B21-230 8v trimtips! (kommer med bilder senare på sts)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av redheat »

Är det olika termostater B20 och B21??

Tror min termostat är till B 20 och 70 graders och den sitter i min B21ET
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har lagt in nåra exempel motorer nu i första inlägget, kommer fler sen med vassare kammar och sen överladdning :)
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Jens Gustavsson skrev:jag har lagt in nåra exempel motorer nu i första inlägget, kommer fler sen med vassare kammar och sen överladdning :)
Hej Jens appropå vattentemp fick jag lära mig för att få jämnare
temp i toppen på en racemotor ett trick som Porche tog fram
under 240turbo DTM tiden som både gav mer hp och jämnare temp i topp
är att man pluggar hålet mellan vattenpump och topp i pluggen
borrar man ett 6mm hål sedan kopplar man ihop med en slang
uttaget som går till värmeelementet direkt till röret som går under
grenröret till vattenpumpen,sedan tar man bort inehållet i termostaten
och bara har kvar yttre brickan,sedan bruka vi ha två fläcktar
på kylaren, Då startar man motor varmkör kör mot startplattan
startar en fläckt ut på plattan startar man båda,
så har jag byggt alla mina motorer,

Häls,Lacke
jparacing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: sön nov 04, 2007 8:05 pm

Inlägg av jparacing »

Vad pallar B23:a kolvarna? (turbo bruk)
200hk?
(har frågat i en egen tråd i allmän motorteknink men det verkar vara dålig respons)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jparacing skrev:Vad pallar B23:a kolvarna? (turbo bruk)
200hk?
(har frågat i en egen tråd i allmän motorteknink men det verkar vara dålig respons)
det fins inget bra svar på en sån fråga därför det klena gensvaret skulle jag tro.
Jansson89
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jun 20, 2007 10:48 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Jansson89 »

intressant det här jag undrar hur mycke min botten del pallar jag har en B230ft, med orgkolvar, h-profilstakar,arpvevbult och arptopplocksbult,
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

när kommer det bilder????
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Mellander
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons dec 10, 2008 7:45 pm
Ort: Kramfors

Inlägg av Mellander »

Vad tror du om att stoppa ner en Marinkam i en B21Et?
Volvo Amazon -66

It's Not A Hobby..It's Way Of Life!
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Inlägg av Deztallica »

Så om jag inte har kunskap / pengar till ett komplett styrsystem, går det inte att ändra original LH2,4 till dugliga värden? Chipbar bränsle och tändning, och kan ändra värdena på chipen själv.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det går att bygga om luftmassemätaren, sätta innehållet i ett större rör och köra större spridare. Erland.
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Inlägg av Deztallica »

Erland Cox skrev:Det går att bygga om luftmassemätaren, sätta innehållet i ett större rör och köra större spridare. Erland.
Ja klassikern med 3" och 968or. Men jag menar, steg 1 är styrsystem liksom :doh: Kan man inte ta det som sista steget? Speciellt nu när jag kan ändra mapparna i chippen. Lite grovhugget blir det ju, men ändå.

Mvh
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tänkte bara flika in lite om hållbarheten på kolvar och stakar.

Som nämnts tidigare så är det många faktorer som påverkar detta.

Vevstakarna i en relativt lågvarvig turbomotor håller normalt sett för väldigt mycket mer effekt än i en högvarvig NA-motor. Kolvaccelerationen är oftast den största lasten för vevstaken och då är det alltså överfallen som belastas hårdast.

Håller man sig på rimlig komp. och man har koll på bränsle och tändning så håller gjutna originalkolvar fint till det mesta.

Ex1. EJ's Volvo B234 med urfrästa originalkolvar. 2,3bars laddtryck 7,5:1 i komp. 98oktan och 517whp och över 700Nm vrid, maxvarv 6500rpm. Efter ett tag gav sig en vevstake (dom grova F-stakarna).

Ex2. Min Volvo B30, M-stakar, i övrigt original botten. E85, 526Whp och 724WNm. 7,5:1 komp. och 2bars laddtryck, maxeffekt från 5500rpm till 6800rpm varvstopp. Still going strong ;)

Ex3. Min förra B30, smidda kolvar, 8:1 komp. M-stakar, 644hk och 808Nm i motorn.

Slutsats; Satsa pengarna och tiden på optimering med ett riktigt styrsystem och bromsning i bänk!

//Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Botje
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis sep 08, 2009 4:11 pm

Inlägg av Botje »

Deztallica skrev:
Erland Cox skrev:Det går att bygga om luftmassemätaren, sätta innehållet i ett större rör och köra större spridare. Erland.
Ja klassikern med 3" och 968or. Men jag menar, steg 1 är styrsystem liksom :doh: Kan man inte ta det som sista steget? Speciellt nu när jag kan ändra mapparna i chippen. Lite grovhugget blir det ju, men ändå.

Mvh
exempel:
http://forum.ecuproject.com/viewtopic.php?f=53&t=2595
LH 2.4 remapping :D
1991 240 Turbo projekt M90H E85
micke gustafsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: tis mar 13, 2007 6:37 pm
Ort: Habo

Inlägg av micke gustafsson »

Deztallica skrev:
Erland Cox skrev:Det går att bygga om luftmassemätaren, sätta innehållet i ett större rör och köra större spridare. Erland.
Ja klassikern med 3" och 968or. Men jag menar, steg 1 är styrsystem liksom :doh: Kan man inte ta det som sista steget? Speciellt nu när jag kan ändra mapparna i chippen. Lite grovhugget blir det ju, men ändå.

Mvh
finns en här i jönköping som "mappar" lh 2.4
heller
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån sep 05, 2011 11:26 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: B21-230 8v trimtips! (kommer med bilder senare på sts)

Inlägg av heller »

Väcker tråden lite :-) tänkte fråga om varvtal, hur mycket hänger sakerna med till och om man byter vad bör man byta till och vad kan man varva då? :-)


Mvh mathias
Skriv svar