Batboat 23 - Volvo 16v N/A 2000cc
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
ja problemet är ju att du måste få upp den ur vattnet så den planar. sen kan du ju ha massa toppeffekt.
Men en kul grej som vore trevligt att pröva är ju ställbara kamaxlar.
Men det kan vara lite svårt att få till kanske.
det är kul med båt men det kan nog vara trixigt att få till propellrarna.
Dom är ju skapligt dyra med.
Men en kul grej som vore trevligt att pröva är ju ställbara kamaxlar.
Men det kan vara lite svårt att få till kanske.
det är kul med båt men det kan nog vara trixigt att få till propellrarna.
Dom är ju skapligt dyra med.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Jag får ju svart på vitt nu vad som behövs av maskin. För hon kommer upp ur vattnet bra som det är idag.
Och byggs en ny maskin så finns ju facit på vad jag behöver om jag bygger en ny motor nästa vinter.
Jag skulle vilja varva 7500rpm med den, kanske upp mot 8000rpm då skulle det gå SJUKT fort.
Proppellrar har Kenta testat 1000 miljoner av, har dom två som funkar bäst här hemma. En Cleaver skulle dock vara kul att pröva men dom kostar mycket och jag har inte råd att köpa bara för att testa.

Och byggs en ny maskin så finns ju facit på vad jag behöver om jag bygger en ny motor nästa vinter.
Jag skulle vilja varva 7500rpm med den, kanske upp mot 8000rpm då skulle det gå SJUKT fort.
Proppellrar har Kenta testat 1000 miljoner av, har dom två som funkar bäst här hemma. En Cleaver skulle dock vara kul att pröva men dom kostar mycket och jag har inte råd att köpa bara för att testa.

- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Hittade lite filmer på en cd skiva jag fick med båten. Lade ihop alla till en film. Kvallan är mja, säkert filmad med en "foto" kamera antar jag.
Men det är alltid något:
http://savarturbo.se/~peppe/MEDIA/BAT23 ... 23_16v.avi
Men det är alltid något:
http://savarturbo.se/~peppe/MEDIA/BAT23 ... 23_16v.avi
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
fränt!peppe skrev:Nu sitter motorn i bänken, eller mja den sitter fast bak men fram blev det en liten spec. lösning med pallvirke eftersom detta tråget inte alls funkar eller ser ut som på en bil.
Men jag tror vi har täckt allt nu, bara att gasa igentligen.
när ska ni bromsa då? i kväll eller till veckan?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Nu har vi kört 5 - 6 pulls och motor är i ett stycke. Men inge balla effekter ännu. Mest bara bakläxa.
Fick strikta instruktioner om att kamaxlarna skulle sitta på stansade färgmarkeringar. Ok ok, sagt och gjort. Avgaskammen skulle dock bara sitta på stansade märkningar alltså inte den som hade färg. Och det fick vi ju erfara nu i bänken.
Var lite kompa då avgas stog ett halvt varvfel. Tycker vi borde märkt det men varken jag eller pappa har skruvat 16v och vi litade på instruktionerna, men vi har lärt oss något nu.
Tändningen justerade vi ned till 22 - 23 grader, kamaxlarna står på deras märkningar där den gick bäst. Ska mäta det imorgon så vi får ett värde och inga stansade märken.
Motorn går fett det har vi konstaerade. Under 4000 rpm är den död, alltså jag skulle simma ifrån båten d.v.s. Här måste vi hitta pulver.
Men från 4000 - 7200 ser det rätt okej ut, än om den inte vaknar riktigt förns 4500.
Topp effekt just nu ligger på 7200 rpm och det var 190hk. Går dock fet och tändningen är än sålänge snäll.
Efter 7500 så blir det -9 hk och vridkurvan dyker där går motorn in i väggen, vrida lite kamaxlar kanske kan hjälpa.
Laborera med proppelrar går ju, men faktum är att där vridet vänder så går inte båten fortare. Även om du varvar as där efter.
Det märkte vi spec. på 502:an vi byggde i vintras och bromsade, den går inte fortare även om vi åker mindre propeller och mera hk efter att vridet dalat.
Eftersom att jag är helt grön på dessa 16v motorer så vet jag inte vad jag kan förvänta mig.
Men lirkar vi fram 40hk till så tror jag båten kommer kunna gå snabbt. Vad kan jag förvänta mig?
Dom åkte 38 grader på Shell V-power och denna bestyckning säger dom. Dock så verkar det skumt den går as fet och vill inte gå snygg på lågfarten.
Undra hur högt vi törs gå på tändning? Ska bli spännande att se.
Desto mer jag rapplar med denna mystiska motor så blir fantasin om en hög kompad E85 sugis med mitt Autronic mer och mer verklighet. Förstår inte hur sjutton det står till med denna spisen.
Men vi har börjat utredningen och skam den som ger sig, är riktigt lärorikt att få vara och bromsa med Gunnar det är ett som är säkert.
Vi har en utav hans kamaxlar med samma bas cirkel som vi kanske kommer att testa, frågan är om det är lönt att jaga effekten? Bättre att försöka få en driftsäker maskin på 220 - 230hk gilla läget och tävla ett år sedan komma tillbaks 2009 med en brutal E85 maskin?
Nåväl, det var min kvälls rapport.
Fick strikta instruktioner om att kamaxlarna skulle sitta på stansade färgmarkeringar. Ok ok, sagt och gjort. Avgaskammen skulle dock bara sitta på stansade märkningar alltså inte den som hade färg. Och det fick vi ju erfara nu i bänken.
Var lite kompa då avgas stog ett halvt varvfel. Tycker vi borde märkt det men varken jag eller pappa har skruvat 16v och vi litade på instruktionerna, men vi har lärt oss något nu.
Tändningen justerade vi ned till 22 - 23 grader, kamaxlarna står på deras märkningar där den gick bäst. Ska mäta det imorgon så vi får ett värde och inga stansade märken.
Motorn går fett det har vi konstaerade. Under 4000 rpm är den död, alltså jag skulle simma ifrån båten d.v.s. Här måste vi hitta pulver.
Men från 4000 - 7200 ser det rätt okej ut, än om den inte vaknar riktigt förns 4500.
Topp effekt just nu ligger på 7200 rpm och det var 190hk. Går dock fet och tändningen är än sålänge snäll.
Efter 7500 så blir det -9 hk och vridkurvan dyker där går motorn in i väggen, vrida lite kamaxlar kanske kan hjälpa.
Laborera med proppelrar går ju, men faktum är att där vridet vänder så går inte båten fortare. Även om du varvar as där efter.
Det märkte vi spec. på 502:an vi byggde i vintras och bromsade, den går inte fortare även om vi åker mindre propeller och mera hk efter att vridet dalat.
Eftersom att jag är helt grön på dessa 16v motorer så vet jag inte vad jag kan förvänta mig.
Men lirkar vi fram 40hk till så tror jag båten kommer kunna gå snabbt. Vad kan jag förvänta mig?
Dom åkte 38 grader på Shell V-power och denna bestyckning säger dom. Dock så verkar det skumt den går as fet och vill inte gå snygg på lågfarten.
Undra hur högt vi törs gå på tändning? Ska bli spännande att se.
Desto mer jag rapplar med denna mystiska motor så blir fantasin om en hög kompad E85 sugis med mitt Autronic mer och mer verklighet. Förstår inte hur sjutton det står till med denna spisen.
Men vi har börjat utredningen och skam den som ger sig, är riktigt lärorikt att få vara och bromsa med Gunnar det är ett som är säkert.
Vi har en utav hans kamaxlar med samma bas cirkel som vi kanske kommer att testa, frågan är om det är lönt att jaga effekten? Bättre att försöka få en driftsäker maskin på 220 - 230hk gilla läget och tävla ett år sedan komma tillbaks 2009 med en brutal E85 maskin?
Nåväl, det var min kvälls rapport.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
hmm ja den borde ge mer än 190hk
Bromsade 180hk ur en helt std 16v dock 2,3liter.
Men någonstans runt 250hk borde ni landa på med en schysst portad topp och kammar runt 12mm och 290duration
Endast egen bildad uppfattning det där visserligen.
Det kommer nog mer mos när ni får öka på tändning och leena ut den.
Dock brukar dom inte gå så mycket bättre med högre tändning då 16v brinner snabbt.
Men någonstans runt 250hk borde ni landa på med en schysst portad topp och kammar runt 12mm och 290duration
Endast egen bildad uppfattning det där visserligen.
Det kommer nog mer mos när ni får öka på tändning och leena ut den.
Dock brukar dom inte gå så mycket bättre med högre tändning då 16v brinner snabbt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Det sitter ENEM Z17 kamaxlar i maskin: 276/105/10.8 . Så det är inga as brutala kamaxlar, men jag tror att vi kan nog få till dom rätt okej med lite laborering.
Men att den inte kommer svara på tändning tror jag inte på, då båten åkt riktigt fort med denna setup även gått bra på dom lägre registren med 37-38 graders tändning och Shell V-power.
C/R idag är en bit under 12, tidigare 12.1:1 enl. utsago men då rasade den, nya kolvarna togs av för att vara säker. Värt att tilägga är ju också att vi har ju just fått stackarn att gå.
(Du undrade ju om inkörning i någon tråd. 4 minuter tomgång sedan 5 - 6 pulls i bänken, då tyckte Gunnar att den var klar )

Är det här rätt motor som dom tidigare åkt med så ska den ge okej med pulver, annars går båten sjukt lätt i vattnet och det tror jag inte den är tygst i klassen.
För 250hk på en 2 liters 16v så tror jag vi måste börja prata hög kompression och E85. Med tanke på att Stefas Rally Seat lämmnade 240hk?? (osäker) och den är det nerlaggt mycket jobb på, tror det blir svårt att slå den på fingrarna med maskin som jag har idag.
Det som motorn består av idag är det jag har och jobba med, samt en kamaxel till. Sedan så tar det stopp. Jag vill mest åka och ha kul med vinna är ju aldrig dumt, innerst inne så är det ju därför jag ska till 08 land. Annars hade det ju inte varit något idé att åka.
Blir det att vidare utveckla något så blir det en E85 maskin ihop med Jens, då kan man kanske till och med passera 250hk men jag vet inte, sugmotorer är skit, bättre att bara krana på och se glad ut
Mvh
Men att den inte kommer svara på tändning tror jag inte på, då båten åkt riktigt fort med denna setup även gått bra på dom lägre registren med 37-38 graders tändning och Shell V-power.
C/R idag är en bit under 12, tidigare 12.1:1 enl. utsago men då rasade den, nya kolvarna togs av för att vara säker. Värt att tilägga är ju också att vi har ju just fått stackarn att gå.
(Du undrade ju om inkörning i någon tråd. 4 minuter tomgång sedan 5 - 6 pulls i bänken, då tyckte Gunnar att den var klar )

Är det här rätt motor som dom tidigare åkt med så ska den ge okej med pulver, annars går båten sjukt lätt i vattnet och det tror jag inte den är tygst i klassen.
För 250hk på en 2 liters 16v så tror jag vi måste börja prata hög kompression och E85. Med tanke på att Stefas Rally Seat lämmnade 240hk?? (osäker) och den är det nerlaggt mycket jobb på, tror det blir svårt att slå den på fingrarna med maskin som jag har idag.
Det som motorn består av idag är det jag har och jobba med, samt en kamaxel till. Sedan så tar det stopp. Jag vill mest åka och ha kul med vinna är ju aldrig dumt, innerst inne så är det ju därför jag ska till 08 land. Annars hade det ju inte varit något idé att åka.
Blir det att vidare utveckla något så blir det en E85 maskin ihop med Jens, då kan man kanske till och med passera 250hk men jag vet inte, sugmotorer är skit, bättre att bara krana på och se glad ut

Mvh
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
det är nog rätt stor skilnad mellan olika bänkar, gunnars vet jag är en tung driven bänk.Tommy Luhr skrev:hmm ja den borde ge mer än 190hk
.
jag säger inte att de andra trimmat bänkarna utan tvärt om.
jag har alldrig hört nån fått inponerande siffror i den bänken men jag har sett samma motorer senare vunnit i rally, rallycross och is på sm nivå mot motorer som haft mycke mer effekt i andra bänkar.
sen tommy detta är en 2.0 liters motor och 250hk blir 125 liter hk inte lätt att komma dit med en motor som behöver vrid för att komma upp i plan.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
nej iofs men jag räknade bara lite efter motorer jag hört som gett såpass med mos.
Runt 250-270hk ger en sådan motor på 2,3liter.
Men det är med vassare kammar än vad Peppe har.
Sen så blir det ju en annan femma då man skall bygga för vrid.
Hur gör ni för att få vridet med er ända till 7000rpm?
Skiter i lågregistret?
Runt 250-270hk ger en sådan motor på 2,3liter.
Men det är med vassare kammar än vad Peppe har.
Sen så blir det ju en annan femma då man skall bygga för vrid.
Hur gör ni för att få vridet med er ända till 7000rpm?
Skiter i lågregistret?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Ja Tommy som motorn är idag så finns inget låg register, antar att båten klev upp rätt okej med tanke på den skyhöga tändningen.
Hur vi ska lösa problemet återstår att se, hoppas det är i grund och botten en tuning fråga kamaxlar / soppa / tändning.
Han ju bara testa båten 20min samt med monster tändningen dom körde på så jag har inga referenser vad som krävs för att få upp skutan ur vattnet.
Imorgon ska vi köra med, är halv sjuk idag så jag tror inte ens jag har orken att åka och mäta av den nuvarande kamaxel inställningen.
Vad nålen stannar på återstår att se, och det är väll igentligen det mest intressanta
Mvh
Hur vi ska lösa problemet återstår att se, hoppas det är i grund och botten en tuning fråga kamaxlar / soppa / tändning.
Han ju bara testa båten 20min samt med monster tändningen dom körde på så jag har inga referenser vad som krävs för att få upp skutan ur vattnet.
Imorgon ska vi köra med, är halv sjuk idag så jag tror inte ens jag har orken att åka och mäta av den nuvarande kamaxel inställningen.
Vad nålen stannar på återstår att se, och det är väll igentligen det mest intressanta

Mvh
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
En 2L Opel maskin i en båt som åker samma klass som jag. Dock så är det ju lite mer varv men det ska ju gå att locka fram liknande siffror.Här kommer lite siffror
3000 varv 58kw
4000varv 80kw
5000 varv 110kw
5500 varv 137kw
6000 varv 150kw
6500 varv 162kw
7000 varv 170kw
7500 varv 177kw
7900 varv 179kw
därefter avstannar kurvan.
varvtals stopp på ca 8300 om jag inte tar fel .....
Max vrid ca 250 nm 5500-6500.
//Gunnar.O
11.6:1 i komp. 98okt, 26 graders tändning. Kamaxlar vet jag inte.
Så det ska inte vara omöjligt.
7000rpm=231hk så dit ska jag j ävlar hitta minst sagt, för det ska ju gå.
Mvh
PS. Kul med censur, jvlar = banan , haha.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
ja det skall inte var några problem tror jag.
Nästan så du kan ha mycket styggare pinnar än dom du har.
Jag tror däremot att du inte tjänar så himla mycket på att ha en absurd tändning.
Bara om du har ett segt brinnande bränsle.
Så över 25grader tror jag inte du kommer finna mer än problem faktiskt.
Men jag kan ha fel, har haft det förr.
Men ett par vassare kammar skulle nog göra gott:)
Men det där är svårt det med i en båt..
Nästan så du kan ha mycket styggare pinnar än dom du har.
Jag tror däremot att du inte tjänar så himla mycket på att ha en absurd tändning.
Bara om du har ett segt brinnande bränsle.
Så över 25grader tror jag inte du kommer finna mer än problem faktiskt.
Men jag kan ha fel, har haft det förr.
Men ett par vassare kammar skulle nog göra gott:)
Men det där är svårt det med i en båt..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!