Sida 3 av 5
Postat: tor mar 22, 2007 8:22 pm
av r.friborg
tack för tipset.
Postat: tor mar 22, 2007 8:55 pm
av Klabbe Persson
Var har du handlat aggregaten?
Postat: tor mar 22, 2007 9:18 pm
av r.friborg
KL racing.
Handlar nästan alla mina turbo prylar där. Bra kvailtet och service.
Postat: lör mar 24, 2007 4:39 pm
av r.friborg
En liten uppdate idag. Inte så värts kul.
I brist på delar och svets så har jag byggt lite på en vagn till nya tigen.
Ska åka till clas ohlsson och köpa lite hjul. PÅ med lite färg sen är den klar.
Postat: lör mar 24, 2007 5:15 pm
av Driddler
r.friborg skrev:En liten uppdate idag. Inte så värts kul.
I brist på delar och svets så har jag byggt lite på en vagn till nya tigen.
Ska åka till clas ohlsson och köpa lite hjul. PÅ med lite färg sen är den klar.
Tjoa till om du behöver svetstips när du ska börja svetsa det rostfria.
Då slipper du kanske göra misstag som jag gjort

Postat: lör mar 24, 2007 5:21 pm
av r.friborg
Det ska jag definitivt göra, tack
Postat: lör mar 24, 2007 8:31 pm
av j björk
Mitt tips: skaffa större tub!
Jag vet inte om det bara är jag, men för mig går det åt en jäkla massa gas till tigen.
En 5L räcker inte ens till ett grenrör

Postat: lör mar 24, 2007 8:46 pm
av Driddler
j björk skrev:Mitt tips: skaffa större tub!
Jag vet inte om det bara är jag, men för mig går det åt en jäkla massa gas till tigen.
En 5L räcker inte ens till ett grenrör

Amen!
Postat: lör mar 24, 2007 10:56 pm
av ergu
j björk skrev:Mitt tips: skaffa större tub!
Jag vet inte om det bara är jag, men för mig går det åt en jäkla massa gas till tigen.
En 5L räcker inte ens till ett grenrör

säger samma här ...en 5l tar slut fort
Postat: sön mar 25, 2007 9:26 am
av r.friborg
Jo tänkte det me.
Men han på Svetsexperten sa att dom byte in dom när jag ville ha större, så han tyckte jag skulle börja med en liten.
Han sa att man måste fylla en liten minst 5ggr per år för att det skulle vara ekonmiskt bättre med en stor.
Postat: sön mar 25, 2007 1:31 pm
av Driddler
r.friborg skrev:Jo tänkte det me.
Men han på Svetsexperten sa att dom byte in dom när jag ville ha större, så han tyckte jag skulle börja med en liten.
Han sa att man måste fylla en liten minst 5ggr per år för att det skulle vara ekonmiskt bättre med en stor.
Äh, det är väl lugnt. Du får väl fylla lite oftare. Men det går som sagt en hel del gas när man även kör med skyddsgas.
När man gör en sån omfattande svetsning kan det nog vara bra med stor tub. Men annars är det ju smidigare med en liten flaska om man bara spontansvetsar.
Postat: sön mar 25, 2007 1:49 pm
av r.friborg
Blir det för jobbigt att fylla får jag byta in den mot en stor tub.
Men alla tips är vällkomna har svetsat mycket lite tig för många år sedan.
Så det blir några meter fog innan jag ger mig på grenröret..

Postat: tis mar 27, 2007 8:56 pm
av r.friborg
Har fått lite mekat .
Och så har jag fått hem mina toppar och aggregaten har kommit. Tyvärr lite strul med dom men det löser sig nog.
Jag har svarvat ner diametern på min huvudbroms cylinder för att passa i vacum servot. Det var bökigt att spänna den, fick trixa lite med indikator klocka osv.
Sen har jag ful mekat lite och byggt en extremt ful balk att hänga aggregaten i när man passar in dom.
Har även börjat snickra på kollektorerna. Blev fel vinkel så jag ska göra om det på torsdag, byggde ett special verktyg för att få snittet på samma ställe varje gång. Men får göra om det med.
Bygger faktiskt greöröret i svartis fast jag sa rf, fick ett pang pris på böjarna, Men det ska iaf tiggas ihopp. Blir nog bra ändå tror jag.
Och här komer lite bilder.

Topp och aggregaten

Av svarvad huvudbroms cylinder, att jag byter beror på att kolv stoleken passar bra till mina bromsok.

Special verktyg till kolektorn.

Så här blir det när man använder det.

Som ni ser så blir vinkeln pörskans fel.

Ful meket.

Början till inpassning. Kom på när jag stod med det att jag måste göra klart kollektorerna inna jag bestämmer var dom hammnar.

Kylet och fläkten ditt hängt på rätt plats lite provisoriskt.
Postat: tis mar 27, 2007 10:04 pm
av Driddler
Du har börjat komma igång.
Men jag förstår inte varför du ska envisas med att dra separata rör
Men nu när du ändå ska göra det. Varför köper du inte 2 headerscollectorer. Då är det ju nästan klart in i turbona. Vill du kan du ju svetsa en mellanvägg sista biten för att styra cylindrarna till rätt sida i aggregatet.
Postat: tis mar 27, 2007 10:17 pm
av Jens Gustavsson
på en dubbel turbo jänke v8 så bygger man alltid 4-1 grenrör för det är inte rätt tändföljd.
4-2 till turbo med dubbel inlopp på avgasidan passar bara på 4 cyl bilar som har samma tidsintervall mellan cylindrarna.