Fahlgrens Amazon b20 tic weber 36/36

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

T Fahlgren skrev:räcker en 40mm wastegate till min motor?

vilken rördimesion är lämplig att ha till wastegaten?
Senast redigerad av T Fahlgren den lör jun 30, 2007 2:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

idag fick äntligen kg in några f-kamaxlar. :banana:

så nu har jag beställt en sådan och lite molybdenfett, hårdare motorkuddar, en ny kula och fläder till oljepumpen.

det blir nog att slipa några lytfare imorgon i planslipen med mitt special uppspännningsverktyg 8)
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

T Fahlgren skrev:Nu har jag köpt fyra st smidda ks kolvar :twisted:

De är 89,62mm i diameter så nu måste blocket borras upp en aning.

är det någon som vet vilket kolvspel det bör vara?


Vet nog svaret på din fråga..

Tror du ska borra 89.86-87 då är de borrat för 200 hk litern nos eller owerbost.. 89.82 för sugtrim..

Denna data är iofs efter rosskolvar.. men dina var med smidda..?
Samma borr som min sugis motor.. :) ca 1mm större än org som är 88.84 om inte minns fel.. 0.04" ödim om ja inte mins fel.. Man kan även kalla det tredje överdim.. :) Brukar va 015", 030" och 040"

Dom har nog räknat fel.. Kanske trode att 0.006 spel är hundradelar
men det är tum.. de blir iaf 0.15 för owerboast eller över 200 litereffekt blev pålaggt 0.004 = 0.1.. Mins inte exakt men tror mina kolvar var
89.61 och det blev borrmått 89,86.. Har papprerna i garaget.. Amerikanska grejer = tum.. De var tre månader så de e siffrerna
ja fick up i huvudet..

Då måste man veta vad man håller på med.. :)

För jäkla fin amazon.. Sugen på skaffa en amazon..
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

idag blev det att slipa till lyftarna som sagt.

räckte med att ta en hundradel för att det skulle ta rent. jag ska även bryna så man får en bättre yta.

jag har också gjort fyra kraftigare vipparmsbockar till vippbryggan, gängade upp för m10 i vipparsaxeln när jag ändå höll på.
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

här kommer lite bilder

vippbryggan
Bild

Bild

höftade in en skvalpplåt i oljetråget
Bild

nyslipade lyftare (obrynade)
Bild

svarvade bort lite onödig vikt från ett svänghjul (endast ett testsvänghjul därför 6-bult)
Bild

Bild

komentera gärna!
Senast redigerad av T Fahlgren den tis dec 04, 2007 12:34 am, redigerad totalt 3 gång.
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

idag har jag hämtat ut grejorna jag beställde från kg :thumbright:

jag har då lagt su:arna på is och ska köra med en enkel stromberg tills vidare. funderar att försöka med en weber 36/36 i framtiden. nån som prövat?

i övrigt har jag insett att motorkonceptet blir ganska likt erik wiklunds 142. :P
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Ung samma brygga som ja har i min turbomotor.. :)

Är dina böckar slitsade..?

Ja har plockat ut lyftare en gång underifrån, såg ut som svampar.. :hihi:
Dom där såg kalsafina ut iaf.. :)

Tur att du bara behövde ta någon hundring för ja
tror att lyftare e nitrerhärdade.. Ythärdade..

Vad ska du köra med för kam..?
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

Wezzli skrev:såg du oss i fårrden
nej, vilken fårrd?
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

B20TicPower skrev:Ung samma brygga som ja har i min turbomotor.. :)

Är dina böckar slitsade..?

Ja har plockat ut lyftare en gång underifrån, såg ut som svampar.. :hihi:
Dom där såg kalsafina ut iaf.. :)

Tur att du bara behövde ta någon hundring för ja
tror att lyftare e nitrerhärdade.. Ythärdade..

Vad ska du köra med för kam..?
bockarna är inte slitsade, men jag har brotchat hålen för axeln så det är nog ändå rätt så stumt.

:lol: jag vart rent förvånad över hur fräscha begagnade lyftarna var när jag plockade ur dem. har sett flera andra med nån millimeter djupt konkav grop. :twisted:

det blir att köra med f-kam.
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

nu har jag beställt en tre tum tjock intercooler med 45x30cm cellpaket och mitten anslutningar, en 40mm wastegate och en laddtrycksmätare från kl-racing. :D

gamla b18 är urplockad ur amazonen i väntan på den "nya" b20 motorn. :wink:
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

T Fahlgren skrev:nu har jag beställt en tre tum tjock intercooler med 45x30cm cellpaket och mitten anslutningar, en 40mm wastegate och en laddtrycksmätare från kl-racing. :D

gamla b18 är urplockad ur amazonen i väntan på den "nya" b20 motorn. :wink:

Mittre anslutning..? :) O de betyder..? ;)
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

B20TicPower skrev: Mittre anslutning..? :) O de betyder..? ;)
in och ut anslutningen på intercoolern sitter mitt på gavlarna. inte högst upp som det brukar vara. :wink:

det borde bli lite mindre tryckfall genom intercoolern också passar det bättre överens med anslutningarna på turbon där jag ska ha den.
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

T Fahlgren skrev:
B20TicPower skrev: Mittre anslutning..? :) O de betyder..? ;)
in och ut anslutningen på intercoolern sitter mitt på gavlarna. inte högst upp som det brukar vara. :wink:

det borde bli lite mindre tryckfall genom intercoolern också passar det bättre överens med anslutningarna på turbon där jag ska ha den.


Okej.. :) Blir säkert skitbra.. :)
Lutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: mån sep 11, 2006 3:42 pm

Inlägg av Lutte »

ser skitfint ut tore!

måste komma och titta lite när jag är ledig, blah far till kiruna igen 2veckor så efter det så ska jag våldgästa och ljuga kapp med dig!
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

nu har jag fått mina saker från kl racing. :)

medan b20 är på borrning så har jag lyft i ett tomt block bara för att kunna bygga viare på grenrör och tryckrör osv.

40mm wastegate
Bild

intercooler
Bild
Bild

lägg märke till min egenhändigt breddade org fälg och det groteskt grova avgasröret :hihi:
Bild
Senast redigerad av T Fahlgren den tis dec 04, 2007 12:35 am, redigerad totalt 2 gång.
hoires
Skriv svar