Sida 3 av 9

Postat: ons mar 14, 2007 10:11 pm
av Steve
Undra om det här funkar:

http://www.fickpingis.com/retarder/

Postat: tor mar 15, 2007 1:56 pm
av JoBy
Steve skrev:Undra om det här funkar:

http://www.fickpingis.com/retarder/
Jag har funderat på en bromsbänk (rullande landsväg) med en lastbilsaxel, hydraulkolv för mätning av moment och en 'datastyrd' retarder för att bromsa lastbilsaxelns kardan.

Bild

En amerikan byggde en dyno av en lastbilsaxel men han använde trumbromsarna på axeln och försökte styra dom manuellt. Det var inte lätt att få snygga svep genom varvregistret men i princip fungerade det.

Här är en loggfil från en körning.
x-axeln är varvtal.
Gula kurvan är effekt och lila är vridmoment.
Den svarta är lastcellen.

Det ser lite struligt ut på övre bilden men det är för att motorn inte går på fullgas hela tiden och motorvarvet går upp och ner. Han försöker ju samtidigt bromsa 'lagom' på lastbilsaxeln.

Nedre bilden är ett urkipp från den övre där han höll fullgas och lyckades bromsa lagom så att motorvarvet ökade sakta.

Bild

Postat: tor mar 15, 2007 3:00 pm
av Jens Gustavsson
bra inlägg!


jo hur är det att bromsa manuellt?

är det ett måste att bromsa svep? skulle det inte räcka att försöka hålla den mot ett vist rpm?



patrik E hur fungerar skoterbänken din? land and see var det väll? vad tror du om våran bromsskive bänk? komer man kunna bromsa fast motorerna på ett hyffsat stabilt rpm?

Postat: tor mar 15, 2007 5:36 pm
av Patrik E
Jag tror att det blir svårt att hålla fast den på ett visst varv med broms.
Jag tycker att ni ska bygga med en vattenturbin istället, lätt att hålla jämn belastning och inga problem med värme.
Det borde börja ryka rätt fort ur bromsen på den där och då ändras motståndet.
Jag har en 9tumsturbin och då man tar ca 200hk vid ca 9000varv så är returvattnet ut ur turbinen hett så det ångar, så det blir ju lite värme.

Postat: tor mar 15, 2007 8:46 pm
av Jens Gustavsson
Patrik E skrev:Jag tror att det blir svårt att hålla fast den på ett visst varv med broms.
Jag tycker att ni ska bygga med en vattenturbin istället, lätt att hålla jämn belastning och inga problem med värme.
Det borde börja ryka rätt fort ur bromsen på den där och då ändras motståndet.
Jag har en 9tumsturbin och då man tar ca 200hk vid ca 9000varv så är returvattnet ut ur turbinen hett så det ångar, så det blir ju lite värme.
ok en vatten turbin är säkert bättre hur bromsar du i din bänk (håller du varvet) ?




så här ser den ut nu iallafall

Bild

Postat: tor mar 15, 2007 9:22 pm
av Patrik E
Dom går köra med datastyrda svep eller trappa eller hur man nu vill ha det, Trimmade tvåtaktare är ganska spetsiga i karaktären och brukar inte gå att bromsa med dator så jag kör manuellt.
Gasa med en hand och styr belastningen med den andra, mycket viktigt att man håller varvtalssvepet lugnt annars får man för höga resultat och så hinner inte bsfcn stabilisera sig.
Kräver lite träning innan man kör peakiga racermotorer.
Om man var lite rikare så skulle nog en superflow för bilmotorer sitta fint, satan vad mycket motorer det skulle gå åt.

Postat: lör mar 17, 2007 5:20 pm
av Jens Gustavsson
conny har nu svarvat sista detaljerna klart och varit och inhandlat en 50 kg våg och lite bromsrör och bromsvätska som Gustavssons drift & underhåll spånsrat :)

så nu så ska vi montera dit den första dyno test motorn och prova bänken i kväll (folköl och dyno körning är ansett som kul en lördag kväll i sävar :lol: )

jag har också tillhandahållit en briggs & stratton industri motor för inledande tester av bänken :)

jag tar med kameran :wink:

Postat: lör mar 17, 2007 7:23 pm
av j björk
Jens Gustavsson skrev:conny har nu svarvat sista detaljerna klart och varit och inhandlat en 50 kg våg och lite bromsrör och bromsvätska som Gustavssons drift & underhåll spånsrat :)

så nu så ska vi montera dit den första dyno test motorn och prova bänken i kväll (folköl och dyno körning är ansett som kul en lördag kväll i sävar :lol: )

jag har också tillhandahållit en briggs & stratton industri motor för inledande tester av bänken :)

jag tar med kameran :wink:
Det uppfattas helt klart som kul en lördagkväll i "rätt" kretsar i linköping också! :wink:

Postat: sön mar 18, 2007 11:09 pm
av Tommy Luhr
vill se bilder:)

Postat: sön mar 18, 2007 11:20 pm
av Eric Wiklund
första moppen är bromsad ikväll :)
tror att jens tog några kort

Postat: mån mar 19, 2007 9:34 am
av Jens Gustavsson
lördag kväll, första utförandet som hadde en test motor med driftstörningar :)

Bild


söndag, va fan jag bygger om den till rullande lansväg istället säger conny så vi kan provköra med en driftsäkrare MT5 moppe. (drivning via drev till motor fins kvar på andra sidan).


allt värka fungera bra men efftersom vi inte har löst det med varvräknare så kunde vi bara konstatera att det går bra att hålla moppen på ett visst varvtal och skivan går att ta i effter en 30 sec full gas snytning.

conny har mycket skola i vekan men till nästa helg skall det byggas en trä bygnad över fäljen så moppen hamnar i rätt höjd sen så skall peters honda CR250 testas :twisted:


Bild

Postat: mån mar 19, 2007 9:38 am
av Jonas Ohlsson
:D haha tufft! kunde ni räkna fram nå effekt?

Postat: mån mar 19, 2007 9:47 am
av Jens Gustavsson
Jonas Ohlsson skrev::D haha tufft! kunde ni räkna fram nå effekt?
nä vi hadde inget rpm räknare så vi testa bara att hålla fast moppen för att testa bänken lite.

när allt är klart så ska vi bjuda in lite moppe trimmare till "best damn garage in town" nån lördag kväll på en dyno kväll med grillning, folköls drikning, hård rock och mycket motor snack :lol: (så länge man inte framför fordonet utanför garaget borde det väll va lagligt :?: )

komer du jonas med din moppe?

Postat: mån mar 19, 2007 11:41 am
av super7
Jens Gustavsson skrev:fungera bra men efftersom vi inte har löst det med varvräknare
Borde väl gå att trigga varvet på muttrarna som håller fast bromskivan, och sen lite räknande så får man fram motorvarvet

Postat: mån mar 19, 2007 12:19 pm
av Jens Gustavsson
super7 skrev:
Jens Gustavsson skrev:fungera bra men efftersom vi inte har löst det med varvräknare
Borde väl gå att trigga varvet på muttrarna som håller fast bromskivan, och sen lite räknande så får man fram motorvarvet
jo triggern är inga problem att bygga frågan är mer vad som ska läsa trigern.

vi har fantiserat lite om ett vems med avgastenp och BB lamda mm, då skulle man också kunna göra en mappsensor tryck våg som emil kan skala om så den visar NM direkt.