Sida 3 av 4

Postat: tor dec 06, 2007 12:56 pm
av feffe
Moggemx skrev:hehe, det kan bli fränt! Har också funderat på det tidigare!

Men problemet blir då att dom blir lite väl stora :( Lr kanske funkar om man kör med dom minsta strombergarna, Så inte gashastigheten genom förgasarna blir alltför låg!
Äh! "det bara åk" :P skämt o sido, man ska väll kanske lyckas med att bygga insug först! :P

Postat: tor dec 06, 2007 10:11 pm
av feffe
I morgon får jag motorn.
Det första som kommer göras med den är att riva ner den och byta alla lager så den tråkiga konstnaden försvinner!

Postat: sön dec 09, 2007 10:05 pm
av feffe
Ja då fick jag leverans i fredags.
ett stycke b21a och lite annat.
Ska nu ta mig och köpa lite lager och haynes boken :P
undrar på en sak, hur gör man rent ett block på bästa sätt?

undrar också på grenröret. Kan man köra den med sandbläster?
Något mer man kan göra så den ser fräschare ut?

Postat: sön dec 09, 2007 10:52 pm
av M Bengtsson
Diesel fungerar att rengöra med, billigt är de också :thumbright:

Angående grenröret, jag fixade till ett grenrör på en B18 med roterande stålborste, blev helt okej faktist. Fast detta förutsätter att grenröret är gjutet då :wink:

Postat: sön dec 09, 2007 10:55 pm
av feffe
Killroy_swe skrev:Diesel fungerar att rengöra med, billigt är de också :thumbright:

Angående grenröret, jag fixade till ett grenrör på en B18 med roterande stålborste, blev helt okej faktist. Fast detta förutsätter att grenröret är gjutet då :wink:
jahopp. slanga någon av traktorerna när inte farsan är hemma då :wink:
stålborste får det bli då :) ser lite finare ut tills man hittar någonting annat köra med.
tacl för tipset :)

Postat: sön dec 09, 2007 11:13 pm
av feffe
Planerar lite med allt!
Ska efter julklappsköp och allt tråkigt till julen (pengar pengar pengar, usch) så kommer jag beställa Vevlager och Ramlager ifrån Kg trimning. Har ev. fått tag på Et kolvar. Får då även köpa kolvringar! några andra delar i blocket som bör bytas?
Kommer även då att vikta stakarna och byta bultar och mutrar (volvo handlaren?)
När det är klart är ju blocket klart? eller har jag helt glömt något?

Har jag ekonomin nu också efter jul så blir det att införskaffa sig en 531 topp och lämna in för portning och större ventiler!

Sedan ska det skaffas packningar. något man bör tänka på när man byter till 531 toppen på en b21a? tänkte på pakningar?

Bör nog även skaffa så man får separat oljekyl...
Det som fattas nu förutom delar är Turbo.
Synd, dyrt :twisted:

Postat: mån dec 10, 2007 7:34 pm
av feffe
Så tänkte posta lite bilder på delarna

skitigt bord :P
Bild

förgasaren. skall la gå att trycktäta för turbo?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

osså motorn. ska tvättas o plockas isär.
Bild

en del av "snickarbon" :P
Bild

Rörigt rörigt!

Men hittade iaf honingvärktyg osv bland farsans saker :P visste inte att han hade sånt :shock:

Postat: tor mar 20, 2008 12:56 pm
av henkeboi
hur går det i snickarboden?? :wink:

Postat: tor mar 20, 2008 1:02 pm
av feffe
ja det har inte hänt så mycket. har bytt låda i bruksbilen o donat här och där.
men fått upp motorn i stativet iaf.

lite ändringar i projektet (som vanligt)

har mest demonterat. fick ett ryck för ett tag sen. tyvärr så är man arbetslös nu, så projektet står still :(

men kan uppdatera med lite bilder! :)

Fått bort lite saker som var i vägen
Bild

Ventilkåpan och Kamaxeln. Blir nog en V kam eller någonting liknande.
Bild

Toppen borta (men lite hjälp av flickvännen :shock: :shock: )
Bild

mindre kul ;)
Bild

kommer att byta toppen totalt, köra med en 530 eller 531. som gärna får vara lite portad.

kommer att förmodligen köra med förgasare i år. men senare byta till insprutning. får se :)

så om någon vill köpa en 398 topp med A kam så var så god :) eller bytes mot någonting som kan behövas i mitt projekt :)

Postat: tor mar 20, 2008 1:24 pm
av feffe
förövrigt så skummade jag igenom KG listan. hade ett helt renoveringskitt. till motorn, strax över 4000:- billigt tycker jag :) så det får bli det när man måttat veven o så :)

blir då -kolvar för att få ner kompet lite :)

smutt.

så det som ska köpas nu som fattas är följande:

bättre topp typ 530/531
V-kam förmodligen.
insug för förgasare
BTR
Turbo
och renoveringskitt ifrån KG
fördelare och allt som har med tändningen att göra :)

sen har jag nästan allt som behövs. nu skall man bara fixa jobb!

Postat: fre mar 21, 2008 8:06 pm
av volvo R-Sport
Hei jeg så en tråd om strömberg og turbo så måtte se hva det var siden jeg selv kjører med det, legger en link fra on board cam med bilen min på ACR om det er av intresse 8)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20536

det er en b23at med mahle kolvar da, ellers som din tror jeg. laddet på det meste 1,4 bar turbotrykk uten spikning, om enn noe ustabil funksjon pga førhostaren. :hihi: men d e billig og morro.

Postat: fre mar 21, 2008 10:44 pm
av feffe
volvo R-Sport skrev:Hei jeg så en tråd om strömberg og turbo så måtte se hva det var siden jeg selv kjører med det, legger en link fra on board cam med bilen min på ACR om det er av intresse 8)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20536

det er en b23at med mahle kolvar da, ellers som din tror jeg. laddet på det meste 1,4 bar turbotrykk uten spikning, om enn noe ustabil funksjon pga førhostaren. :hihi: men d e billig og morro.
tack! ska kollas! :) alltid kul med liknande koncept! :)

Postat: lör mar 22, 2008 12:17 am
av NikkO
398/530, same shit... i stort sett. ;)

Postat: lör mar 22, 2008 12:44 am
av Elias_
har 4st mahle turbo kolvar (92mm) du kan få för 1000 kr + frakt om intresset finns :thumbright:

Postat: lör mar 22, 2008 1:32 am
av feffe
NikkO skrev:398/530, same shit... i stort sett. ;)
man läser överallt. får tips o råd. men men min topp funkar då :)

lite saker som måste renoveras dock. har inte koll på ventiljustering et.c

men bli iaf billigare än att köpa en "ny" som endå måste renoveras.