Nåja, i måndags bestämde jag mig för en liten roadtrip...
Kanonfint väder, bestämde mig för att styra söderut.
24mils resa, sen inbillade jag mig själv att det skulle vara lite roligare att ha en fränare motor i bruksbilen... (Audi 80 Competition)
Sagt och gjort, en ball motor sattes in och vilken skillnad det blev

Jag har alltså hämtat bigblockarn av Leif i lycksele, nu ska det åkas av!
Insug
Avgas
Innehåll; (Får vi väl hoppas

Seat ABF block, 2,0 liter
JE-kolvar
Parner-stakar
KR 16v topp portad av Jens G
Enem k13 kamprofiler (ca 280-290grader, 12,5mm lyft vid noll spel)
Mekaniska tryckare av egen modell
Aluminiumretainers
Ställbara kamdrev
Skvalpplåt i tråget (någon orginalhistoria från någon VAG-motor)
Ombyggd dieselsvänghjul med stöddig koppling
Allting viktat/balanserat
Leif har gått igenom motorn/botten och bytt packningar/bultar mm.
Sen är det nya styrningar i toppen för dom gamla var slut.
Med 1,9bar ur hx40in lyckades motorn förflytta bilen 201meter på låga 7 sekunder och 178km/h i slutfart.
På gatan
Med 16" 's gatdäck

Det blir nog en rolig sommar om det vill hålla ihop

Det som nu ska göras;
Besikta bilen
Sen ska ABF-motorn in det ska byggas;
Nytt grenrör (Börjar om från början, blev inte riktigt nöjd med det någon sida bak i tråden)
Nytt insug
Nya motorfästen
Ny ventilkåpa (Den blästrade som sitter på nu ska modifieras med vevhusventilation bland annat)
Ny downpipe
Ny större tank (18liter som idag är iaf 20 liter för lite..)
Möjligtvis att det kommer en ny intercooler, alternativt modifiering av den befintliga.
Lite grejjer ska in på pulverlack etc, får se om jag hinner allting. (Blir väl i värsta fall en madrass i garaget)
Våren är räddad

/Jocke