Camaro 68:a

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

tack för tipset.
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Var har du handlat aggregaten?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

KL racing.
Handlar nästan alla mina turbo prylar där. Bra kvailtet och service.
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

En liten uppdate idag. Inte så värts kul.
I brist på delar och svets så har jag byggt lite på en vagn till nya tigen.

Bild

Ska åka till clas ohlsson och köpa lite hjul. PÅ med lite färg sen är den klar.
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

r.friborg skrev:En liten uppdate idag. Inte så värts kul.
I brist på delar och svets så har jag byggt lite på en vagn till nya tigen.

Bild

Ska åka till clas ohlsson och köpa lite hjul. PÅ med lite färg sen är den klar.
Tjoa till om du behöver svetstips när du ska börja svetsa det rostfria.

Då slipper du kanske göra misstag som jag gjort :wink:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Det ska jag definitivt göra, tack
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Mitt tips: skaffa större tub!
Jag vet inte om det bara är jag, men för mig går det åt en jäkla massa gas till tigen.
En 5L räcker inte ens till ett grenrör :?
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

j björk skrev:Mitt tips: skaffa större tub!
Jag vet inte om det bara är jag, men för mig går det åt en jäkla massa gas till tigen.
En 5L räcker inte ens till ett grenrör :?
Amen!
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

j björk skrev:Mitt tips: skaffa större tub!
Jag vet inte om det bara är jag, men för mig går det åt en jäkla massa gas till tigen.
En 5L räcker inte ens till ett grenrör :?

säger samma här ...en 5l tar slut fort
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Jo tänkte det me.
Men han på Svetsexperten sa att dom byte in dom när jag ville ha större, så han tyckte jag skulle börja med en liten.
Han sa att man måste fylla en liten minst 5ggr per år för att det skulle vara ekonmiskt bättre med en stor.
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

r.friborg skrev:Jo tänkte det me.
Men han på Svetsexperten sa att dom byte in dom när jag ville ha större, så han tyckte jag skulle börja med en liten.
Han sa att man måste fylla en liten minst 5ggr per år för att det skulle vara ekonmiskt bättre med en stor.
Äh, det är väl lugnt. Du får väl fylla lite oftare. Men det går som sagt en hel del gas när man även kör med skyddsgas.

När man gör en sån omfattande svetsning kan det nog vara bra med stor tub. Men annars är det ju smidigare med en liten flaska om man bara spontansvetsar.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Blir det för jobbigt att fylla får jag byta in den mot en stor tub.
Men alla tips är vällkomna har svetsat mycket lite tig för många år sedan.
Så det blir några meter fog innan jag ger mig på grenröret.. :roll:
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Har fått lite mekat .
Och så har jag fått hem mina toppar och aggregaten har kommit. Tyvärr lite strul med dom men det löser sig nog.

Jag har svarvat ner diametern på min huvudbroms cylinder för att passa i vacum servot. Det var bökigt att spänna den, fick trixa lite med indikator klocka osv.

Sen har jag ful mekat lite och byggt en extremt ful balk att hänga aggregaten i när man passar in dom.

Har även börjat snickra på kollektorerna. Blev fel vinkel så jag ska göra om det på torsdag, byggde ett special verktyg för att få snittet på samma ställe varje gång. Men får göra om det med.

Bygger faktiskt greöröret i svartis fast jag sa rf, fick ett pang pris på böjarna, Men det ska iaf tiggas ihopp. Blir nog bra ändå tror jag.

Och här komer lite bilder.

Bild
Topp och aggregaten

Bild
Av svarvad huvudbroms cylinder, att jag byter beror på att kolv stoleken passar bra till mina bromsok.
Bild

Bild
Special verktyg till kolektorn.

Bild
Så här blir det när man använder det.
Bild
Som ni ser så blir vinkeln pörskans fel.

Bild
Ful meket.
Bild
Början till inpassning. Kom på när jag stod med det att jag måste göra klart kollektorerna inna jag bestämmer var dom hammnar.

Bild
Kylet och fläkten ditt hängt på rätt plats lite provisoriskt.
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Du har börjat komma igång.

Men jag förstår inte varför du ska envisas med att dra separata rör :wink:

Men nu när du ändå ska göra det. Varför köper du inte 2 headerscollectorer. Då är det ju nästan klart in i turbona. Vill du kan du ju svetsa en mellanvägg sista biten för att styra cylindrarna till rätt sida i aggregatet.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

på en dubbel turbo jänke v8 så bygger man alltid 4-1 grenrör för det är inte rätt tändföljd.

4-2 till turbo med dubbel inlopp på avgasidan passar bara på 4 cyl bilar som har samma tidsintervall mellan cylindrarna.
Skriv svar