Sida 3 av 4

Postat: tor sep 18, 2008 4:43 pm
av Jens Gustavsson
den måste gilla att varva med de topparna på 5.0 liters volym :thumbright:

vart hadde han max effekten på för rpm och laddtryck?

Postat: tor sep 18, 2008 8:16 pm
av Klabbe Persson
Kommer inte ihåg exakt, men har för mig att de låg runt 8000 laddtryck vart 1.7kg då.
Vet inte om han varavar mer nu men han var iaf sugen på att varva upp mot 9000, men han la sig runt 8000 i dynon, då den inte är specad till mycke mer effekt.

Postat: tor sep 18, 2008 8:37 pm
av Tommy Luhr
okej då var det ingen lessam v8a.

hehe, men synd att han lömnade volvon ändå.
Men någongång är ju gränsen nådd men den lilla volvon.

Fränt och seriöst bygge :thumbright:

Postat: tor sep 25, 2008 7:36 pm
av Vesa
1.11 i 60fot 4.959s @ 229.20km/h igår på Meca :D

Och det på 15psi i laddtryck :lol:

Postat: tor sep 25, 2008 7:58 pm
av Jens Gustavsson
:shock: :thumbright:

ingen som kan lura in han på forumet? skulle va kul att höra mer om bilen mm :thumbright:

Postat: tor sep 25, 2008 9:20 pm
av Klabbe Persson
Jag ska hälsa han det Jens, vet att han brukar kolla här lite iaf.
Såg loggen igår efter en av reporna och det är gott om mottryck också så Martin snackade om annat avgashus, får se vart de leder :)

Postat: tor sep 25, 2008 10:30 pm
av Jens Gustavsson
vad är det för turbo?

Postat: fre sep 26, 2008 1:53 am
av Kadett4wd
en 'clipped' PT101
Bild

alltså en sönderslipad turbin i en precisionturbo med 101mm inducer på inlopp.

Dit med en större turbin så slipper man slipa i den.
nu är det säkert gjort av precision själva, de borde veta bättre..

Postat: fre sep 26, 2008 8:42 am
av Klabbe Persson

Postat: sön sep 28, 2008 9:48 pm
av Martin Lundkvist
Jens Gustavsson skrev:vad är det för turbo?
tjena

Turbon är en Pt 101 med 1.0 avgas hus och f-trim, är det minsta som finns till dom. var rädd att den skulle bli seg att spoola på linjen , men det funkar fint, värre med allt mottryck. Ändringar i kombinationen ska ske i vinter! Men 229blås i malmö på 15psi ladd är jag nöjd med!

Postat: mån sep 29, 2008 9:19 am
av Jens Gustavsson
trevligt att du titta in hit :thumbright:

vad har du för drivlina och ungefär hur ser start proseduren ut?

hur högt avgastryck får du ungefär?

mycket imponerande bil och prestanda (1.0 bar är ju inget :shock: hur fort kommer detta att gå sen på 2 bar 8) )

Postat: mån sep 29, 2008 5:25 pm
av Martin Lundkvist
Jens Gustavsson skrev:trevligt att du titta in hit :thumbright:

vad har du för drivlina och ungefär hur ser start proseduren ut?

hur högt avgastryck får du ungefär?

mycket imponerande bil och prestanda (1.0 bar är ju inget :shock: hur fort kommer detta att gå sen på 2 bar 8) )
Lådan är Liberty Extreme 4-växlad ach koppling är crower två skivig 10"

För att bygga ladd retardas tändning samtidigt som de rikas på med mer bränsle, 7000rpm hjälper också till. En brutal men fin känsla att dumpa koppling på det varvet.
Suckade lite nu vid 1.11 60 foten men med mer ladd så blir det fint och bättre fötter. Pullade med 1.7 bar i bänken och först vid 1.4 började de låta argt.
Vid 1.7bar hade jag 2.7 i mottryck. och det vid 8200 redan. Ska varva över 9... är de tänkt.

Postat: tis sep 30, 2008 11:26 am
av Jens Gustavsson
hur stor är turbons propellrar in (101mm?) och ut mot avgasröret?

finns det större avgashus?

helt klart att man måste ha full respons direkt på start linjen med en såndär bil med bara lite drygt 1 sec i 60 fot, och som du säger så går det nog bra med ett större avgashus.

vad jag har sett på våra skit bilar så är det alldrig nå problem med orken i själva starten med as stora turbo aggregat men det är växligen till rvåan som det skiter sig då vi måste frikoppla släppa gasen och gasa igen då kan det ta en sekund eller mer innan westgaten är öppen igen :thumbdown: men det har ju inte du problem med med den fräna lådan :thumbright:

jag vill helst inte utala mig överhuvudtaget om din fina motor som presterar så bra (jag har bara testat på skit motorer som har mer likheter med folkrace motorer :) ) men jag tror att det kan ge en hel del att få ned avgastrycket speciellt om du kan ge motorn lite mer överlapp (vet inget om din kam men??)


1.11 i 60fot 4.959s @ 229.20km/h vad motsvarar det på 402m ungefär? vist är det en mitten sjua eller nått liknande med ca 300km/t?? :shock:

vart hadde du max effekt rpm (1500hk?) och hur mycke ladd då?

bromsa ni nått vid 15psi? har avgastrycket kört förbi laddtrycket där redan?


skulle jag kunna flytta denna tråd till "vad händer i garaget"? den har ju börja passa bättre där med så mycket fina bilder och info om dina bilar martin?

Postat: tis sep 30, 2008 3:12 pm
av Martin Lundkvist
Ok. Har bilder från dyno körning o annat som kan läggas upp. Jag öppnar en ny tråd i "garaget" istället.

Postat: tis sep 30, 2008 3:36 pm
av Jens Gustavsson
Martin Lundkvist skrev:Ok. Har bilder från dyno körning o annat som kan läggas upp. Jag öppnar en ny tråd i "garaget" istället.
perfekt det vore kul :thumbright: