Sida 3 av 36
Postat: mån apr 09, 2007 12:30 am
av Nicklas Eriksson
j0jje: Det skulle ni, såg allt att du blev sugen

Jag vet ju då vad jag gör framöver, svetsar och svetsar. När jag byggt upp stommen så åker motorn ur och då kommer jag att ägna en hel del tid åt att svetsa klart allt som är gjort hittils.
Manne: Jajomen, det är vad jag hoppas på, synd bara att den inte bygger sig själv
btw, hobbykontot fick en knuff i rätt riktning när deklarationen kom, 10 kkr till roliga grejer!

Postat: fre apr 13, 2007 7:07 pm
av Nicklas Eriksson
Det som inte finns på bild är en del funderande, slipande av färg, kapande och åter kapande av fyrkantsprofiler. Till veckan ska motorn ut igen och jag kommer att gå lös med svetsen. Allt som är byggt hittils ska kollas och färdigsvetsas där det saknas/är missat. Kul

Var iväg och bockade lite, gick inte riktigt som jag hade tänkt mig från början. Dessutom tog jag fel dimension, så detta är 20x20 istället för 15 15 som jag har byggt kardantunneln hittils.

30x30 profil i botten svetsades fast till att börja med.

Så här blev det...

Satte fast i bakkant.

Måttade lite strävor sen blev jag hungrig och åkte hem...
Postat: fre apr 13, 2007 8:34 pm
av Patrik H
måste bara säga att jag är grymt impad av din enorma energi
lycka till ser kanon fint ut.
mvh patrik
Postat: lör apr 14, 2007 11:12 am
av Nicklas Eriksson
Patrik H skrev:måste bara säga att jag är grymt impad av din enorma energi
lycka till ser kanon fint ut.
mvh patrik
Tack! Ibland så undrar man varför man håller på med det här, men jag har inte tänkt ge upp

Blir väl SFRO 1:a besiktningen innann sommarn, så jag måste få svetsningen klar.
Postat: ons apr 18, 2007 8:52 am
av Nicklas Eriksson

Den andra pedalen! Mer fyrkantsprofil, satte även en bit som går in ovanför pedalen och förstärker åt det hållet.

Fick kapa ur en bit till i innerskärmen, men det blev smidigare än jag trodde från början.

Dessutom rymdes huvudbromscylindern! Mycket trevligt

Vad tillkom på den här bilden?

Och andra sidan, ska slipas ner för att matcha höjden.

Tillfälligt fjäderbensstag

Var och fick mig en rörstump svarvad.

Ihop

Det är sex timmar mellan den här bilden och förra, lite less jag blev, allt jävlades. Byggde fel och fick göra om och om och om. Det blev inte perfekt men det funkar.

Gjorde en brygga i fyrkantsprofil som är bultad i plåtarna, men när det väl var på plats gick inte bultarna att ta bort, ta i golvet. Surt sa räven.
Eftersom det strulade aningen på eftermiddagen så hann jag inte med att lyfta ur motorn, men det är det som är nästa steg, sen svetsa en massa underifrån.
Postat: ons apr 18, 2007 1:17 pm
av j0jje
går framåt här också ser jag

har du tänkt göra så du får en löstagbar kardantunnel eller?
Postat: ons apr 18, 2007 3:16 pm
av Nicklas Eriksson
j0jje skrev:går framåt här också ser jag

har du tänkt göra så du får en löstagbar kardantunnel eller?
Är inte riktigt klart hur det blir, delvis kommer kanske det att bli löstagbart, men har inte riktigt bestämt mig. Nån form av luckor kommer det att bli på vissa ställen iaf.
Postat: ons apr 18, 2007 7:05 pm
av larsat
fränt bygge!

Postat: ons apr 18, 2007 8:06 pm
av N86ers
hehe mycket fränt! du kommer inte ångra dig och sätta i manuell senare då? kommer ju nli en del jobb

önskar ja hade lika mycket tid över ja med hehe.
Postat: ons apr 18, 2007 9:07 pm
av Nicklas Eriksson
tack och tack!
jag har faktiskt tänkt på det, mycket. jag funderade fram och tillbaka, automat vs manuell mm. till slut kom jag fram till att jag inte ville ha en M90 och att bygga egen sprängkåpa blev besvärligt, dyrt och manuellt. Har lite förkärlek för automatlåda faktiskt.
Efter att ha stött och blött det i mitt huvud bestämde jag mig till slut för att använda det jag hade redan och se var det leder mig. Om jag ska byta låda så, shit happens, oavsett vilken låda jag isf väljer så måste jag bygga om.
Sen finns det lite intressanta tankar om sekventiell växling.
Har hittat en del intressant information kring lådan på nätet och det verkar inte omöjligt + att den ska tydligen vara rätt stadig och de är rätt billiga beggad

Postat: mån apr 23, 2007 6:36 pm
av Nicklas Eriksson
Ja då har man varit i garaget och härjat ett par dar.
Svetsat och svetsat och svetsat...

Fixade fram en bättre, den gamla vägde bly.

Mer rör

Strävor på plats

Borrade och kapade det tillfälliga fjäderbensstaget

Intercooler och kylaren tar plats, tight blev det.

Inte så mycket plats kvar för grillen, blev tight åt det här hållet också

Motor ut så jag och svetsen fick plats i hålet.

Svetsat svetsat...

Bakhjulen på plats igen, dragit åt bultarna till bakvagnen så nu är det redo för att hamna på marken.

Byggde lite mer i fronten, kvar att fixa till fästena för intercoolern och nya fästen till skärmar/huv

Färdigsvetsat!

Nja, nästan iaf, det som är kvar är golvet kring gaspedalen/oljestickan till lådan

Ändå nöjd med resultatet, knackad plåten runt fyrkantsprofilen och svetsade fast, blev bättre än jag hade tänkt från början.

Skruvad loss ett par fina framlyktor från en Golf 1:a som stod och skrotade utanför garaget.
Fått mer gjort än jag trodde jag skulle hinna med, nästa gång i garaget blir det försöka få till golvet kring gaspedalen/oljestickan för lådan.
Har beställt en 1mm plåt, kommer på fredag, 2x1 m

Nice med lite material.
Postat: tis apr 24, 2007 7:36 am
av Cpt Tuttle
Klart det ska vara automatlåda i en Rekord coupé.... Är ju en glidare ffs.
Ska du ha framlysena från Golfen på Rekorden? Själv funderar jag på att montera dubbla strålkastare från Ford LTD -70, komplett med arrangemanget som stänger luckor över strålkastarna när de inte används... Klippa till luckor från en originalgrill... Lite chargerstuk på så vis. När det då blir att börja med min Rekord däremot, det vete fan...

Postat: tis apr 24, 2007 2:52 pm
av Nicklas Eriksson
Cpt Tuttle skrev:Klart det ska vara automatlåda i en Rekord coupé.... Är ju en glidare ffs.

Jo, det är sant!
Tanken var att ta golflyktorna till rekorden, är lämplig storlek, finns lätt att få tag på om de går sönder, och de var gratis

Det är en hel del 'man tar vad man har' för att få budgeten att gå ihop, jag är trots allt student, och jag tar inget studielån. Det låter som en fräck ide att köra med luckor iofs

Kanske blir en senare modd. Golflyktorna var dessutom ganska grunda så de stjäl inte så mycket plats något som jag verkar få lite ont om innan det är klart.
Postat: tis apr 24, 2007 5:05 pm
av Cpt Tuttle
piraten skrev: Det låter som en fräck ide att köra med luckor iofs

Kanske blir en senare modd.
Grr... Bara jag får vara först så...

Postat: tis apr 24, 2007 6:41 pm
av Nicklas Eriksson
Cpt Tuttle skrev:
Grr... Bara jag får vara först så...

Det är nog inga problem, känns som att det är läääänge kvar till jag börjar fundera på att modda framlyktorna
