just innan ventilen ska nog kanalen gå ganska rakt, sen bara få till en bra inner och ytterradie. kanske en ganska platt innerradie, likande D-port?B20TicPower skrev:T Fahlgren skrev:jag skulle nog vilja behålla mer på innerradien på insug.
Ska rita om insug vart inte heller helt nöjd med den..
B20 special steg 6-7, Rest 4ports 48mm special spjällhus..
- T Fahlgren
- B20-trimmare
- Inlägg: 389
- Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
- Ort: piteå
hoires
- T Fahlgren
- B20-trimmare
- Inlägg: 389
- Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
- Ort: piteå
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
T Fahlgren skrev:såg bättre ut i alla fall, men jag överlåter nog bedömningen till nån mer erfaren.B20TicPower skrev:
Ska rita om insug vart inte heller helt nöjd med den.. Så titta nu istället..?
Är tänkt försöka få dit 46 40 ventiler.. Och att
värkligen kunna utnytja så stor avgasventil..
Därför är toppen kapad där med för kunna lägga
på iaf 2-3mm gods på insidan.. Tror ändå det blir
svårt få upp arian bra.. Kanske rasta miggen lite
i kväll.. Bara ja hittar svets munstycket..

- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Testade de här med miggen på jobbet..
Rörtråd..
45 graders svetsdiken..
Värkar inte spela nån roll varmt eller kallt..
Först kallt sen varmt av svets värmen, märkte
ingen direkt skilnad..
Brassar på ganska hårt..
Ska testa lite på toppen med vid nå bra till fälle..
Tror ja ska förvärma kanalena lite innan ja svetsar..
Men även testa kallt..
Denna topp får nog bli ren test topp för den ska
kapas mer sen efter svetsningen..
Nästa gång blir de bilder på svetad topp istället..
Vad tror ni? Hur pass jämförbart kan de här vara..?
Rörtråd..
45 graders svetsdiken..
Värkar inte spela nån roll varmt eller kallt..
Först kallt sen varmt av svets värmen, märkte
ingen direkt skilnad..
Brassar på ganska hårt..
Ska testa lite på toppen med vid nå bra till fälle..
Tror ja ska förvärma kanalena lite innan ja svetsar..
Men även testa kallt..
Denna topp får nog bli ren test topp för den ska
kapas mer sen efter svetsningen..

Nästa gång blir de bilder på svetad topp istället..
Vad tror ni? Hur pass jämförbart kan de här vara..?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21735
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är ett annat matreal i stakarna.
testa att svetsa i en gammal skrot topp föst.
testa att svetsa i en gammal skrot topp föst.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Här fegas det minsan inte...
Har en skrot topp nu..
Och har ja en sektion här värd att plåta..
Volvo topparna gillar nog förvärmning och sen
punkta men försöka hålla värmen lagom, Än så
länge inga sprickor..
Har inte varit så noga med slaggen som blir av trån..
Eftersom ja skrotat toppen ändå..
Hade ingen tryckluft på blåsa dän slaggen med..
De går dock få lite bättre än såhär om man förvärmer..
Ska testa en ny sektiom som ja
förvärmer i ugnen först till 300 grader..
Bilder:

Har en skrot topp nu..

Och har ja en sektion här värd att plåta..

Volvo topparna gillar nog förvärmning och sen
punkta men försöka hålla värmen lagom, Än så
länge inga sprickor..

Har inte varit så noga med slaggen som blir av trån..
Eftersom ja skrotat toppen ändå..

Hade ingen tryckluft på blåsa dän slaggen med..
De går dock få lite bättre än såhär om man förvärmer..
Ska testa en ny sektiom som ja
förvärmer i ugnen först till 300 grader..
Bilder:
- T Fahlgren
- B20-trimmare
- Inlägg: 389
- Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
- Ort: piteå
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
T Fahlgren skrev:skulle det inte gå att fräsa ett litet spår för en o-ring mellan "topplocken" och köra med 4st separata toppar![]()
då slipper du ju svetsa ihop dem.
Jo ja har tänkt lite på det med faktiskt..
Nån typ av packning mellan..
Dock blir de nog ganska bögit montera..
Sen så är de nog svårt få tätt längst
ner mot packningen..
Ja tror inte det är nått jätte problem svetsa ihop runtom dock..
De ska ja testa kanske redan i morgon.. En får se..
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 7:52 pm
- Ort: Falkenberg "Morup" Hallandslän
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
street_charged skrev:Inte för att va sån!! Men hur får du till svetsarna mellan toppbult och vatten kanalerna??
och hur blir det med kylning? och stabilitet i toppen?
[/img]
Ja tror inte man behöver svetsa där...
Bara man får de tätt vid topp
bultarna inne under ventilkåpan..
Tänkte plana toppen utan att få spänningar..
Rakplana.. Annars brukar ja spänna ner
toppen om den är skev så att den blir rak..
Insug har ju kylning av insugsluften så där är
det nog inga problem lägga på.. Avgas är värre..
Är mkt tajtare mellan avgaskanalerna..
Ska nog inte klyva där igen utan nöja
mej med svetsa avgas uppifrån och insug
genom hålen under insugspacknings sidan
och mellan insugs kanalerna där toppen
sågas isär.. Insug är kalla sidan på
toppen så där håller de nog lättare med..
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21735
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag kan flöda den om du vill men frågan kvarstår, vilken kanal dim och vilken typ av motor ska den sitta på?B20TicPower skrev:Jens Gustavsson skrev:jag är skeptisk till allt som har med svetsning och gjutjärn att göra men vad ska du ha den toppen till och har du räknat nått på kanalarior mm.
vad blir det för aria eller innerdim på den nya insugnings canalen?
jag mena om man ska lägga ned så mycket jobb på en topp så skulle du fundera igenom allt det först.[/quote
Ja testar mej fram till vad som går att göra på denna
topp.. Det är endast 6-7 timmars jobb hittills på den..
En på jobbe rekomendera svetsa med rostfritt,
är mkt nickel i det och de blir en seg fog..
Vi har även rörtråd men den fogen blir stenhård..
Sen så måste man svetsa så man kan ta i biten
helatiden.. Får inte bli för varmt.. Ytterhöjet testar
ja med migg o rostfri tråd..
Vill inte vara låst av att bara kunna porta runt
3mm och ändå riskera vatten..
Det ska öppnas lite mer hål uppifrån precis över
avgaskanalen, hålet kommer sen täckas med
plattan för rest insug så behöver inte pluggas..
Dock behöver det svetsas på lite längst ut på
sidorna för det ska funka.. Behöver även svetsas
på mitten delen döär det inte finns nån förstärknings
platta över avgas...
Det blir första svets testet..
Nån som har lust att flöda en sektion efter svets o portning..?
jag skulle satsa på en grov 41-42 mm kanal på insugningssidan om den blir rund annars en med liknande aria till en turboladdad 2-2.2L motor och liknande till en sugmotor på 2.3- 2.6L
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Jens Gustavsson skrev:B20TicPower skrev: jag kan flöda den om du vill men frågan kvarstår, vilken kanal dim och vilken typ av motor ska den sitta på?
jag skulle satsa på en grov 41-42 mm kanal på insugningssidan om den blir rund annars en med liknande aria till en turboladdad 2-2.2L motor och liknande till en sugmotor på 2.3- 2.6L
Kanalen in från resningen är 41mm nu.. Ska upp till 42..
Ventiler 46 38.5.. Stålventiler..
Sen längre ner kommer kanalen bli ca 38-40 och 46 bred..
inan ventilen ca 44mm hål.. Ska svänga in något mot
centrum på insug.. Kommer portas ut till svets ung i
mitten av kanalen..
De mesta materialet ska tas i innerradien där toppen är
svetsad och på sidan av kanalen där toppen med är svetsad..
avgas ska resas12-15mm..

(Brukar ha brottom..)
Den ska nog sitta på en 2.2L motor som ska laddas ca
1.2 bar med +200 sughästar..
De vore kul om du kunde flöda en sektion..
Kan ju skicka den som blir bäst..
Lite bilder kommer snart.. Mvh Roger
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Märkte att det blir ganska hårt..
Synns på frässkäret..
O de gnistrar rätt bra när man fräser i skiten med..
Fräste detta idag o blästrade..
Värkar vara noga att det inte är rost kvar innan svets..
Dessa pjäser ska varm svetsas.. Värmas till 2-300 grader i ugn o sen svetsas..
Här ser man att de finns ganska mkt mterial för att resa insuget..
Tror att de skulle gå borra upp till 44 utan vaten risk..
Tro mej de ska testas på en sektion..
Ev såga på lämpligt ställe..



O de gnistrar rätt bra när man fräser i skiten med..

Fräste detta idag o blästrade..
Värkar vara noga att det inte är rost kvar innan svets..
Dessa pjäser ska varm svetsas.. Värmas till 2-300 grader i ugn o sen svetsas..
Här ser man att de finns ganska mkt mterial för att resa insuget..

Tror att de skulle gå borra upp till 44 utan vaten risk..

Tro mej de ska testas på en sektion..

- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
borde inte ett ganska stort problem vara oljekanalen till vipparmsbryggan som går via en topplocksbult upp eller hur?
du kommer inte kunna svetsa det tätt mellan den & vattenkanalen vilket lär sluta i grått smegg i motorn...
om du inte svetsar igen hålen vill säga..& flyttar oljetillförseln, men det har du säkert redan tänkt på
de är kul att du har ork att testa!
du kommer inte kunna svetsa det tätt mellan den & vattenkanalen vilket lär sluta i grått smegg i motorn...
om du inte svetsar igen hålen vill säga..& flyttar oljetillförseln, men det har du säkert redan tänkt på

de är kul att du har ork att testa!