En till 242 turbo -75 :) Besiktnings bromsning!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
Ort: Mora

En till 242 turbo-75 uppdate 7maj

Inlägg av Daniel Bälter »

Tja, vet inte riktigt vad jag ska ha för spridare, dom som sitter i insuget med 8 spridare, ger bara strax över 400cc per cylinder :? . Och det är väl i snålaste laget, kan ju gå hyffsat på 98, men har ju tänkt prova lite e85 också...

Det nya insuget kommer endast ha 4 spridare, så fyra st större måste jag då ha till det, så småningom.

Går ju att köpa från usa till ganska bra pris, :roll:
Användarvisningsbild
_JP_
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons dec 20, 2006 12:35 am
Ort: Arjeplog/Mora

Re: En till 242 turbo-75 uppdate 7maj

Inlägg av _JP_ »

Daniel Bälter skrev:Tja, vet inte riktigt vad jag ska ha för spridare, dom som sitter i insuget med 8 spridare, ger bara strax över 400cc per cylinder :? . Och det är väl i snålaste laget, kan ju gå hyffsat på 98, men har ju tänkt prova lite e85 också...

Det nya insuget kommer endast ha 4 spridare, så fyra st större måste jag då ha till det, så småningom.

Går ju att köpa från usa till ganska bra pris, :roll:
Du måste ju nästan ja uppåt 1000cc spridare då om du ska köra racebränsle (E85)?

Blir det biltemaspolar?

/ Johan
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
Ort: Mora

Inlägg av Daniel Bälter »

Blir nog till å skaffa sig 4st 1000cc eller liknande sen, ska bygga färdigt motor å sprut, så kan jag då iaf starta med dom gamla spridarna. och kolla så det funkar..

Kommer att köra enkelspole och fördelare först, men sen blir det nog biltema spolar, blir att köra wastefire då, så tändstegen triggas två och två.

Vad har du för spridare i audin då?


/Daniel
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
Ort: Mora

Inlägg av Daniel Bälter »

En liten uppdate då...

Gjorde klart wastegate rören i helgen som var, blev inte just någe mer gjort. Uppstart 2012 :wink:

Blev delat ut från kollektorn, nästan fram till ventilen. Ska nog göra en skiljevägg sista biten...
48.3mm rör, samma som grenröret.
Wg-utblåset blir inne i hjulhuset.




Bild


Hoppas denna fuling funkar :roll: (uttaget från kollektorn) :wink:
Bild




Bild



HAde! // Daniel
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

stiligt, blir bra de där. Bara mecka på :thumbright: får jag låna turbon av dig medans du bygger klart ??? :twisted:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
Ort: Mora

Inlägg av Daniel Bälter »

Ja du e bra sugen va? :twisted:

Men jag vill ju ha en hel turbo när jag ska prova grejjerna :hihi:
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Daniel Bälter skrev:Ja du e bra sugen va? :twisted:

Men jag vill ju ha en hel turbo när jag ska prova grejjerna :hihi:
har du hört talas om inkörning??? :hihi:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
Ort: Mora

Inlägg av Daniel Bälter »

jimmy persson skrev:
Daniel Bälter skrev:Ja du e bra sugen va? :twisted:

Men jag vill ju ha en hel turbo när jag ska prova grejjerna :hihi:
har du hört talas om inkörning??? :hihi:

Ja men dina motorer brukar ju bara hålla en inkörning :hihi: :hihi:
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Daniel Bälter skrev:
jimmy persson skrev: har du hört talas om inkörning??? :hihi:

Ja men dina motorer brukar ju bara hålla en inkörning :hihi: :hihi:
Detaljer... :evil:
Bild
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Hur mkt gav du för den "fina" kkk 27an..? :) Vist e de t3 fläns på den..? :)
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
Ort: Mora

Inlägg av Daniel Bälter »

hmm ja nu var det länge sen det vart nån uppdate, men ska ta och fixa det, har varit mycket jobb och mecka på slutet.

242:an går nu iaf. Körde lite på hela mora surrar i helgen som var, skit kul med en koppling som funka lika bra som en disk-trasa... :hihi:


/hittade k27:an på blocket hos nån som som sålde lite olika turbos..
Men har inte sett den annonsen något nu.

Hade/ Daniel
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Ja har haft lite svårt hitta en hyfsat liten turbo utan intern wast..

Kommer nog köpa nytt en gt32:a lutar de åt nu iaf..

Kopplingsproblem suger ju..
Ska du skaffa cinter..?
Eller har du de redan..? :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
Ort: Mora

Inlägg av Daniel Bälter »

nej har bara en 740t koppling från kg, och m46:a.

Blir nog en sinter, men skulle fixat en getrag först. m46an börjar bli gammal och trött :thumbright:


tändningen strulade när vi skulle mappa, tändsteget ville inte vara med. men det berode på fel inställningar i mset, hade " spark output inverted" satt till "Yes" så steget laddade spolen direkt men satt på tändningen, och det medförde att spolen laddade ur när den blev "ful" verkade det som, för det blev överslag inne i fördelaren och vid spolen.

Märkte det när jag satt i bilen med tändningen på, och det började spraka runt spolen, dels så slog det gnistor mellan utgången på spolen och minuspolen, :doh: så steget pajjade :thumbright:

Kom på detta efter att ja bränt 3 steg :hihi:

det fjärde jag hade verkade halvpajj det med, för det gick en stund, sen bröt det ibland och kom tillbaks så det small som fan, tur inte ljuddämparn sprack :lol:

Lödde ut en signal istället och körde med bosch modul, då funkade det bättre.

Men fick spikar på halsignalen vid lite högre varv, provade att flytta jordpunkten för skärmen i hall kabeln utan resultat.

Men man ville ju vara med och köra lite på hela mora surrar, så det vart och köra med hall och tändmodul, utan ms. och fast tändning på 15grader.

Fixade det på lördag eftermiddag vid 5, sen var vi ut och mappade lite, då gick det klockrent... :thumbright:

Kör 1bar med lite låg tändning, lite safe... Ska ta och fixa missarna på hallsignalen så jag kan köra med mset på tändningen.

Motorn gick bra för övrigt!
K27 laddar bra tidigt! tror nästan jag hade fullt tryck vid 3k varv.

han köra lite iaf på kvällen!

Men vilket jävla piss med kopplingen :thumbdown:
slirade direkt ja la i tvåan, hmm

Ska fixa lite fräsha bilder på "åbäket" bara jag kommer hem till veckan. är i kiruna och jobbar i tv-masten.


Hade// Daniel
Användarvisningsbild
_JP_
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons dec 20, 2006 12:35 am
Ort: Arjeplog/Mora

Inlägg av _JP_ »

En annan koppling och ev låda, mer ladd och tändning så blir den nog riktigt kul :)

/ Johan
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Med kg:s 6 pucks sinter och 500kg tryck räcker de till 1 bar iaf i
ladd vad ja hittills vet på min b20.. och då rör de fan på sej.. :)


Me std lamell slira de fan tom utan turbo på min motor..

Så cinter is the shit.. ;)

Då går faktiskt slira ganska bra på den..
Dock blir de lite vibrationer när den är helt
kall koplingen när man slirar.. ´
Men de försvinner när den e varm..
Skriv svar