 21, 2006 8:46 pm
av Tommy Luhr
jaaa, idag fick jag m90lådan att göra som jag vill..

svetsat lite ic rör med:)

Hoppas på att få all hårdvara klar under veckan och helgen..

Skall skicka iväg ms boxen till Henke för uppgradering (Tack Henke)
nu imorgon.. skall skramla ihop lite givare först:)

ingen som har urtrampningslager guide hylsan till en m90 till övers?

Hur ser den ut egentligen? den måste väll pressa på lagret va?

Postat: tis nov 21, 2006 10:58 pm
av Fox Racing
haha Frääna RöR :lol: Hoppas det funkar väntar med spänning :D

Postat: mån nov 27, 2006 8:50 pm
av Tommy Luhr
nu håller jag på att snickra ihop väst sveriges största dumpventil tror jag :roll: :shock:

Haha..
fattar inte själv varför jag gjorde den så stor..

55mm ventil...

har bara 35 på metanolmotorn så jag kanske får montera denna på den istället..


Sen så verkar det flyta på fint med sprutet nu efter lite motgångar med..

Bara jag har alla grejer så går det på en lördag att få ihop det...

skall se om inte jag kan få lite tid över att lägga in en bild på mastodont ventilen

Postat: mån nov 27, 2006 8:56 pm
av peppe
Jag blir lika glad varjegång jag läser i denna tråd. HKS btr'en var kung.

Postat: tis nov 28, 2006 5:50 pm
av larsat
tjena vad hände på denna sista bilden, hängde inte med redigt, hur kom röret till & hur har du tätat?

Bild


jag tror 390cc spridare räcker till 280 pållar om du kör 4 bars bränsletryck & etanol, men kör du bensin räcker dom nog isåfall till 450 pållar om dom står fullt öppna hela tiden:)