Sida 3 av 14
Postat: mån maj 28, 2007 9:33 pm
av T Fahlgren
T Fahlgren skrev:räcker en 40mm wastegate till min motor?
vilken rördimesion är lämplig att ha till wastegaten?
Postat: ons maj 30, 2007 2:24 pm
av T Fahlgren
idag fick äntligen kg in några f-kamaxlar.
så nu har jag beställt en sådan och lite molybdenfett, hårdare motorkuddar, en ny kula och fläder till oljepumpen.
det blir nog att slipa några lytfare imorgon i planslipen med mitt special uppspännningsverktyg

Postat: ons maj 30, 2007 9:30 pm
av Roger Persson
T Fahlgren skrev:Nu har jag köpt fyra st smidda ks kolvar
De är 89,62mm i diameter så nu måste blocket borras upp en aning.
är det någon som vet vilket kolvspel det bör vara?
Vet nog svaret på din fråga..
Tror du ska borra 89.86-87 då är de borrat för 200 hk litern nos eller owerbost.. 89.82 för sugtrim..
Denna data är iofs efter rosskolvar.. men dina var med smidda..?
Samma borr som min sugis motor..

ca 1mm större än org som är 88.84 om inte minns fel.. 0.04" ödim om ja inte mins fel.. Man kan även kalla det tredje överdim..

Brukar va 015", 030" och 040"
Dom har nog räknat fel.. Kanske trode att 0.006 spel är hundradelar
men det är tum.. de blir iaf 0.15 för owerboast eller över 200 litereffekt blev pålaggt 0.004 = 0.1.. Mins inte exakt men tror mina kolvar var
89.61 och det blev borrmått 89,86.. Har papprerna i garaget.. Amerikanska grejer = tum.. De var tre månader så de e siffrerna
ja fick up i huvudet..
Då måste man veta vad man håller på med..
För jäkla fin amazon.. Sugen på skaffa en amazon..
Postat: tor maj 31, 2007 11:51 am
av T Fahlgren
idag blev det att slipa till lyftarna som sagt.
räckte med att ta en hundradel för att det skulle ta rent. jag ska även bryna så man får en bättre yta.
jag har också gjort fyra kraftigare vipparmsbockar till vippbryggan, gängade upp för m10 i vipparsaxeln när jag ändå höll på.
Postat: tor maj 31, 2007 9:29 pm
av T Fahlgren
här kommer lite bilder
vippbryggan
höftade in en skvalpplåt i oljetråget
nyslipade lyftare (obrynade)
svarvade bort lite onödig vikt från ett svänghjul (endast ett testsvänghjul därför 6-bult)
komentera gärna!
Postat: mån jun 04, 2007 8:47 am
av T Fahlgren
idag har jag hämtat ut grejorna jag beställde från kg
jag har då lagt su:arna på is och ska köra med en enkel stromberg tills vidare. funderar att försöka med en weber 36/36 i framtiden. nån som prövat?
i övrigt har jag insett att motorkonceptet blir ganska likt erik wiklunds 142.

Postat: mån jun 04, 2007 5:08 pm
av Roger Persson
Ung samma brygga som ja har i min turbomotor..
Är dina böckar slitsade..?
Ja har plockat ut lyftare en gång underifrån, såg ut som svampar..
Dom där såg kalsafina ut iaf..
Tur att du bara behövde ta någon hundring för ja
tror att lyftare e nitrerhärdade.. Ythärdade..
Vad ska du köra med för kam..?
Postat: mån jun 04, 2007 8:43 pm
av T Fahlgren
Wezzli skrev:såg du oss i fårrden
nej, vilken fårrd?
Postat: mån jun 04, 2007 8:56 pm
av T Fahlgren
B20TicPower skrev:Ung samma brygga som ja har i min turbomotor..
Är dina böckar slitsade..?
Ja har plockat ut lyftare en gång underifrån, såg ut som svampar..
Dom där såg kalsafina ut iaf..
Tur att du bara behövde ta någon hundring för ja
tror att lyftare e nitrerhärdade.. Ythärdade..
Vad ska du köra med för kam..?
bockarna är inte slitsade, men jag har brotchat hålen för axeln så det är nog ändå rätt så stumt.

jag vart rent förvånad över hur fräscha begagnade lyftarna var när jag plockade ur dem. har sett flera andra med nån millimeter djupt konkav grop.
det blir att köra med f-kam.
Postat: tor jun 21, 2007 6:17 pm
av T Fahlgren
nu har jag beställt en tre tum tjock intercooler med 45x30cm cellpaket och mitten anslutningar, en 40mm wastegate och en laddtrycksmätare från kl-racing.
gamla b18 är urplockad ur amazonen i väntan på den "nya" b20 motorn.

Postat: tor jun 21, 2007 7:02 pm
av Roger Persson
T Fahlgren skrev:nu har jag beställt en tre tum tjock intercooler med 45x30cm cellpaket och mitten anslutningar, en 40mm wastegate och en laddtrycksmätare från kl-racing.
gamla b18 är urplockad ur amazonen i väntan på den "nya" b20 motorn.

Mittre anslutning..?

O de betyder..?

Postat: tor jun 21, 2007 7:56 pm
av T Fahlgren
B20TicPower skrev:
Mittre anslutning..?

O de betyder..?

in och ut anslutningen på intercoolern sitter mitt på gavlarna. inte högst upp som det brukar vara.
det borde bli lite mindre tryckfall genom intercoolern också passar det bättre överens med anslutningarna på turbon där jag ska ha den.
Postat: fre jun 22, 2007 1:47 pm
av Roger Persson
T Fahlgren skrev:B20TicPower skrev:
Mittre anslutning..?

O de betyder..?

in och ut anslutningen på intercoolern sitter mitt på gavlarna. inte högst upp som det brukar vara.
det borde bli lite mindre tryckfall genom intercoolern också passar det bättre överens med anslutningarna på turbon där jag ska ha den.
Okej..

Blir säkert skitbra..

Postat: sön jun 24, 2007 2:28 pm
av Lutte
ser skitfint ut tore!
måste komma och titta lite när jag är ledig, blah far till kiruna igen 2veckor så efter det så ska jag våldgästa och ljuga kapp med dig!
Postat: lör jun 30, 2007 3:09 pm
av T Fahlgren
nu har jag fått mina saker från kl racing.
medan b20 är på borrning så har jag lyft i ett tomt block bara för att kunna bygga viare på grenrör och tryckrör osv.
40mm wastegate
intercooler
lägg märke till min egenhändigt breddade org fälg och det groteskt grova avgasröret
