Sida 3 av 3
Re: Momentnyckel och kalibrering
Postat: ons maj 20, 2015 6:11 pm
av Kadett4wd
tror inte det. den maskinen mäter med nyckelns vridning i horisontalplanet.
Re: Momentnyckel och kalibrering
Postat: ons maj 20, 2015 6:28 pm
av perkabrod
Snyggt byggt Danne 635!
hauge skrev:För att slippa onödigt tjafs:
1: Drar man nya bultar två ggr så skiljer momentet mycket vid samma dragkraft i bulten.
2: Vi har ingen aning om E-modulen i bulten (annat än ungefär) och då inte heller erforderligt moment (annat än vad tillverkaren säger).
Sant, men om man inte är säker på hur det fungerar då man ska bygga en testanordning så kan det ju lite bli bra mycket mer fel än någon Nm hit eller dit
Ville bara flika in också att vridmomentet är ju just ett VRIDmoment, så oavsett om man vet E-modul, hållfasthetsklass måste man ju dessutom veta gängstigningen eftersom samma material gängat med olika gängstigning kräver olika vridmoment för att sträckas lika mycket.
Re: Momentnyckel och kalibrering
Postat: ons maj 20, 2015 8:25 pm
av super7
Kadett4wd skrev:Jag har ju fördelen med att ha en liten verkstad som kalibrerar verktyg.
Och de använder ingen vikt för att utföra kalibrering.
De har nån maskin med vridlastavkännare ditten datten.
fredde_vit_pv skrev:Som i sin tur då troligen kalibreras med stång och vikt!

Vi har en Atlas Copco utrustning för att kalibrera diverse olika verktyg på jobbet,
skruvdragare , knäcknycklar , moment nycklar ,etc.
Iso certifiering

gör nog att det måste finnas en sådan på jobbet.
Fredde tror du dom använder vikter när dom kalibrerar sån utrustning.....

Re: Momentnyckel och kalibrering
Postat: ons maj 20, 2015 9:25 pm
av Karl V
Glöm inte smort eller osmort, är det lite skit i gängorna eller rost..
Re: Momentnyckel och kalibrering
Postat: ons maj 20, 2015 11:18 pm
av hauge
Citat:
Ville bara flika in också att vridmomentet är ju just ett VRIDmoment, så oavsett om man vet E-modul, hållfasthetsklass måste man ju dessutom veta gängstigningen eftersom samma material gängat med olika gängstigning kräver olika vridmoment för att sträckas lika mycket.
Glöm inte smort eller osmort, är det lite skit i gängorna eller rost..
sant och sant...nu börjar det likna något
Vad jag ville få sagt är att det med moment och kalibrering av det är inte något mystiskt eller superduperexakt.
Det finns lite mer exakta metoder som att t.ex mäta förlängningen av bultar eller förspänna innan man "låser" förbandet när det är mer kritiskt. (eller en kombination av de två).
Man väljer själv hur pass noggrant det skall vara.
Jag försöker inte vara en messerschmitt eller så, utan försöker få folk att inse svagheter/styrkor och inse att det finns ingen absolut sanning.
Re: Momentnyckel och kalibrering
Postat: tor maj 21, 2015 7:18 am
av Karl V
Jag försöker inte vara en messerschmitt eller så, utan försöker få folk att inse svagheter/styrkor och inse att det finns ingen absolut sanning.
Jag tycker det är bra att ta upp osäkerhetsfaktorerna, då kan man avgöra själv hur noga det är. Det slår ju mycket både hit och dit beroende på massor med faktorer så om momentnyckeln visar några nm fel spelar mindre roll.
Sen finns det ju de som vrider 15 grader till efter klicket...
Re: Momentnyckel och kalibrering
Postat: tor maj 21, 2015 2:24 pm
av perkabrod
Jo, det är bara bra att man påminns om vilka faktorer som spelar in.
Med anledning av att det finns så många felkällor till felaktivt sträckning så kände jag att biltemas momentnyckel är bra nog, då jag just och pass orkar rensa gängorna på hjulbultarna innan åtdragning så skulle inte en 10 gånger dyrare momentnyckel ge mig något tror jag
Är lite intresserad av att höra hur andra resonerar kring detta med tolerans på momentnycklarna.
Hur försvarar man att köpa en momentnyckel som är 4-5 gånger dyrare än biltemas? Eller har ni flera, en för vardagliga grejer och en för pedantjobb när ni monterar ihop nya komponenter?
Jag bygger gärna en sån här som Daniel-635 postade, du har inte lust dela med dig med fler bilder/ritning?
Daniel-635 skrev:
Re: Momentnyckel och kalibrering
Postat: tor maj 21, 2015 3:35 pm
av JoBy
Ja, hävstång och kraft är ju definitionen på vridmoment. Längden på hävstången är lätt att mäta, och jordens dragningskraft kan utnyttjas på en känd vikt. Det blir inte enklare eller mer rätt.
Re: Momentnyckel och kalibrering
Postat: tor maj 21, 2015 4:09 pm
av Jens Gustavsson
super7 skrev:Kadett4wd skrev:Jag har ju fördelen med att ha en liten verkstad som kalibrerar verktyg.
Och de använder ingen vikt för att utföra kalibrering.
De har nån maskin med vridlastavkännare ditten datten.
fredde_vit_pv skrev:Som i sin tur då troligen kalibreras med stång och vikt!

Vi har en Atlas Copco utrustning för att kalibrera diverse olika verktyg på jobbet,
skruvdragare , knäcknycklar , moment nycklar ,etc.
Iso certifiering

gör nog att det måste finnas en sådan på jobbet.
Fredde tror du dom använder vikter när dom kalibrerar sån utrustning.....

de som säljer kalibrerings grejor är inte dumma

vad tror ni ger mer stålar? att sälja en vikt och en hävarm eller en data grunka med super utskrifter som sen måste skickas in på super iso kalibrering (med en hävstång och en vikt nå gång per år

)
en bromsbänk är nästan exakt samma sak men där är användaren ofta smartare än försäljarna så där använder man en vikt och hävarm direkt. eller använder nån därute en last cell för att kalaibrera en lastcell

?
mvh jens
Re: Momentnyckel och kalibrering
Postat: tor maj 21, 2015 7:27 pm
av fredde_vit_pv
Jag tror ändå att det slutar med en "välsignad" vikt på "helig" hävstång i slutänden! vad är alternativet?

Re: Momentnyckel och kalibrering
Postat: tor maj 21, 2015 8:11 pm
av The
Är ju inget problem att mäta upp en momentnyckel för hemmabruk med olika lösningar, den enklaste lösningen är ju att helt sonika testa den mot en som man vet visar "rätt".
Det som är mycket viktigare än det faktiska värdet den klickar på är repeterbarheten, dvs att den drar samma moment varje gång.
Det som det verkar att många inte riktigt vill förstå är att när man använder momentnycklar "industriellt" så finns det oftast någon form av krav på kontroll på den enligt någon ISO standard eller annat mumbojumbo certifiering och då "duger" det inte riktigt att hänga en vikt i en hävarm och hävda att det är bra utan den måste kalibreras mot någon dyr grunka. Dock så när man drar det till sin spets så är det nog någon form av kalibreringsvikt etc som den första maskinen i kalibreringsledet kontrolleras mot.
Det är ju lite samma sak med alla mätdon. Har man en bromsbänk hemma så duger det säkert jättebra med en hävarm och en badrumsvåg men ska man ha det i industrimiljö där man måste uppfylla certifikat och sånt för att klara kundkrav ja då får man allt punga ut med några tiotusenlappar (eller hundra) på kalibrering varje år..
Sen så om man börjar spåna på det här med kalibrering så blir det ju raskt lätt abstrakt. Man brukar prata om att man ska ha en 10-potens noggrannare för varje steg vilket på lite mer noggranna maskiner (typ CMM) när man då börjar vara nere på 10-tusendelar så kan man ju fundera på hur man tillverkar och med vad man mäter upp kalibreringsgrunkan...
Sen på ämnet med handmätdon och kalibrering så kan sägas att ungefär 1/10 av jula/biltema skjutmått klarar kraven som vi ställer på dem när de är nya ur kartongen... Vi köpte in en hel drös med sådana för några år sedan för att kolla om det skulle gå att spara pengar, men som sagt så klarade de inte ens kraven när de var nya. Däremot 5-10 år gamla använda Mitutoyo är inga problem.
Re: Momentnyckel och kalibrering
Postat: tor maj 21, 2015 8:20 pm
av Karl V
Jag kör riggar på jobbet som vi provar växellådssynkroniseringar i, de har kraft och momentgivare som är relativt noggranna. Ett par nm noggrannhet då mätskalan går från 0 till 1000 nm.
Varje år kommer kalibrergruppen på besök, lite konstiga filurer som arbetar heltid på jobbet med att kalibrera riggar. De ha med sig en stor låda med hävstänger och vikter. Så även professionellt används hävstänger och vikter, det behöver inte vara hemligare än så.
Re: Momentnyckel och kalibrering
Postat: tor maj 21, 2015 8:38 pm
av The
Fast då är vikterna och hävstängerna kontrollerade på någon überblingbling våg och förvaras säkert in en fin väska som ser dyr ut!
Re: Momentnyckel och kalibrering
Postat: tor maj 21, 2015 10:14 pm
av super7
Kadett4wd skrev:Jag har ju fördelen med att ha en liten verkstad som kalibrerar verktyg.
Och de använder ingen vikt för att utföra kalibrering.
De har nån maskin med vridlastavkännare ditten datten.
fredde_vit_pv skrev:Som i sin tur då troligen kalibreras med stång och vikt!

super7 skrev:
Vi har en Atlas Copco utrustning för att kalibrera diverse olika verktyg på jobbet,
skruvdragare , knäcknycklar , moment nycklar ,etc.
Iso certifiering

gör nog att det måste finnas en sådan på jobbet.
Fredde tror du dom använder vikter när dom kalibrerar sån utrustning.....

Jens Gustavsson skrev:de som säljer kalibrerings grejor är inte dumma

vad tror ni ger mer stålar? att sälja en vikt och en hävarm eller en data grunka med super utskrifter som sen måste skickas in på super iso kalibrering (med en hävstång och en vikt nå gång per år

)
mvh jens
Klart att en vikt och en hävarm är billigare
Men när det är säkerhets klassade detaljer som skall dra med ett visst moment så är det ISO certifierade utrustningar som behövs för att kallibrera tex
eldragaren som drar fästet till säkerhets bältes infästningen på B-stolpen på i detta exempel "Volvo FH hytt".
Och sådan utrustning har vi, men hur den kallibreras är ju en annan femma lastcellerna skickas till Atlas och dom kanske använder vikter
//Nisse
Re: Momentnyckel och kalibrering
Postat: fre maj 22, 2015 4:23 am
av Kadett4wd
Ja precis.. vi har ju Iso certifiering vi med.
Och eftersom det är massvis med olika verktyg så är det enklast med en univerisalgrunka som man enkelt riggar om med ett litet fäste istället för att ha hävarmar och grejer.
Och vad jag förstår med vad arbetskamraten sade så är hastigheten vid kalibrering en viktig detalj också.
Hursom, man kommer nära , väldigt nära med enkel hävarm.
Men egentligen är ju det allra bästa att mäta sträckningen i skruven man drar åt.
En std m12x60mm ska dras 'ditten' och en m12x120mm ska dras datten.
Det blir olika eftersom 'Emodulen' belastar olika mängd matrial.