B21-230 8v trimtips! (kommer med bilder senare på sts)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
jag har lagt in nåra exempel motorer nu i första inlägget, kommer fler sen med vassare kammar och sen överladdning 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Hej Jens appropå vattentemp fick jag lära mig för att få jämnareJens Gustavsson skrev:jag har lagt in nåra exempel motorer nu i första inlägget, kommer fler sen med vassare kammar och sen överladdning
temp i toppen på en racemotor ett trick som Porche tog fram
under 240turbo DTM tiden som både gav mer hp och jämnare temp i topp
är att man pluggar hålet mellan vattenpump och topp i pluggen
borrar man ett 6mm hål sedan kopplar man ihop med en slang
uttaget som går till värmeelementet direkt till röret som går under
grenröret till vattenpumpen,sedan tar man bort inehållet i termostaten
och bara har kvar yttre brickan,sedan bruka vi ha två fläcktar
på kylaren, Då startar man motor varmkör kör mot startplattan
startar en fläckt ut på plattan startar man båda,
så har jag byggt alla mina motorer,
Häls,Lacke
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
det fins inget bra svar på en sån fråga därför det klena gensvaret skulle jag tro.jparacing skrev:Vad pallar B23:a kolvarna? (turbo bruk)
200hk?
(har frågat i en egen tråd i allmän motorteknink men det verkar vara dålig respons)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
- Deztallica
- Forumsberoende
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
- Deztallica
- Forumsberoende
Ja klassikern med 3" och 968or. Men jag menar, steg 1 är styrsystem liksomErland Cox skrev:Det går att bygga om luftmassemätaren, sätta innehållet i ett större rör och köra större spridare. Erland.

Mvh
- marmander
- Forumsberoende
- Kontakt:
Tänkte bara flika in lite om hållbarheten på kolvar och stakar.
Som nämnts tidigare så är det många faktorer som påverkar detta.
Vevstakarna i en relativt lågvarvig turbomotor håller normalt sett för väldigt mycket mer effekt än i en högvarvig NA-motor. Kolvaccelerationen är oftast den största lasten för vevstaken och då är det alltså överfallen som belastas hårdast.
Håller man sig på rimlig komp. och man har koll på bränsle och tändning så håller gjutna originalkolvar fint till det mesta.
Ex1. EJ's Volvo B234 med urfrästa originalkolvar. 2,3bars laddtryck 7,5:1 i komp. 98oktan och 517whp och över 700Nm vrid, maxvarv 6500rpm. Efter ett tag gav sig en vevstake (dom grova F-stakarna).
Ex2. Min Volvo B30, M-stakar, i övrigt original botten. E85, 526Whp och 724WNm. 7,5:1 komp. och 2bars laddtryck, maxeffekt från 5500rpm till 6800rpm varvstopp. Still going strong
Ex3. Min förra B30, smidda kolvar, 8:1 komp. M-stakar, 644hk och 808Nm i motorn.
Slutsats; Satsa pengarna och tiden på optimering med ett riktigt styrsystem och bromsning i bänk!
//Simon
Som nämnts tidigare så är det många faktorer som påverkar detta.
Vevstakarna i en relativt lågvarvig turbomotor håller normalt sett för väldigt mycket mer effekt än i en högvarvig NA-motor. Kolvaccelerationen är oftast den största lasten för vevstaken och då är det alltså överfallen som belastas hårdast.
Håller man sig på rimlig komp. och man har koll på bränsle och tändning så håller gjutna originalkolvar fint till det mesta.
Ex1. EJ's Volvo B234 med urfrästa originalkolvar. 2,3bars laddtryck 7,5:1 i komp. 98oktan och 517whp och över 700Nm vrid, maxvarv 6500rpm. Efter ett tag gav sig en vevstake (dom grova F-stakarna).
Ex2. Min Volvo B30, M-stakar, i övrigt original botten. E85, 526Whp och 724WNm. 7,5:1 komp. och 2bars laddtryck, maxeffekt från 5500rpm till 6800rpm varvstopp. Still going strong

Ex3. Min förra B30, smidda kolvar, 8:1 komp. M-stakar, 644hk och 808Nm i motorn.
Slutsats; Satsa pengarna och tiden på optimering med ett riktigt styrsystem och bromsning i bänk!
//Simon
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
exempel:Deztallica skrev:Ja klassikern med 3" och 968or. Men jag menar, steg 1 är styrsystem liksomErland Cox skrev:Det går att bygga om luftmassemätaren, sätta innehållet i ett större rör och köra större spridare. Erland.Kan man inte ta det som sista steget? Speciellt nu när jag kan ändra mapparna i chippen. Lite grovhugget blir det ju, men ändå.
Mvh
http://forum.ecuproject.com/viewtopic.php?f=53&t=2595
LH 2.4 remapping

1991 240 Turbo projekt M90H E85
-
- För mycket laddtryck
finns en här i jönköping som "mappar" lh 2.4Deztallica skrev:Ja klassikern med 3" och 968or. Men jag menar, steg 1 är styrsystem liksomErland Cox skrev:Det går att bygga om luftmassemätaren, sätta innehållet i ett större rör och köra större spridare. Erland.Kan man inte ta det som sista steget? Speciellt nu när jag kan ändra mapparna i chippen. Lite grovhugget blir det ju, men ändå.
Mvh
Re: B21-230 8v trimtips! (kommer med bilder senare på sts)
Väcker tråden lite
tänkte fråga om varvtal, hur mycket hänger sakerna med till och om man byter vad bör man byta till och vad kan man varva då?
Mvh mathias

Mvh mathias