Sida 3 av 5

En till 242 turbo-75 uppdate 7maj

Postat: tis maj 08, 2007 7:24 pm
av Daniel Bälter
Tja, vet inte riktigt vad jag ska ha för spridare, dom som sitter i insuget med 8 spridare, ger bara strax över 400cc per cylinder :? . Och det är väl i snålaste laget, kan ju gå hyffsat på 98, men har ju tänkt prova lite e85 också...

Det nya insuget kommer endast ha 4 spridare, så fyra st större måste jag då ha till det, så småningom.

Går ju att köpa från usa till ganska bra pris, :roll:

Re: En till 242 turbo-75 uppdate 7maj

Postat: tis maj 08, 2007 8:04 pm
av _JP_
Daniel Bälter skrev:Tja, vet inte riktigt vad jag ska ha för spridare, dom som sitter i insuget med 8 spridare, ger bara strax över 400cc per cylinder :? . Och det är väl i snålaste laget, kan ju gå hyffsat på 98, men har ju tänkt prova lite e85 också...

Det nya insuget kommer endast ha 4 spridare, så fyra st större måste jag då ha till det, så småningom.

Går ju att köpa från usa till ganska bra pris, :roll:
Du måste ju nästan ja uppåt 1000cc spridare då om du ska köra racebränsle (E85)?

Blir det biltemaspolar?

/ Johan

Postat: tis maj 08, 2007 8:23 pm
av Daniel Bälter
Blir nog till å skaffa sig 4st 1000cc eller liknande sen, ska bygga färdigt motor å sprut, så kan jag då iaf starta med dom gamla spridarna. och kolla så det funkar..

Kommer att köra enkelspole och fördelare först, men sen blir det nog biltema spolar, blir att köra wastefire då, så tändstegen triggas två och två.

Vad har du för spridare i audin då?


/Daniel

Postat: tor maj 24, 2007 5:28 pm
av Daniel Bälter
En liten uppdate då...

Gjorde klart wastegate rören i helgen som var, blev inte just någe mer gjort. Uppstart 2012 :wink:

Blev delat ut från kollektorn, nästan fram till ventilen. Ska nog göra en skiljevägg sista biten...
48.3mm rör, samma som grenröret.
Wg-utblåset blir inne i hjulhuset.




Bild


Hoppas denna fuling funkar :roll: (uttaget från kollektorn) :wink:
Bild




Bild



HAde! // Daniel

Postat: tor maj 24, 2007 9:47 pm
av jimmy persson
stiligt, blir bra de där. Bara mecka på :thumbright: får jag låna turbon av dig medans du bygger klart ??? :twisted:

Postat: fre maj 25, 2007 3:20 pm
av Daniel Bälter
Ja du e bra sugen va? :twisted:

Men jag vill ju ha en hel turbo när jag ska prova grejjerna :hihi:

Postat: fre maj 25, 2007 3:30 pm
av jimmy persson
Daniel Bälter skrev:Ja du e bra sugen va? :twisted:

Men jag vill ju ha en hel turbo när jag ska prova grejjerna :hihi:
har du hört talas om inkörning??? :hihi:

Postat: fre maj 25, 2007 4:38 pm
av Daniel Bälter
jimmy persson skrev:
Daniel Bälter skrev:Ja du e bra sugen va? :twisted:

Men jag vill ju ha en hel turbo när jag ska prova grejjerna :hihi:
har du hört talas om inkörning??? :hihi:

Ja men dina motorer brukar ju bara hålla en inkörning :hihi: :hihi:

Postat: lör maj 26, 2007 4:51 pm
av jimmy persson
Daniel Bälter skrev:
jimmy persson skrev: har du hört talas om inkörning??? :hihi:

Ja men dina motorer brukar ju bara hålla en inkörning :hihi: :hihi:
Detaljer... :evil:

Postat: tis jun 26, 2007 12:45 am
av Roger Persson
Hur mkt gav du för den "fina" kkk 27an..? :) Vist e de t3 fläns på den..? :)

Postat: mån jul 30, 2007 11:07 pm
av Daniel Bälter
hmm ja nu var det länge sen det vart nån uppdate, men ska ta och fixa det, har varit mycket jobb och mecka på slutet.

242:an går nu iaf. Körde lite på hela mora surrar i helgen som var, skit kul med en koppling som funka lika bra som en disk-trasa... :hihi:


/hittade k27:an på blocket hos nån som som sålde lite olika turbos..
Men har inte sett den annonsen något nu.

Hade/ Daniel

Postat: tis jul 31, 2007 9:34 am
av Roger Persson
Ja har haft lite svårt hitta en hyfsat liten turbo utan intern wast..

Kommer nog köpa nytt en gt32:a lutar de åt nu iaf..

Kopplingsproblem suger ju..
Ska du skaffa cinter..?
Eller har du de redan..? :thumbright:

Postat: sön aug 05, 2007 5:37 pm
av Daniel Bälter
nej har bara en 740t koppling från kg, och m46:a.

Blir nog en sinter, men skulle fixat en getrag först. m46an börjar bli gammal och trött :thumbright:


tändningen strulade när vi skulle mappa, tändsteget ville inte vara med. men det berode på fel inställningar i mset, hade " spark output inverted" satt till "Yes" så steget laddade spolen direkt men satt på tändningen, och det medförde att spolen laddade ur när den blev "ful" verkade det som, för det blev överslag inne i fördelaren och vid spolen.

Märkte det när jag satt i bilen med tändningen på, och det började spraka runt spolen, dels så slog det gnistor mellan utgången på spolen och minuspolen, :doh: så steget pajjade :thumbright:

Kom på detta efter att ja bränt 3 steg :hihi:

det fjärde jag hade verkade halvpajj det med, för det gick en stund, sen bröt det ibland och kom tillbaks så det small som fan, tur inte ljuddämparn sprack :lol:

Lödde ut en signal istället och körde med bosch modul, då funkade det bättre.

Men fick spikar på halsignalen vid lite högre varv, provade att flytta jordpunkten för skärmen i hall kabeln utan resultat.

Men man ville ju vara med och köra lite på hela mora surrar, så det vart och köra med hall och tändmodul, utan ms. och fast tändning på 15grader.

Fixade det på lördag eftermiddag vid 5, sen var vi ut och mappade lite, då gick det klockrent... :thumbright:

Kör 1bar med lite låg tändning, lite safe... Ska ta och fixa missarna på hallsignalen så jag kan köra med mset på tändningen.

Motorn gick bra för övrigt!
K27 laddar bra tidigt! tror nästan jag hade fullt tryck vid 3k varv.

han köra lite iaf på kvällen!

Men vilket jävla piss med kopplingen :thumbdown:
slirade direkt ja la i tvåan, hmm

Ska fixa lite fräsha bilder på "åbäket" bara jag kommer hem till veckan. är i kiruna och jobbar i tv-masten.


Hade// Daniel

Postat: sön aug 05, 2007 9:16 pm
av _JP_
En annan koppling och ev låda, mer ladd och tändning så blir den nog riktigt kul :)

/ Johan

Postat: sön aug 05, 2007 9:53 pm
av Roger Persson
Med kg:s 6 pucks sinter och 500kg tryck räcker de till 1 bar iaf i
ladd vad ja hittills vet på min b20.. och då rör de fan på sej.. :)


Me std lamell slira de fan tom utan turbo på min motor..

Så cinter is the shit.. ;)

Då går faktiskt slira ganska bra på den..
Dock blir de lite vibrationer när den är helt
kall koplingen när man slirar.. ´
Men de försvinner när den e varm..