Sida 3 av 5
Postat: mån feb 25, 2008 10:56 pm
av Gustav N
Junior skrev:
Intresse finns

..
Otroligt trevligt information det fanns i denna tråd
Bra jobbat för övrigt!
Mvh // Junior
Tackar, här kommer en bild på insugsflödet till att börja med, är dock en tum skala men är från 2-14mm.

hej
Postat: sön mar 09, 2008 9:05 pm
av calle Bengtsson
Hej har saab topparna 5mm ventilskaft? Hmmm ????
Re: hej
Postat: sön mar 09, 2008 10:17 pm
av Gustav N
calle Bengtsson skrev:Hej har saab topparna 5mm ventilskaft? Hmmm ????
Hej, ja toppar till Trionic 7 motorer (9-3/9-5) har 5mm skaft, T5 topparna har 7mm ventilskaft.
Postat: lör mar 22, 2008 1:43 am
av flinty
Ja nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit bilder på det mer färdiga resultatet på motorn.
Syns lite på en del bilder att kanalerna höjdes ca 10 mm. Fick även lägga på lite mer material nära insugskanalen på 1:a cylindern då det blev liten yta för packningen.
Postat: lör mar 22, 2008 4:21 pm
av beepbeep
flinty skrev:Ja nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit bilder på det mer färdiga resultatet på motorn.
Ehh...vänta nu...är jag blind eller är det en kamrem jag ser på sidan av SAAB-toppen? 205 på blocket? SAAB B205 eller? Kan man få mer info om motorn, det ser helt galet ut

Postat: lör mar 22, 2008 5:20 pm
av Kadett4wd
i mina ögon ser det ut som en pintomotor toppen sitter på.
bättre med saabtopp än en cossie.. nää men närapå iaf
Postat: sön mar 23, 2008 4:14 pm
av flinty
Eh ja jo,, det stämmer att det är en en Ford pinto underdel med en 2,0 långmotor-topp på. En ganska galen ide´ jag fick för mig attt göra.

Postat: sön mar 23, 2008 4:28 pm
av robban
haha de bästa från 2 världar, instressant hybrid

Postat: sön mar 23, 2008 8:43 pm
av Tommy Luhr
passar inte volvo topparna direkt på ford blocken?
Då kanske det inte är långt ifrån att saab passar på volvo och vise versa?????
Postat: sön mar 23, 2008 11:21 pm
av loop
Tommy Luhr skrev:passar inte volvo topparna direkt på ford blocken?
Då kanske det inte är långt ifrån att saab passar på volvo och vise versa?????
Det är väl på Lima motorn den som jänkarna kallar för Pinto, 2.3 motorn som sitter i bla Mustang.
Men däremot så har det ju gått en Opel CIH med saabtopp i dragracing, Kjell "vad han nuhette" Ascona A.
Postat: sön mar 23, 2008 11:22 pm
av loop
flinty skrev:Eh ja jo,, det stämmer att det är en en Ford pinto underdel med en 2,0 långmotor-topp på. En ganska galen ide´ jag fick för mig attt göra.

Är det samma som det varit bilder på fmcs.nu på? Har du startat den ännu?
Postat: mån mar 24, 2008 12:42 am
av flinty
loop skrev:
Är det samma som det varit bilder på fmcs.nu på? Har du startat den ännu?
Japp det stämmer. Men en krävande husrenovering och tappad motivation har försenat mig väldigt mycket så jag har inte hunnit få igång den och planen var att den skulle har varit startat och bromsad i mars/april men den står orörd.
Är nästan pinsamt lite kvar på den innan uppstart så det skulle egentligen inte vara många dagars jobb att göra den startklar,,
Postat: mån mar 24, 2008 8:14 pm
av loop
flinty skrev:loop skrev:
Är det samma som det varit bilder på fmcs.nu på? Har du startat den ännu?
Japp det stämmer. Men en krävande husrenovering och tappad motivation har försenat mig väldigt mycket så jag har inte hunnit få igång den och planen var att den skulle har varit startat och bromsad i mars/april men den står orörd.
Är nästan pinsamt lite kvar på den innan uppstart så det skulle egentligen inte vara många dagars jobb att göra den startklar,,
Vi är många som väntar:)
Jag har skaffat en 9000 tvålitare redo att slaktas. Och jag vill helst ta mer saker än stakarna.
Postat: tis apr 29, 2008 9:18 pm
av CleanMyCar
Nån som vill skära upp en -86 långtopp?
Har en i bilen och en topp löst med 86:ans kammar från en 9000T.
Skulle vilja se hur mycket man kan fila på den som sitter i bilen sen ^^
Postat: ons jul 09, 2008 7:38 am
av 96 turbo
jag har börjat porta en 2,3 långtopp nu och den ser ju väldigt dum ut i avgaskanalen.. ingen som vet hur mycket det går att porta dessa toppar?