Sida 3 av 4
Postat: fre maj 18, 2007 6:04 pm
av redheat
Är det olika termostater B20 och B21??
Tror min termostat är till B 20 och 70 graders och den sitter i min B21ET
Postat: lör sep 29, 2007 2:52 pm
av Jens Gustavsson
jag har lagt in nåra exempel motorer nu i första inlägget, kommer fler sen med vassare kammar och sen överladdning

Postat: lör jan 05, 2008 9:16 am
av Lacke
Jens Gustavsson skrev:jag har lagt in nåra exempel motorer nu i första inlägget, kommer fler sen med vassare kammar och sen överladdning

Hej Jens appropå vattentemp fick jag lära mig för att få jämnare
temp i toppen på en racemotor ett trick som Porche tog fram
under 240turbo DTM tiden som både gav mer hp och jämnare temp i topp
är att man pluggar hålet mellan vattenpump och topp i pluggen
borrar man ett 6mm hål sedan kopplar man ihop med en slang
uttaget som går till värmeelementet direkt till röret som går under
grenröret till vattenpumpen,sedan tar man bort inehållet i termostaten
och bara har kvar yttre brickan,sedan bruka vi ha två fläcktar
på kylaren, Då startar man motor varmkör kör mot startplattan
startar en fläckt ut på plattan startar man båda,
så har jag byggt alla mina motorer,
Häls,Lacke
Postat: tor jan 17, 2008 9:34 pm
av jparacing
Vad pallar B23:a kolvarna? (turbo bruk)
200hk?
(har frågat i en egen tråd i allmän motorteknink men det verkar vara dålig respons)
Postat: tor jan 17, 2008 11:43 pm
av Jens Gustavsson
jparacing skrev:Vad pallar B23:a kolvarna? (turbo bruk)
200hk?
(har frågat i en egen tråd i allmän motorteknink men det verkar vara dålig respons)
det fins inget bra svar på en sån fråga därför det klena gensvaret skulle jag tro.
Postat: lör feb 16, 2008 12:22 am
av Jansson89
intressant det här jag undrar hur mycke min botten del pallar jag har en B230ft, med orgkolvar, h-profilstakar,arpvevbult och arptopplocksbult,
Postat: sön jun 29, 2008 7:28 pm
av wyzer
när kommer det bilder????
Postat: sön jan 25, 2009 12:10 pm
av Mellander
Vad tror du om att stoppa ner en Marinkam i en B21Et?
Postat: tor feb 04, 2010 6:14 pm
av Deztallica
Så om jag inte har kunskap / pengar till ett komplett styrsystem, går det inte att ändra original LH2,4 till dugliga värden? Chipbar bränsle och tändning, och kan ändra värdena på chipen själv.
Postat: tor feb 04, 2010 6:59 pm
av Erland Cox
Det går att bygga om luftmassemätaren, sätta innehållet i ett större rör och köra större spridare. Erland.
Postat: fre feb 05, 2010 5:04 pm
av Deztallica
Erland Cox skrev:Det går att bygga om luftmassemätaren, sätta innehållet i ett större rör och köra större spridare. Erland.
Ja klassikern med 3" och 968or. Men jag menar, steg 1 är styrsystem liksom

Kan man inte ta det som sista steget? Speciellt nu när jag kan ändra mapparna i chippen. Lite grovhugget blir det ju, men ändå.
Mvh
Postat: fre feb 05, 2010 10:43 pm
av marmander
Tänkte bara flika in lite om hållbarheten på kolvar och stakar.
Som nämnts tidigare så är det många faktorer som påverkar detta.
Vevstakarna i en relativt lågvarvig turbomotor håller normalt sett för väldigt mycket mer effekt än i en högvarvig NA-motor. Kolvaccelerationen är oftast den största lasten för vevstaken och då är det alltså överfallen som belastas hårdast.
Håller man sig på rimlig komp. och man har koll på bränsle och tändning så håller gjutna originalkolvar fint till det mesta.
Ex1. EJ's Volvo B234 med urfrästa originalkolvar. 2,3bars laddtryck 7,5:1 i komp. 98oktan och 517whp och över 700Nm vrid, maxvarv 6500rpm. Efter ett tag gav sig en vevstake (dom grova F-stakarna).
Ex2. Min Volvo B30, M-stakar, i övrigt original botten. E85, 526Whp och 724WNm. 7,5:1 komp. och 2bars laddtryck, maxeffekt från 5500rpm till 6800rpm varvstopp. Still going strong
Ex3. Min förra B30, smidda kolvar, 8:1 komp. M-stakar, 644hk och 808Nm i motorn.
Slutsats; Satsa pengarna och tiden på optimering med ett riktigt styrsystem och bromsning i bänk!
//Simon
Postat: lör feb 13, 2010 9:48 pm
av Botje
Deztallica skrev:Erland Cox skrev:Det går att bygga om luftmassemätaren, sätta innehållet i ett större rör och köra större spridare. Erland.
Ja klassikern med 3" och 968or. Men jag menar, steg 1 är styrsystem liksom

Kan man inte ta det som sista steget? Speciellt nu när jag kan ändra mapparna i chippen. Lite grovhugget blir det ju, men ändå.
Mvh
exempel:
http://forum.ecuproject.com/viewtopic.php?f=53&t=2595
LH 2.4 remapping

Postat: sön feb 14, 2010 9:57 am
av micke gustafsson
Deztallica skrev:Erland Cox skrev:Det går att bygga om luftmassemätaren, sätta innehållet i ett större rör och köra större spridare. Erland.
Ja klassikern med 3" och 968or. Men jag menar, steg 1 är styrsystem liksom

Kan man inte ta det som sista steget? Speciellt nu när jag kan ändra mapparna i chippen. Lite grovhugget blir det ju, men ändå.
Mvh
finns en här i jönköping som "mappar" lh 2.4
Re: B21-230 8v trimtips! (kommer med bilder senare på sts)
Postat: tis sep 20, 2011 7:05 pm
av heller
Väcker tråden lite

tänkte fråga om varvtal, hur mycket hänger sakerna med till och om man byter vad bör man byta till och vad kan man varva då?
Mvh mathias