Olje-flöde/tryck till turbo vs spool
tar upp en gammal tråd. har en nyrenoverad m20b27maskin som har väldigt dåligt oljetryck på tomgång. kör en gt40lastbilssnurra utan någon restriktor till oljetrycket. Kan detta vara orsaken? och isf fall hur stor restriktor ska man ha?
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
affe.andersson@hotmail.com
- dgyldmark
- Forumsberoende
- Inlägg: 765
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
- Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark
Tyvär har jag inte det på papper men kan ge en uppfattning. Provade 1-5 bar på ett hx50 (dock som gasturbin) 0.5bar ladd max.
1kg, spolar mycket lätt och snurrar ca 30sec efter man brytet soppan.
2.5kg, Redan nu känner man hur den börjar sega i spool. stannar efter bara 3-4sec Det känns oxå påaxeln att den blivet betydligt trögare att dra runt.
5kg, Nu vill jag inte vara med längre, står den stilla är axeln så pass fast att du får ta i för att få runt den. spoolet är nästan helt borta, dvs lika bra som en gammal 60tals turbo (Har kört med sådan turbo). Turbon funkar alltså inte alls bra längre.
OBS! jag kör konstant olje tryck, inte att gämföra med bilmotor. Detta är en gämförelse mellan olika tryck.
1kg, spolar mycket lätt och snurrar ca 30sec efter man brytet soppan.
2.5kg, Redan nu känner man hur den börjar sega i spool. stannar efter bara 3-4sec Det känns oxå påaxeln att den blivet betydligt trögare att dra runt.
5kg, Nu vill jag inte vara med längre, står den stilla är axeln så pass fast att du får ta i för att få runt den. spoolet är nästan helt borta, dvs lika bra som en gammal 60tals turbo (Har kört med sådan turbo). Turbon funkar alltså inte alls bra längre.
OBS! jag kör konstant olje tryck, inte att gämföra med bilmotor. Detta är en gämförelse mellan olika tryck.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
intressant tråd
åtminstone BMW har ofta väldigt lågt oljetryck på tomgång och det gör inget. skulle vilja säga att bmw har en mer anpassad olje pump med mindre effekt förluster än volvo mm som har mycket högre tryck på tomgången.
Dan: kul att höra infon på gasturbinerna.
jag kör själv med en restriktor på min BW-snurra på vegan, men jag har inte koll på trycket efter den.

åtminstone BMW har ofta väldigt lågt oljetryck på tomgång och det gör inget. skulle vilja säga att bmw har en mer anpassad olje pump med mindre effekt förluster än volvo mm som har mycket högre tryck på tomgången.
Dan: kul att höra infon på gasturbinerna.
jag kör själv med en restriktor på min BW-snurra på vegan, men jag har inte koll på trycket efter den.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Är inte glidlagrena i en turbo i princip samma typ av lagring som ramlagrena i en motor ??
I så fall är de hydrodynamiskt smorda och oljetrycket till turbon ger inget bidrag till bärigheten i lagrena. Trycket är i så fall bara där för att mata fram oljan till lagret som "suger" i sig den mängd olja det behöver.
Ett högre tryck än vad som behövs ger förluster både i form av onödigt arbete (fast trycket har man ju redan från motorn) samt ökade förluster i lagret.
Låter som om det skulle vara så efter att läst beskrivningen om oljetrycket i den hemgjorda gasturbinen
I så fall är de hydrodynamiskt smorda och oljetrycket till turbon ger inget bidrag till bärigheten i lagrena. Trycket är i så fall bara där för att mata fram oljan till lagret som "suger" i sig den mängd olja det behöver.
Ett högre tryck än vad som behövs ger förluster både i form av onödigt arbete (fast trycket har man ju redan från motorn) samt ökade förluster i lagret.
Låter som om det skulle vara så efter att läst beskrivningen om oljetrycket i den hemgjorda gasturbinen
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Olje-flöde/tryck till turbo vs spool
Någon hydraulik ventiler som man kan justera trycket till 1-2 bar som kommer att fungera?
http://www.dsmtuners.com/forums/turbo-s ... turbo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dsmtuners.com/forums/turbo-s ... turbo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Olje-flöde/tryck till turbo vs spool
Nu har tiden gått sedan tråden startades. Har vi några långtidstest på olika turbos som gått med restriktor? Vore kul med lite uppföljning!
Nämn gärna modell på aggregat, olja, mått på strypning, hur länge den gått, typ av körning osv
Nämn gärna modell på aggregat, olja, mått på strypning, hur länge den gått, typ av körning osv
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Olje-flöde/tryck till turbo vs spool
Testade strypa då när detta kom upp på diskussion och har kört 1000mil blandad körning, 2mm restriktor, garret gt40. Inga som helst bekymmer
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Olje-flöde/tryck till turbo vs spool
Blev det någon skillnad då? Vet du trycket efter strypningen?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Olje-flöde/tryck till turbo vs spool
Turboaggregaten behöver inte ha så höga oljetryck eller flöden för att fungera bra. Ser man till de uppgifter som finns angivna på äldre Garrett aggregat så krävdes det min 30 PSIG vid max belastning, 10 PSIG vid tomgång. På de gamla Rajay aggregaten angav man ett min tryck på 10 PSI på tomgång, 25 PSI vid normal körning och min 40 PSi vid max belastning samt 0,5 GPM i oljeflöde. Schwitzer rekommenderar generellt min 30 PSI vid max belastning.
Detta är ju värden långt under vad en oljepump till en bilmotor presterar, så någon form av restriktion av både tryck och flöde kan man säkert roa sig med utan att det uppstår några problem.
Oavsett vad man bestämmer sig för vilket oljetryck man siktar in sig på så får man aldrig starta en kall turbomotor och belasta aggregatet direkt eftersom det kan leda till sk. shaft motion eller whirl vilket belastar lagringen rejält, ett idiot säkert sätt att förstöra lagringen på aggregatet i förtid, men detta vet ju varenda kotte på detta forum...
Detta är ju värden långt under vad en oljepump till en bilmotor presterar, så någon form av restriktion av både tryck och flöde kan man säkert roa sig med utan att det uppstår några problem.
Oavsett vad man bestämmer sig för vilket oljetryck man siktar in sig på så får man aldrig starta en kall turbomotor och belasta aggregatet direkt eftersom det kan leda till sk. shaft motion eller whirl vilket belastar lagringen rejält, ett idiot säkert sätt att förstöra lagringen på aggregatet i förtid, men detta vet ju varenda kotte på detta forum...

- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Olje-flöde/tryck till turbo vs spool
"Oavsett vad man bestämmer sig för vilket oljetryck man siktar in sig på så får man aldrig starta en kall turbomotor och belasta aggregatet direkt eftersom det kan leda till sk. shaft motion eller whirl vilket belastar lagringen rejält, ett idiot säkert sätt att förstöra lagringen på aggregatet i förtid, men detta vet ju varenda kotte på detta forum...
"
Nej utveckla gärna mer
Hur lång tid skall den vara trycksatt innan den tål belastning?

Nej utveckla gärna mer

Hur lång tid skall den vara trycksatt innan den tål belastning?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Olje-flöde/tryck till turbo vs spool
Ser man till vad tillverkarna rekommenderar så gäller vid en första uppstart och inkörning av en ny turbo att man först fyller på med olja genom tryckslang/lagerhus och tillser att den kommer ut i returslangen. Motorn skall sedan dras runt på starten tills ett stadigt oljeflöde uppstår ur aggregatets retur ledning. Returledningen ansluts till oljetråget. Därefter startas motorn som sedan får gå på tomgång under minst 3 minuter.
På en körd motor och med kallt aggregat så skall man tillse att inte belasta motor och aggregat direkt efter start, man kan ju ha en viss fördröjning av oljeförsörjning ut till alla delar, oljetrycksgivaren brukar ju sällan sitta längst bort i systemet, eller hur.Även om oljetrycksgivaren visar tryck vid start så är det inte givet att det finns oljefilm överallt där den behövs. Det finns givetvis inga tidsramar för hur lång tid man låter motorn gå utan belastning, möjligt att det finns angivet på standardbilar med turbo, det är ju individuellt för hur varje installation ser ut. Man rekommenderar också att oljetryckslangen till aggregatet är så kort som det bara går, allt för att undvika "oil lag syndrome" vid start. Att man belastar aggregatet direkt vid start är den vanligaste orsaken till lagerproblem.
Det här är inga underligheter utan det är ju på precis samma sätt som man skall behandla en motor även utan turbo.
På en körd motor och med kallt aggregat så skall man tillse att inte belasta motor och aggregat direkt efter start, man kan ju ha en viss fördröjning av oljeförsörjning ut till alla delar, oljetrycksgivaren brukar ju sällan sitta längst bort i systemet, eller hur.Även om oljetrycksgivaren visar tryck vid start så är det inte givet att det finns oljefilm överallt där den behövs. Det finns givetvis inga tidsramar för hur lång tid man låter motorn gå utan belastning, möjligt att det finns angivet på standardbilar med turbo, det är ju individuellt för hur varje installation ser ut. Man rekommenderar också att oljetryckslangen till aggregatet är så kort som det bara går, allt för att undvika "oil lag syndrome" vid start. Att man belastar aggregatet direkt vid start är den vanligaste orsaken till lagerproblem.
Det här är inga underligheter utan det är ju på precis samma sätt som man skall behandla en motor även utan turbo.