Sida 3 av 32
Postat: mån jun 25, 2007 8:56 pm
av Tommy Luhr
här är en lösning på oljeproblemet (om det nu blir det)
kolla min fina 3d bild som jag gjort i paint så kanske du förstår:)
bygg ut en låda på sidan tråget som samlar upp oljan och samtidigt får du fallhöjden rakt ned..

Postat: mån jun 25, 2007 10:04 pm
av jonas_linder
trycker den ur sig olja är det bara att sätta ett T och en luftning till vevhuset

Postat: mån jun 25, 2007 10:13 pm
av Galant turbo
volvo140turbo skrev:
Ser ut att vara en fin motor att bygga på, hur lång och bred kan en sådan spis vara?
Går det att ha en sådan spis i en 140 tro ?
Kolla så inte oljan går över oljereturen som ni har satt in i tråget!
Då kommer aggregatet att klämma ur sig olja i kompressor och avgashus..
Har nyss varit med om det och kan säga att det är tråkigt..
men det finns ju pumpar man kan ta till i värsta fall
Har inte måtten men det är ju en redig pjäs lindrigt sagt! Bredden är just det som orsakat mest huvudbry faktiskt. Väger dock tydligen mindre än sexan i 735 t ex. V12an är en intressant konstruktion på många sätt. Den har ju aluminiumblock utan stålfoder sen har man belagt aluminiumkolvarna med ett tunt lager stål istället

Fränt, men vart ju lite bökigt när man ville hona upp cylinderloppen....
Tackar för tipsen på oljereturen där! Utloppen på turboaggregaten ligger över vad jag tror är nivån och det är fall hela vägen ner i tråget. Det blir på det magiska ****håret om det kommer över nivån i tråget eller inte. Det är egentligen ett mindre problem då vissa turbomotorer har returens ingång i oljepluggen i botten på tråget t. om.
Det viktiga är som sagt att oljan har fall hela vägen och inte några "svackor". Man vill också att oljereturen skall vara "öppen" dvs att returen måst kunna andas fritt mot t. ex. vevhuset. det kan man lösa genom att ha ett extra rör på strategiskt ställe i oljereturen som ansluts mot vevhuset.
Olika aggregat är olika känslig för detta. Man kan faktiskt klara sej med en grov returledning som går in under oljenivån utan problem för aggregatet. Jag vet inte om de här specifika aggregaten är känsliga för det här så jag tänker inte chansa. Får väl sänka tråget och pumpen i värsta fall
Porsche har ju en pumplösning annars, men det känns inte som ett alternativ.
Värsta 3d CADen du satt ihop där! Har klurat lite i dessa banor (och alla andra tror jag) också. Jag ska kolla lite noggrannare vart nivån i tråget hamnar innan det blir ett slutgiltigt beslut.
Postat: mån jun 25, 2007 11:01 pm
av Muppaskalle
Jobbar mycket med dom där laddarna och jag skulle bli förvånad om det blev problem med oljereturen. Den brukar kunna se ut i princip hursomhelst så länge turbon hamnar ovanför oljenivån, riktigt fina på det sättet mitsu snurrorna.
Postat: mån jun 25, 2007 11:09 pm
av Driddler
Rolig läsning med en hel del smile
Även själva projektet är roligt att följa

Postat: sön jul 01, 2007 8:43 pm
av Galant turbo
Plockade isär en av de nya turbosarna och tog bort stiftet som förhindrar att man kan vrida runt avgashuset som man vill:
Visst är det kul med nya rena saker i metall?
Har hissat i motorn och kollat hur illa det blev men det ser riktigt lovande ut. Gick faktiskt att hissa i motorn med båda turbosarna monterade:
Gott om plats, inga större problem:
Ingen plats, stora problem, men vart är turbon?

Postat: sön jul 01, 2007 8:46 pm
av Galant turbo
Klurade lite på laddtrycksstyrningen och såg en snabb lösning för WG-placeringen. Bara att lämna WG-klockan där den sitter på Saab och sen kapa stången och göra Z-formad parallellförskjutning på stången. -Enkelt, gratis och fungerande, ja det är ju världsklass!
Sen kom jag på att det ska ju sitta en E32-kaross på motorn också och den tillåter inte den placeringen.......
Kanske man kan använda någon av de här:

Från vänster: Okänd Garret. MitsuTD04-15G. Kortad Garret.
Placeringen av WGn blir närmare motorblocket, en lång WG-stång är lösningen:

Postat: sön jul 01, 2007 8:47 pm
av Galant turbo
Gjorde i ordning turboaggregaten för respektive sida, vred in lagerhuset i rätt vinkel och lossade kompressorhuset, det satt ju ett styrstift där också:
Sen blev det kortslutning i synapserna och ideén med fyrpelturbo-V12 dök upp. Man kanske skulle.....
Sen när jag tagit tabletterna som doktorn rekomenderade så verkade det plötsligt som en dum idé, det räcker nog med en turbo per cylinderrad....
Postat: sön jul 01, 2007 8:48 pm
av Galant turbo
För den som minns tillbaka till de tidigaste inläggen så drog ju bilen vatten och vitrök ganska illa. Hittade ju aldrig någon orsak till det vilket ju har varit lite kusligt, topparna vart provtryckta packningarna såg bra ut, cylinderloppen var inte spruckna osv.....
Det verkade som att topparna varit lyft någon gång tidigare så vi tänkte att det kan vara kul att kolla hur de gamla topplocksskruvarna såg ut. Höll två stycken slumpässigt utvalda mot varann och såg hur illa det var, längden skiljde 2mm

och det gick inte ens att få gängorna att gå in i varandra, den ena 12,9-skruven var så uttöjd så att stigningen på gängorna vart olika...
Här kan vi ha orsaken till läckaget, någon har tidigare dragit någon/några skruvar fel eller alternativt återanvänt några gamla skitskruvar. Ofta brukar det ju synas på packningen om det sipprat vatten men det gjorde det inte här. Vart lite dålig vinkel då längdskillnaden inte riktigt syns:
Varför i h-e valde man just M11 i gängdimension, borde ha klivit upp till M12 fingäng på en gång....
Postat: sön jul 01, 2007 8:54 pm
av Galant turbo
Postat: sön jul 01, 2007 9:36 pm
av j björk
4 turbos låter ju perfekt!
Skit i pillren, på med ett par turbos till så motorstackaren får andas

Postat: mån jul 02, 2007 12:00 am
av Tommy Luhr
hehe ja det är inte lätt:) manligt projekt:)
Postat: mån jul 02, 2007 1:00 am
av Nicklas Eriksson
jag som tyckte jag hade trångt i motorrummet

ska bli mycket intressant att läsa om resultatet, oavsett när det kommer.
keep up the good work!

Postat: mån jul 02, 2007 1:35 am
av tzanek
fint med rena motordelar
hoppas det fart i kärran snart. Förväntar mig en film med motorljud

Postat: ons jul 04, 2007 10:39 pm
av Galant turbo
Tänkte filma första gången vi vrider på nyckeln, det kan bli en film i klass med The Shining, tänker då mest på scenen när där vaktmästaren får en yxa i ryggen. Polaren sätter fälgkorset i ryggen på mej när vi upptäcker den hårda vägen att jag glömt en näve brickor i grenrören....
Ja då var det dags för lite bloopers igen då

En kan jag ta på mej och den andra är helt och hållet min före detta polares verk, börjar med den:

Kedjespännaren slets av alldels för ivrigt och på ett talanglöst sätt, backelitskenan sprack samtidigt som som mitt redan skamfilade förtroende för min edsvurne kompanjon föll som ett chevablock från alnöbron. Ny på BMW 1600:-
Nu till mina egna i jämförelse småa otursgrundade tabbar. Skulle skruva dit spjällhusen på de fina plenumkammrarna och kom på att man kanske borde säkerställa att det verkligen är rent i insugsrören efter blästring och lackning. Då det sitter en löstagbar gavel på motsatt sida från spjällhuset så skruvade jag loss den:
Det hade säkert varit ganska intressant att blåsa in en näve sand i motorn, lite mer massa i avgaserna som sätter snurr på turbon lite snabbare!
