Sida 3 av 53
Postat: lör feb 10, 2007 6:37 pm
av Jens Gustavsson
sudden skrev:kanske det här passar då.

passar den csb svängningsdämparen?
en sån vill ju jag också ha

Postat: lör feb 10, 2007 6:58 pm
av Driddler
Jens Gustavsson skrev:sudden skrev:kanske det här passar då.

passar den csb svängningsdämparen?
en sån vill ju jag också ha

Jupp, i alla fall om dampern är 200mm/7.8" i diameter Med samma hål

. Får väl se om han även får till sensorfästet. Något säjer mej att han lyckas

Postat: sön feb 11, 2007 2:57 pm
av Driddler
Lite inspirationsmusik under byggets gång. Hyffsat fint ryt i en slipsknota
http://www.youtube.com/watch?v=cRU2lDCSfBU
Postat: tis feb 13, 2007 4:23 pm
av Driddler
Tog en liten paus från byggandet i huset i dag och gick ner till garaget och drog lite rör som omväxling.
Det blir ganska tajt ,men det ska nog gå bra.Men att det blir en orgie i rördragning är nog ganska säkert.
Röret från headers med Suddens plattor
Är faktiskt lite mer plats än vad som syns på bilderna.Med betoning på lite

Postat: tor feb 15, 2007 8:59 pm
av Driddler
Lite mer rördragning. Inte plättlätt att få ihop 90 böjen med 2 ihopflikade 75 rör med oval anslutning.
Föressten, är det tänkt att det ska det sitta någon packning mellan flänsen och turbon på avgas ut?

Postat: fre feb 16, 2007 12:44 pm
av accobra
Fint bygge!
Som mitt alias antyder har jag en förkärlek för Ac Cobra.
Lycka till.
Postat: fre feb 16, 2007 2:04 pm
av Richard
Jag har en liten fundering, som kanske iofs är rätt dum men ändå
Vad var tanken bakom att du splittar downpipen i två rör sådär kort bit bakom turbon ?
Det såg iofs lite halvtrångt ut så det kanske är för att få plats med allt ?
Postat: fre feb 16, 2007 6:32 pm
av Driddler
richard skrev:Jag har en liten fundering, som kanske iofs är rätt dum men ändå
Vad var tanken bakom att du splittar downpipen i två rör sådär kort bit bakom turbon ?
Det såg iofs lite halvtrångt ut så det kanske är för att få plats med allt ?
Jo tanken är den att vill jag ha två rör ut på 3" måste jag göra på det här viset för att få ihop dessa till 3.5" böjen ur turbon. När jag slitsade rören såg jag till att spara lite mer än hälften på varje rör för att få dessa till 3.5"
Jag vet inte riktigt hur du tänkt dej annars?
Ahh, nu förstår jag vad du menar. Jag har sidepipes på bilen och vill då ha bägge dessa kopplade. Därav två rör. Men kan erkänna att det blivit betydligt lättare att bara dragit ut ett rör.
Eller fattade jag vad du menade?

Postat: fre feb 16, 2007 6:34 pm
av Driddler
accobra skrev:Fint bygge!
Som mitt alias antyder har jag en förkärlek för Ac Cobra.
Lycka till.
Tack så mycket, det är bara att börja bygga
Du får så småning om se bilen i sin helhet.
Postat: fre feb 16, 2007 7:26 pm
av larsat
..dubbla 3" sidepipes..

now we're talking!
hade de inte vart billigare att köpa en orginal 240 & hyra en ishall & slira runt på? kommer ju inte gå köra

Postat: fre feb 16, 2007 7:34 pm
av Driddler
larsat skrev:..dubbla 3" sidepipes..

now we're talking!
hade de inte vart billigare att köpa en orginal 240 & hyra en ishall & slira runt på? kommer ju inte gå köra

Att ingen tänkt på det tidigare
Jag kan väl säja att jag blir besviken om din beskrivning inte stämmer, även om inte sidepipesen har sådär jättemycket med det att göra.
Är det halt köp slicks, är det fortfarande halt, köp fetare slicks

Postat: fre feb 16, 2007 9:13 pm
av Jens Gustavsson
richard skrev:Jag har en liten fundering, som kanske iofs är rätt dum men ändå
Vad var tanken bakom att du splittar downpipen i två rör sådär kort bit bakom turbon ?
Det såg iofs lite halvtrångt ut så det kanske är för att få plats med allt ?
jag håller med om att det kanse inte är den bästa lösningen att dela upp till 2 rör så tidigt, men jag vet inte om det blir nån större förlust?
avgasrena snurrar runt i hög fart i röret första 40-80cm effter turbon och där ska gärna röret va rätt grovt och fint tills det har lungnat ned sig.
Postat: fre feb 16, 2007 9:25 pm
av Driddler
Jens Gustavsson skrev:richard skrev:Jag har en liten fundering, som kanske iofs är rätt dum men ändå
Vad var tanken bakom att du splittar downpipen i två rör sådär kort bit bakom turbon ?
Det såg iofs lite halvtrångt ut så det kanske är för att få plats med allt ?
jag håller med om att det kanse inte är den bästa lösningen att dela upp till 2 rör så tidigt, men jag vet inte om det blir nån större förlust?
avgasrena snurrar runt i hög fart i röret första 40-80cm effter turbon och där ska gärna röret va rätt grovt och fint tills det har lungnat ned sig.
Jag har inte sådär jättemycket plats för att dra det efter alla konsten regler. Jag har funderat ett tag hur jag skulle lösa det.
Hadde det varit ren racing hadde jag dragit ut ett rör genom framskärmen
Det jag kan säja är att det är alltså ingen strypning,tvärtom. Det blir nästan 6" vid delningen och fram dit håller det 3.5"/90mm. Om själva delningen kan ha någon negativ inverkan vet jag ej heller?
Postat: fre feb 16, 2007 11:22 pm
av Richard
Driddler skrev:Ahh, nu förstår jag vad du menar. Jag har sidepipes på bilen och vill då ha bägge dessa kopplade. Därav två rör. Men kan erkänna att det blivit betydligt lättare att bara dragit ut ett rör.
Eller fattade jag vad du menade?

Jodå, det blev rätt

Jag misstänkte att du skulle ha två separata rör, men tänkte inte på sidepipes utan "vanligt"
tvårörssytem under bilen. Och då borde det varit lättare att ha spliten senare under bilen, tänkte jag...
Men ska du ha sidepipes så blir det lite väl knepiga vinklar på röret om det är längre bak...
Postat: lör feb 17, 2007 7:02 pm
av Driddler
Hur var det där med lambdaplacering. Som ni ser på bilderna har jag inte så speciellt långt från turbon jag kan montera lambdan innan röret delar sej. men det kanske inte spelar någon roll om man sätter den på ett av rören?
Avgastempgivaren vet jag inte riktigt hur jag ska lösa för att få mätning på bägge rören? Dubbla?
Ett annat problem jag har är insugsidan på turbon. Den kommer väldigt nära ramen. Grejen är den att den placering jag har på turbon är i stort sett fix. Frågan hur jag ska lösa det. Eller bara glömma fitret möjligen?
Får väl köra med en raggsocka och slangklämma
