Sida 3 av 39

Postat: tis mar 27, 2007 8:33 pm
av Klabbe Persson
Idag har jag beställt rör, till det som fattas i buren för att kunna besiktiga 7.50.

Sen har de gått troll i renoveringen av camaro motorn. Grejorna kommer f.n alldrig hem så man kan få ihop skitet. Hänger just nu på ventiltätningar, hoppas dom kommer imorgon eller på torsdag. Så jag kan få ut Camaron från garaget så Taunusen slipper frysa mer nu.. :(

Har bestämt mig nu med, kommer köra med singel snurra. Förmodligen en BorgWarner s475.
Har även funderat en del på mitt insug så jag hoppas att de kommer bli bra. :) Kommer bilder så fort jag har börjat med det.

Postat: tis mar 27, 2007 9:03 pm
av mh
Vad är de för "hk" spec på cat stakarna?

Postat: tis mar 27, 2007 9:10 pm
av Klabbe Persson
mh skrev:Vad är de för "hk" spec på cat stakarna?
Har faktiskt inte kollat om de står något på Papperna till dom. ska kolla de sen.
Men om man ser vad Sten Parners "no name" 4340 h-profils stakar pallar så, kan man ju fråga sig om inte dessa passar??

Postat: tis mar 27, 2007 9:14 pm
av r.friborg
klabbe.p skrev:
mh skrev:Vad är de för "hk" spec på cat stakarna?
Har faktiskt inte kollat om de står något på Papperna till dom. ska kolla de sen.
Men om man ser vad Sten Parners "no name" 4340 h-profils stakar pallar så, kan man ju fråga sig om inte dessa passar??
Parners stakar är eagel stakar.

Postat: tis mar 27, 2007 9:42 pm
av Klabbe Persson
r.friborg skrev:
klabbe.p skrev: Har faktiskt inte kollat om de står något på Papperna till dom. ska kolla de sen.
Men om man ser vad Sten Parners "no name" 4340 h-profils stakar pallar så, kan man ju fråga sig om inte dessa passar??
Parners stakar är eagel stakar.
Jo de sägs ju de men är de bekräftat??

Postat: tis mar 27, 2007 10:08 pm
av Jens Gustavsson
om man mäter upp och kollar stakarna väl med precisionsverktyg och kollar bultarna så ställer nog inte stakarna till nå problem.

vevstakar är ju inga avancerade grejor egenteligen när motorn inte ska varva så mycket eller köras i 24timmars lemans race.

skulle gissa att 98% av alla aftermarket-vevstakar är kina-tillverkade i dag, undantag verdi och corillo.

de lite dyrare är nog bara hand mätta i usa men kommer från liknande fabriker som de billigare.

en liten oroväckande sak är att det tydligen cirkulerar ARP vevstaksbultar av pirat kvalite, såna vill man nog inte ha.

kolla noggranare på kolvbultarna så de är nog kraftiga.


http://www.catpep.com/searchengine/searchengine.asp

Postat: tis mar 27, 2007 10:20 pm
av Driddler
Det man kanske bör fundera över är varvtal och effekt när man väljer vevstakarna.
Vevstakarna jag köpte är specade för 700/750hk vid 7500varv. Men som i mitt fall där jag har mitt maxvarv vid 6000, så skulle jag tro att dessa håller för 750+

Postat: tis mar 27, 2007 10:21 pm
av Jens Gustavsson
Driddler skrev:Det man kanske bör fundera över är varvtal och effekt när man väljer vevstakarna.
Vevstakarna jag köpte är specade för 700/750hk vid 7500varv. Men som i mitt fall där jag har mitt maxvarv vid 6000, så skulle jag tro att dessa håller för 750+
det är på en sugmotor, på en kompsänkt turbo motor håller de till dubbla eller mer utan problem :)

Postat: tis mar 27, 2007 10:25 pm
av Driddler
Jens Gustavsson skrev:
Driddler skrev:Det man kanske bör fundera över är varvtal och effekt när man väljer vevstakarna.
Vevstakarna jag köpte är specade för 700/750hk vid 7500varv. Men som i mitt fall där jag har mitt maxvarv vid 6000, så skulle jag tro att dessa håller för 750+
det är på en sugmotor, på en kompsänkt turbo motor håller de till dubbla eller mer utan problem :)
Jag skrev ju 750+ :lol:

Men specen gäller sugmotor som sagt.

Postat: ons mar 28, 2007 11:32 am
av Klabbe Persson
Tittar man här så verkar de ju inte helt kass..
http://www.catpep.com/catproducts/conne ... ingrod.asp

Men man måste ju mäta upp dom nogrant, precis som med allt annat.
Tror själv inte att det är ren skit.
Är Som Jens säger nogran uppmätning.

Det står Att de är ARP bultar på mina stakar, men dom kan man ju såklart köpa nya så man är säker på att de inte är piratkopior som sitter i.

Jens: Vad menar du att jag ska kolla upp med kolvbulten??

Postat: sön apr 08, 2007 7:58 pm
av vince
arp har haft problem med vissa "batchar" med bultar,så ett tips är att köpa dessa direkt från usa,så man inte får några gamla hyllvärmare från problem tiden.

Postat: sön apr 08, 2007 10:46 pm
av Klabbe Persson
vince:
Det kommer jag förmodligen att göra, för att vara säker på riktiga grejor. Sen har jag kollat lite på den lille mätmaskinen på jobbet så jag kan mäta upp mina stakar o se så att dom är ok, för då kör jag med dom.


Iövrigt så kommer bilen att flytta in i garaget imorgon för nu är camaron så pass klar att den går o ta hem. :D :lol:

Äntligen så har bilen fått sin plats!!

Postat: mån apr 09, 2007 9:04 pm
av Klabbe Persson
Idag har äntligen bilen fått sin plats i garaget så att jag kan börja pilla med den :)

Bild
Här står den :) Fin va?

Bild
Liten bild på hur de set ut under bakluckan. Men fuelcell osv.

Bild
Här är instrument panelen. Special beställd laddtrycksmätare som passar in där orginal hastighets mätare satt.

Bild
Dom fina hjulhusen.

Bild
Här ska rovan få plats...är de iaf tänkt.

Bild
Bild
Ett par bilder till på motorummet.

Postat: tis apr 10, 2007 8:42 am
av Christian L
Nice!
Nästan så man blir avis på en färdigbyggd bil=) Lycka till

Postat: tis apr 10, 2007 8:42 pm
av Tommy Luhr
härligt.. det har suttit turbo i förut?