Audi 80 Turbo quattro -1985

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Ledig i veckan, blev sjuk igår. Hur roligt är det? :/

Nåja, i måndags bestämde jag mig för en liten roadtrip...

Bild
Kanonfint väder, bestämde mig för att styra söderut.
24mils resa, sen inbillade jag mig själv att det skulle vara lite roligare att ha en fränare motor i bruksbilen... (Audi 80 Competition)

Bild
Sagt och gjort, en ball motor sattes in och vilken skillnad det blev 8)

Jag har alltså hämtat bigblockarn av Leif i lycksele, nu ska det åkas av!

Bild
Insug

Bild
Avgas


Innehåll; (Får vi väl hoppas ;) )
Seat ABF block, 2,0 liter
JE-kolvar
Parner-stakar
KR 16v topp portad av Jens G
Enem k13 kamprofiler (ca 280-290grader, 12,5mm lyft vid noll spel)
Mekaniska tryckare av egen modell
Aluminiumretainers
Ställbara kamdrev
Skvalpplåt i tråget (någon orginalhistoria från någon VAG-motor)
Ombyggd dieselsvänghjul med stöddig koppling
Allting viktat/balanserat

Leif har gått igenom motorn/botten och bytt packningar/bultar mm.
Sen är det nya styrningar i toppen för dom gamla var slut.

Med 1,9bar ur hx40in lyckades motorn förflytta bilen 201meter på låga 7 sekunder och 178km/h i slutfart.
På gatan
Med 16" 's gatdäck
:shock:
Det blir nog en rolig sommar om det vill hålla ihop :)

Det som nu ska göras;
Besikta bilen

Sen ska ABF-motorn in det ska byggas;
Nytt grenrör (Börjar om från början, blev inte riktigt nöjd med det någon sida bak i tråden)
Nytt insug
Nya motorfästen
Ny ventilkåpa (Den blästrade som sitter på nu ska modifieras med vevhusventilation bland annat)
Ny downpipe
Ny större tank (18liter som idag är iaf 20 liter för lite..)
Möjligtvis att det kommer en ny intercooler, alternativt modifiering av den befintliga.

Lite grejjer ska in på pulverlack etc, får se om jag hinner allting. (Blir väl i värsta fall en madrass i garaget)

Våren är räddad :lol:


/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir kul att höra hur den går, ventilerna hadde nog inte varit spesiellt täta för Leif då säterna alldrig varit mirrade förut och det kan nog göra en hel del i prestanda :thumbright:
Coaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: lör dec 22, 2007 10:04 am

Inlägg av Coaster »

avundsjuk på dig, precis en sån motor som skulle hittat ner i golfen med Q-drivlina 8) Ska följa detta projekt!
Vw 8v @ 1.5 kg övertryck..
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Jens Gustavsson skrev:blir kul att höra hur den går, ventilerna hadde nog inte varit spesiellt täta för Leif då säterna alldrig varit mirrade förut och det kan nog göra en hel del i prestanda :thumbright:
Dessutom hade knastrena börjat vandra igenom retainerbrickorna på insugssidan, det hjälper ju inte heller med tätheten :)
Kan vara en av anledningarna till att den inte ville ladda mer än 1,9bar i slutet.

Fortfarande sjuk, men det är svårt att hålla sig ifrån garaget...

Bild
Testar placering av den nya intercoolern. Använder jag den här får jag 40mm mer plats mellan ic och motor. Kanske inte låter mycket för er som kör andra märken, men 40mm med en audi är lyx!
Blir lättare att bygga anslutningar till gavlarna + att jag kan ha ingången på plenumet i fronten utan att ta i bromsservon.
Däremot blir det att flytta oljekylarn.

Bild
Har lite funderingar att göra plenum och runners i rostfritt, har nämligen 125mm's rör + kupade gavlar liggandes.
Tänkte använda delen som sitter mot toppen på nuvarande insug och göra resten i rostfritt. Då slipper jag göra ny fläns mot toppen, hål för spridarna + fuelrail-fästen.

Ska se om jag hittar några andra rör i rostfritt liggandes på jobbet, dom enda jag har i garaget är 50mm ID vilket är lite väl grovt, skulle haft 44-45mm ID och sen pressa ut dom lite in mot plenum.


/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Blir ju grymt fränt med ny motorn! Och tack för åkturen!
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Sakta men säkert....


Börjat finurla lite på plenum, tänkte först göra det i aluminium.
Men jag hade så fina grejjer på hyllan i rostfritt och dessutom har jag jobbat så mycket mer med materialet så det blev att välja det istället.


Bild
Började med att kapa dom kupade gavlarna och röret som ska utgöra plenumet.

Bild
Plåten mot rörbitarna är 4mm, men jag funderar på byta ner tll 3mm istället.

Det som saknades för att börja svetsa var mitt pressverktyg som jag gjort , svarvaren hade rätt mycket för sig men idag fick jag det äntligen!

Bild
Simpelt, men jag inbillade mig själv att det skulle fungera fint.
Det är ju alltid lite spännande att konstruera egna grejjer, men det fungerade klockrent.
I bakgrunden syns ett gäng trattar, den med sprickor var ett test för att se hur mycket aluminiumrören tålde.

Bild
Började med att pressa i aluminium, ifall det skulle skita sig med det rostfria (Plan-b med andra ord...)

Bild
Tanken från början var bara att få en större radie ut mot plenum, runt 50mm. Men det gick så bra att pressa i rostfritt så det blev 65mm.
Ingen värme behövde jag använda heller och dessutom helt utan radier i pressverktyget. :thumbright:

Bild
Över förväntan!
Mycket nöjd med trattarna :D


/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Bild
Tog och staplade mig ett insug, nåt sånt där har jag tänkt mig.

Bild
Kapade trattarna i rätt längd och putsade upp dom med betmaskinen.
Jag har satsat på en längd av cirka 255mm ner till ventil (möjligen lite längre) , då stäms tredje pulsen av med 9000varv, fjärde pulsen på 7000varv och femte på 5500 varv.
Men sen eftersom det är flänsat i runners-delen så skulle man kunna göra insatser för att prova längre runners och se om det blir någon skillnad. Om det blir någon sånt expriment får vi se, men tanken finns iaf :)

Om uträkningarna har någon betydelse i slutändan återstår att se, men det kan ju aldrig skada att ha någon tanke bakom det man gör :)

Bild
Nåt såntdär kommer formatet att bli. Finns det tid över skulle jag vilja putsa upp den rostfria delen, delen från gamla insuget (den vänstra delen som kommer gå mot toppen) tänkte jag pulverlacka. Hört att just pulverlack där ger minst 20hk! ;)

Bild
Började med flänsen mot plenum, när jag borrat dom 4 hålen kom jag ju på att några killar har cnc-plasma. Har dom tid att göra det jag behöver kommer jag dumpa den här jag gjort, för i slutändan sparar jag ändå en massa tid!

/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Alla små grejer räknas! :thumbright:
Blir bra flås i din motor när allt samspelar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

mattias skrev:Alla små grejer räknas! :thumbright:
Blir bra flås i din motor när allt samspelar.
Helt klart, jag vet att Leif blir lite besviken på mig som bygger med enkelspjäll men det har varit så stora problem med läckor vid spjällaxlar vakumslangar som det brinner hål på osv så det har varit mycket svårt att få till allting.
Ett stort problem som har förvärrat en redan sargad vakumsignal är att det brunnit hål på vakumslangarna gång på gång, det är dessutom riktigt jobbigt att komma åt dom med insuget på plats så det har knappt varit värt det.

Nu lär det bli bättre på den fronten med alla småläckor åtgärdare, om man nu svetsar tätt dvs... :hihi:




Pratat med killen med cnc-plasma, inga problem att skära ut grejjerna jag behöver ska bara måttsätta ordentligt så får jag grejjerna under nästa vecka!
Nu närmast blir det att börja riva ur fjolårets motor och börja göra bilen iordning för bilbekämpningen!

/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Litet bakslag, den storslagna tanken om att besikta i veckan gick åt pipsvängen när jag surfade in på bilprovningens hemsida...

Bokade närmsta tid iaf, 14e april. Det betyder att istället för att sätta i besiktningsmotor och hela faderullan nu trycker jag ner nya motorn och bygger klart insug + grenrör!
Blir förhoppningsvis lite mindre stress...

Bild
Tog ut bilen för att organisera lite i garaget.

Bild
Plockade ur ismotorn, man börjar ha rätt bra koll på vad som ska lös nu osv. Inga svordomar, allting går lugnt och harmoniskt :)

Bild
Längesen man fick med så många hästar på bild.
I högra stallet är det lite lugnare ponnysar med i vänstra stallet är det riktiga vildhästar!

Bild
Monterade nymotorn idag.

Det närmsta som händer nu är följande.
Ska göra iordning två nya motorkuddar (Jofa), den på grenrörssidan är rätt slut idagsläget. Sen ska jag se om jag behöver sätta några brickor för att ge bra med frigång för drivaxlarna.
Sen ska jag punkta upp en placering på turbon på ett nytt grenrör.

Planen var att det nya grenröret ska vara klart på söndag. (Möjligt utan WG-anslutningarna)
Gäller att vara optimistisk :)

/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Anders E
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: tis nov 08, 2005 6:37 pm
Ort: Norrbotten , Piteå

Inlägg av Anders E »

jävlit läcker bil :) något avis man var då man såg dig i somras. om du har besiktning 14 april så säger ja lycka till, tror de kommer gå bra iaf, fyller nämligen år den dagen ,;)
24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda.. Tillfällighet?
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

zarex skrev:jävlit läcker bil :)
kan bara hålla med
Ser ut att bli riktigt vass till denna säsong. Effekt kommer det att finnas iaf :lakrits:
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Vart har du fått tag på dedär "ekdahls" bitarna? Vad används dom till?

Skulle haft sådanna i alu.
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

robban skrev:Vart har du fått tag på dedär "ekdahls" bitarna? Vad används dom till?

Skulle haft sådanna i alu.
Vi använder dom inom industrin där det är höga tryck och tryckstötar, exempelvis när vi blindar tryckledningar, tryckkärl mm.
Klarar betydligt mer än en rak plåt!

Vet inte om dom finns att få tag i aluminium, vi använder bara rostfria.
http://www.ekdahls.com/ är tillverkaren.

/Jocke
Senast redigerad av Jckssn den tor mar 27, 2008 9:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

NLD skrev:
zarex skrev:jävlit läcker bil :)
kan bara hålla med
Ser ut att bli riktigt vass till denna säsong. Effekt kommer det att finnas iaf :lakrits:
Jo förhoppningsvis når den upp till sin forna glans :)
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Skriv svar