Sida 3 av 3

Re: MLS-packning

Postat: tis okt 14, 2014 8:38 pm
av hauge
jo du har en poäng.
Alla packningslösningars funktion har en vetenskaplig/teknisk förklaring
Som jag förstår mls så innehåller den ett antal lager med formpressad "stål/plåt". Vitsen med detta är att med en sådan lösning...hur skall jag förklara. Det är svårt att förklara i text. Tänk packningen som en fjäder (för den fjädrar faktisk). Med ett lager i packningen kommer ... Nä...blir för jobbigt att förklara. Ta det som en sanning bara eller inte:

Med flera lager stål i packningen kommer den att ge mer konstant klämkraft mellan topp och block vid variationer på cylindertryck och motordelarnas temperatur (block, topp, topplocksbultar) än en packning med färre lager.

Re: MLS-packning

Postat: tor jan 29, 2015 9:26 pm
av p.hedman
Kan man åter använda en mls packning flera gånger eller är den körd efter en gång ?
Och är 12:9 bult ett måste ? / Peter

Re: MLS-packning

Postat: fre jan 30, 2015 10:43 am
av Jens Gustavsson
den ska igentligen bara användas en gång men det går att prova att återanvända den men yt skicktet blir det nog sämre tätning på för vattnet mest tänkte jag.

jag har monterat en MLS påackning på min comp B18 nu i vinter+ mina 12,9 stål bultar och jag tror den kommer fungera bra på den då både topp och block är plana och med fin yta samt stabila i däckplan upp mot 3 bar laddtryck.

på volvo 16v så fungerar de tydligen lite sämmre då däckplanet är i svagaste laget i toppen speciellt om det är svetsat och planat mycket.

på audi så fungerar de bra snacka med jens eklund och han körde sån typ av packning och han är inte blyg för lite laddtryck :twisted:

ska man va noga så använder man packningen man ska ha i sträss plattan då man honar då MLS belastar blocket på ett lite anorlunda (bättre sätt) än en traditionell volvo packning tror jag.

mvh jens