Volvo 164 TIC
Uppdatering!
Vill börja med att tacka för tipset på servopumpen. Har tyvärr inte sökt så mkt ännu efter någon pump då jag haft fullt upp med att få bilen att gå.
Har haft problem med att den ibland (ofta) börjar hacka och gå dåligt, tror att det antingen är själva bränslemängdmätaren eller styrtryckregulatorn som krånglar. Planen var att köra med K-jet sprutet ett tag till dess jag får tid att montera ett elektroniskt sprut men då jag inte en får K-jet sprutet att funka så är det ju lika bra att ta steget in i den elektroniska världen!
Eftersom jag kan kasta bort bränslemängdmätaren nu så får jag lite mer plats under huven så nu finns plats för ett bättre grenrör också. För att underlätta grenrörsbygget och få till rördragningen har jag ritat upp grenröret i SolidWorks. Detta grenrör måste vara betydligt bättre än mitt förra. Kommer att fortsätta att köra med mitt T3 trim 60 agg men jag kommer att köra med en extern äkta Tial 38mm WG.



Skaffade också ett insug från nån B230 med elektrisk sprut och upptäckte att det skulle krocka med bromsservon så jag blev tvungen att bygga ett eget insug. Insuget har jag byggt med invändiga trattar som jag köpt från Ajden (riktigt fina) och ett tre tumsspjällhus från en 850. Ska snart bygga dit fästen för mina fyra Siemens deka 630cc spridare. Har tänkt skaffa en Malpassi bränsletryckregulator så att jag har möjlighet att ställa trycket lite. En till bränslepump har jag också fixat så jag kommer nog att köra med dubbla pumpar, en orginal K-jet pump samt en 984 pump. Måste kanske räkna lite hydrodynamik och se om min 8mm bränsle ledning räcker till? Jag hade tänkt köra E85 så det kommer ju att behövas lite mer flöde. Kändes väldigt drygt att byta ledning....
Insuget har jag byggt i svartstål och rostfritt igentligen endast för att jag är för kass på att svetsa aluminium och för att det är enklare för mig att bygga i stål. Fuelrailen blir nog en modifierad volvo orginal.
Jag har kollat endel på olika insprutningar och jag har fastnat för LINK så ett sådant kommer att införskaffas då det blir lite humanare temperatur i utegaraget! (Så jobbigt att dra el i minusgrader) Hade tänkt ha i stort sett allt mekaniskt klart innan jag skaffar sprutet. Har köpt en ELFA GT1 hallgivare som jag kommer att använda som trigger. Jo jag ska också montera en K-kam som ligger och väntar så kanske motorn blir lite mer varvvillig. Nån gång i framtiden när jag lärt mig mappa och "tuna" turbomotorer så kanske jag kommer att byta bottendel och topp ....om nu inte några andra projekt kommer emellan!
Några bilder som det ser ut för tillfället:




/Mvh Jonas
Har haft problem med att den ibland (ofta) börjar hacka och gå dåligt, tror att det antingen är själva bränslemängdmätaren eller styrtryckregulatorn som krånglar. Planen var att köra med K-jet sprutet ett tag till dess jag får tid att montera ett elektroniskt sprut men då jag inte en får K-jet sprutet att funka så är det ju lika bra att ta steget in i den elektroniska världen!
Eftersom jag kan kasta bort bränslemängdmätaren nu så får jag lite mer plats under huven så nu finns plats för ett bättre grenrör också. För att underlätta grenrörsbygget och få till rördragningen har jag ritat upp grenröret i SolidWorks. Detta grenrör måste vara betydligt bättre än mitt förra. Kommer att fortsätta att köra med mitt T3 trim 60 agg men jag kommer att köra med en extern äkta Tial 38mm WG.



Skaffade också ett insug från nån B230 med elektrisk sprut och upptäckte att det skulle krocka med bromsservon så jag blev tvungen att bygga ett eget insug. Insuget har jag byggt med invändiga trattar som jag köpt från Ajden (riktigt fina) och ett tre tumsspjällhus från en 850. Ska snart bygga dit fästen för mina fyra Siemens deka 630cc spridare. Har tänkt skaffa en Malpassi bränsletryckregulator så att jag har möjlighet att ställa trycket lite. En till bränslepump har jag också fixat så jag kommer nog att köra med dubbla pumpar, en orginal K-jet pump samt en 984 pump. Måste kanske räkna lite hydrodynamik och se om min 8mm bränsle ledning räcker till? Jag hade tänkt köra E85 så det kommer ju att behövas lite mer flöde. Kändes väldigt drygt att byta ledning....
Insuget har jag byggt i svartstål och rostfritt igentligen endast för att jag är för kass på att svetsa aluminium och för att det är enklare för mig att bygga i stål. Fuelrailen blir nog en modifierad volvo orginal.
Jag har kollat endel på olika insprutningar och jag har fastnat för LINK så ett sådant kommer att införskaffas då det blir lite humanare temperatur i utegaraget! (Så jobbigt att dra el i minusgrader) Hade tänkt ha i stort sett allt mekaniskt klart innan jag skaffar sprutet. Har köpt en ELFA GT1 hallgivare som jag kommer att använda som trigger. Jo jag ska också montera en K-kam som ligger och väntar så kanske motorn blir lite mer varvvillig. Nån gång i framtiden när jag lärt mig mappa och "tuna" turbomotorer så kanske jag kommer att byta bottendel och topp ....om nu inte några andra projekt kommer emellan!
Några bilder som det ser ut för tillfället:




/Mvh Jonas
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
snyggt bygge jag gillar 164 också.
tror du kommer bli nöjd med nya insprutningen det öppnas en helt ny värd
kör en provtryckning också före start.
tror du kommer bli nöjd med nya insprutningen det öppnas en helt ny värd
kör en provtryckning också före start.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- maranello
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
sådär nånting.
väldigt snyggt och ordentligt måste jag säga
mvh
väldigt snyggt och ordentligt måste jag säga
mvh
/// JoNi Performance Parts
Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se
KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se
KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Kul att ni tycker om den! ....ger lite extra motivation måste jag säga!
En provtryckning ska jag definitivt göra...det lär ju läka nån stans!
Håller på för fullt med downpipen och fuelrailen. Har svetsat fast en anslutning för lamndasonden i downpipen samt för mottrycksmätning i grenröret. Väntar just nu på en bredbandslamda och avgastemp med mätare från Vems, så när jag får den ska jag svetsa dit nippeln för avgastemperaturen.Lägger upp några bilder på downpipen och wastegaten.


Jag håller ju som samtidigt på med min rallybil ...därför går det lite sakta med 164:an. Planen är dock att den ska vara körklar i sommar. Arbetstakten blir ju också lägre när temperaturen kryper ned under -10.
Men det går sakta frammåt!

Bild på rallybilen i min hemgjorda vagga. Har kompletterat störtbågen och lagar lite rost för tillfället. Bara ett tomt skal som synes på bilden.
Har lite jobb kvar innan den är körduglig
En provtryckning ska jag definitivt göra...det lär ju läka nån stans!
Håller på för fullt med downpipen och fuelrailen. Har svetsat fast en anslutning för lamndasonden i downpipen samt för mottrycksmätning i grenröret. Väntar just nu på en bredbandslamda och avgastemp med mätare från Vems, så när jag får den ska jag svetsa dit nippeln för avgastemperaturen.Lägger upp några bilder på downpipen och wastegaten.


Jag håller ju som samtidigt på med min rallybil ...därför går det lite sakta med 164:an. Planen är dock att den ska vara körklar i sommar. Arbetstakten blir ju också lägre när temperaturen kryper ned under -10.
Men det går sakta frammåt!

Bild på rallybilen i min hemgjorda vagga. Har kompletterat störtbågen och lagar lite rost för tillfället. Bara ett tomt skal som synes på bilden.
Har lite jobb kvar innan den är körduglig
Nu har det kommit en massa elektronikskrot till 164:an
Link G4 insprutning, MSD 6A tändning samt en VEMS bredbandslamda.

Jag har tänkt använda en hallgivare från Elfa som vevaxelgivare samt en triggerskiva som jag ska skära ut. Skivan ska sitta med en distans framför vevaxelns remskiva. Tänkte göra skivan justerbar så att man kan låsa den i rätt gradtal mot givaren.

/Jonset
Link G4 insprutning, MSD 6A tändning samt en VEMS bredbandslamda.

Jag har tänkt använda en hallgivare från Elfa som vevaxelgivare samt en triggerskiva som jag ska skära ut. Skivan ska sitta med en distans framför vevaxelns remskiva. Tänkte göra skivan justerbar så att man kan låsa den i rätt gradtal mot givaren.

/Jonset
Ser bra ut kul me fler 164ar
ska försöka få min på hjul me till sommaren
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Dags för en liten uppdatering!
Har börjat mappa in den nya insprutningen nu, vilket känns otroligt kul!
Äntligen låter det i maskinen igen!
Måste säga att installationen av LINK-sprutet gick otroligt smidigt. Bara att följa manualen, går ju att ringa Motornord också om man har några funderingar. Förrutom lite bränsle läckage så gick motorn direkt jag tog på nyckeln. Min trigger-skiva och hallgivaren verkar funka helt ok också.
Hade lite problem med bredbandslamndan men med rätt firmware så funkade det direkt.
Har haft lite hjälp av Emil att mappa men vi har inte hunnit så långt än då jag har lite problem med att datorn hänger sig då och då, det blev lite bättre sen jag tog lös boxen och la den på golvet men problemet är inte helt ur världen än. Ska prova med en annan kabel då det kan vara USB-kabeln som stör datorn på något sätt.
Just nu laddar jag 0,5bar men tycker ändå att den går betydligt bättre än förrut, nu har jag ju i och för sig bytt kam också. Körde med en T-kam förrut och nu har jag satt i en K istället.
Ska bli kul när jag börjar ladda mer. Jag har dock ingen koll på hur jag ställer in laddtrycksstyrningen men det ger sig väl när man väl börjar.
Förresten, är det någon som vet hur mycket laddtryck en SAAB 9000 intercooler tål? Känns som att min är i farozonen nu när jag kan ladda betydligt mer!
Liter bilder på 164:an





/Jonas
Har börjat mappa in den nya insprutningen nu, vilket känns otroligt kul!
Äntligen låter det i maskinen igen!
Måste säga att installationen av LINK-sprutet gick otroligt smidigt. Bara att följa manualen, går ju att ringa Motornord också om man har några funderingar. Förrutom lite bränsle läckage så gick motorn direkt jag tog på nyckeln. Min trigger-skiva och hallgivaren verkar funka helt ok också.
Hade lite problem med bredbandslamndan men med rätt firmware så funkade det direkt.
Har haft lite hjälp av Emil att mappa men vi har inte hunnit så långt än då jag har lite problem med att datorn hänger sig då och då, det blev lite bättre sen jag tog lös boxen och la den på golvet men problemet är inte helt ur världen än. Ska prova med en annan kabel då det kan vara USB-kabeln som stör datorn på något sätt.
Just nu laddar jag 0,5bar men tycker ändå att den går betydligt bättre än förrut, nu har jag ju i och för sig bytt kam också. Körde med en T-kam förrut och nu har jag satt i en K istället.
Ska bli kul när jag börjar ladda mer. Jag har dock ingen koll på hur jag ställer in laddtrycksstyrningen men det ger sig väl när man väl börjar.
Förresten, är det någon som vet hur mycket laddtryck en SAAB 9000 intercooler tål? Känns som att min är i farozonen nu när jag kan ladda betydligt mer!
Liter bilder på 164:an





/Jonas
Jag hadde även jag en 164 med turbo för en massa år sedan. Visserligen byggde jag på B30. Det var i början av -90
Hursomhelst. Jag hadde turbon på samma plats som dej. Och jag hadde även en bockad värmeplåt i rostfritt som du har. Funkade mycket bra.
Men killen som köpte bilen monterade bort den ???? Jag var och tittade på bilen senare. Då var all färg bortbränd från huven
Hursomhelst. Jag hadde turbon på samma plats som dej. Och jag hadde även en bockad värmeplåt i rostfritt som du har. Funkade mycket bra.
Men killen som köpte bilen monterade bort den ???? Jag var och tittade på bilen senare. Då var all färg bortbränd från huven
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
-
Turbokoftan
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik