volvo 240tic -81
Har gjort kompressionsprov och det visade:
1ans cylle: 7,5 bar
2ans cylle: 7,5 bar
3ans cylle: 7 bar
4ans cylle: 8,5 bar.
Duger att köra en säsong till på, ska ju ändå byta topp till 405toppen som jag tänker fräsa ventilsätena och slipa ventilerna och se till att dem är riktigt täta så får man ta kompprov efter det och se om det blivit jämnare/bättre eller ej.
1ans cylle: 7,5 bar
2ans cylle: 7,5 bar
3ans cylle: 7 bar
4ans cylle: 8,5 bar.
Duger att köra en säsong till på, ska ju ändå byta topp till 405toppen som jag tänker fräsa ventilsätena och slipa ventilerna och se till att dem är riktigt täta så får man ta kompprov efter det och se om det blivit jämnare/bättre eller ej.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Varit nere och skruvat bort fronten etc.


Denna kylare har sett sina bästa dar tror jag, ska bytas ut...

IC:n såg bra ut om än smutsig...

Litt less på att slipa bagageutrymme så ja börja somsagt med detta, både motorrum och bagage ska lackas samtidigt så....


Denna kylare har sett sina bästa dar tror jag, ska bytas ut...

IC:n såg bra ut om än smutsig...

Litt less på att slipa bagageutrymme så ja börja somsagt med detta, både motorrum och bagage ska lackas samtidigt så....
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Varit nere och tagit bort k-jet bränslehuvudet, bränsleledningarna till spridarna, luftburken, tryckrören + nå småsaker (hinner inte så mycket varje kväll då jag kommer hem sent från skolan, diverse prov/skrivning som måste pluggas till + att man ska hinna käka och så...)


//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Fick hjälpa farmor och farfar att byta bromsar bak då deras bil ska besiktas snart så sen hann jag itne så mycket på tic:en.
Tömde den på olja och tog bort oljekylaren, tändboxen+spolen samt kopplat lös massa el och märkt upp allt... ska snitta bort batterihyllan sedan också då batteriet kommer vara i skuffen.

Tömde den på olja och tog bort oljekylaren, tändboxen+spolen samt kopplat lös massa el och märkt upp allt... ska snitta bort batterihyllan sedan också då batteriet kommer vara i skuffen.

//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Efter att ha hjälpt bror han jag iaf plocka av huven (bara ivägen) samt avgassystemet, vilket jävla epa-mek till avgassystem alltså! svetsat på 8 ställen! (ser inte så farligt ut på bild men bara en 3mpixel budget kamera :S det är knöligt och jävligt)




var ju iaf 3" efter en bit, dock bara ca 1 meter rakt rör och dämparen som går att återanvända, bakaxelkröken var ju inte det vackraste, får se ska väl dit nytt system men om det blir 3" eller ej säger plånkan till om när det är dags.




var ju iaf 3" efter en bit, dock bara ca 1 meter rakt rör och dämparen som går att återanvända, bakaxelkröken var ju inte det vackraste, får se ska väl dit nytt system men om det blir 3" eller ej säger plånkan till om när det är dags.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Köpte ett MegaSquirt 1 v3 med extra koden för att även kunna styra tändning idag 

Sen var jag ner och körde av en del av underredet med först stålborste och sen där det var ytrost körde med jag roterande stålborste på borrmaskin och sedan fick det sig lite rostskyddsprimer.
Före:

Efter:



Ska på underredsmassa ovanpå detta.

Sen var jag ner och körde av en del av underredet med först stålborste och sen där det var ytrost körde med jag roterande stålborste på borrmaskin och sedan fick det sig lite rostskyddsprimer.
Före:

Efter:



Ska på underredsmassa ovanpå detta.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
-
Björn/242power
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 424
- Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
- Ort: Ånäset, byn som gud glömde
du är inte sugen att sälja bränslehuvudet?zajja skrev:Varit nere och tagit bort k-jet bränslehuvudet, bränsleledningarna till spridarna, luftburken, tryckrören + nå småsaker (hinner inte så mycket varje kväll då jag kommer hem sent från skolan, diverse prov/skrivning som måste pluggas till + att man ska hinna käka och så...)
volvo 242 DL 2,5 
Jo då jag skulle behöva pengar men jag ska ha kvar det för den dag jag säljer bilen kommer det sitta k-jet på den förmodligen så jag har kvar MegaSquirtetVOLVO242POWER skrev:du är inte sugen att sälja bränslehuvudet?zajja skrev:Varit nere och tagit bort k-jet bränslehuvudet, bränsleledningarna till spridarna, luftburken, tryckrören + nå småsaker (hinner inte så mycket varje kväll då jag kommer hem sent från skolan, diverse prov/skrivning som måste pluggas till + att man ska hinna käka och så...)
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 865
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Var ner och röck ur baksätet och lossade framstolarna, tog även bort massa plast delar...
Allt som tagits bort ska köras till förrådet imorrn eller på söndag då det är 240 grejjer överallt!!!

Visst har dem gjort det fint? ska fixxas, tänkte även kryss-staga mellan hjulhusen för att få karossen lite styvare då man liks är igång och fixxar det där + rosten bak i bagageutrymmet.
Tänkte lägge på underredsmassa häromdan men då sa far en smart grejj
( vilket jag glömt bort
) att vi ska ju ändå ner med bakaxeln och byta alla bussningar i bakvagn (hela bilen "vred sig" när man gasade på/släppte gasen) så jag väntar tills det är gjort också tar vi tryckluftpistolen och sprutar på underredsmassa istället när allt det är borta + rostlagningen är gjord bak i så tas allt på en gång istället för etapp vis.
Så det ska sättas fart nu efter jul är det tänkt.
Allt som tagits bort ska köras till förrådet imorrn eller på söndag då det är 240 grejjer överallt!!!

Visst har dem gjort det fint? ska fixxas, tänkte även kryss-staga mellan hjulhusen för att få karossen lite styvare då man liks är igång och fixxar det där + rosten bak i bagageutrymmet.
Tänkte lägge på underredsmassa häromdan men då sa far en smart grejj
( vilket jag glömt bort
Så det ska sättas fart nu efter jul är det tänkt.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Måste ha varit en snäll pojke i år


Det som jag fått idag:
3" downpipe
3" vinklat alurör till luftfiltret (behöver bara köpa en reducering från 76mm till 63mm för att sätta på turbon)
"Sportmattor" med alu belägg (tänker sätta neon rören som ligger där under instrument panelen så dem lyser ner på aluminium bitarna.)
"Sportpedaler" , ser bättre ut än gamla sletna gummibelägg iaf.
Nödhammare ( av far, tror han är orolig inför sommarn?
)
Sen är det andra grejjerna sånt jag visat redan förutom 52mm mätaren som är en graderad laddtrycksmätare som inhandlades förra veckan.
Visst har soffan blivit mycket finare nu?


Det som jag fått idag:
3" downpipe
3" vinklat alurör till luftfiltret (behöver bara köpa en reducering från 76mm till 63mm för att sätta på turbon)
"Sportmattor" med alu belägg (tänker sätta neon rören som ligger där under instrument panelen så dem lyser ner på aluminium bitarna.)
"Sportpedaler" , ser bättre ut än gamla sletna gummibelägg iaf.
Nödhammare ( av far, tror han är orolig inför sommarn?
Sen är det andra grejjerna sånt jag visat redan förutom 52mm mätaren som är en graderad laddtrycksmätare som inhandlades förra veckan.
Visst har soffan blivit mycket finare nu?
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"






