Ascona B
Jag blev jättesugen på att testa när jag såg det. Så jag har skrivit ut manualerna, och letar efter ett BDM-interface. Vet inte riktigt om jag ska beställa ett från Tyskland, eller göra ett eget. Hur gör du med mönsterkort?
Kikade även på min box, den satt det redan stift ditlödda i.
Med bilen så händer det en del. Har monterat allt nästan. Ska bygga om min oljefilterflyttare lite, annars är det bara fylla på vätskor och starta.
Är lite pill kvar med bromsrör och ska svetsa färdigt min skärmkant innan jag kan ut och provköra dock.
Kikade även på min box, den satt det redan stift ditlödda i.
Med bilen så händer det en del. Har monterat allt nästan. Ska bygga om min oljefilterflyttare lite, annars är det bara fylla på vätskor och starta.

Är lite pill kvar med bromsrör och ska svetsa färdigt min skärmkant innan jag kan ut och provköra dock.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
- Ort: SÄLEN
Som sakt jag bygger ett själv. jag använder ett experimentkort med lödbanor från elfa. Det är inte många komponenter som ska dit och experimentkorten är ganska enkla att löda på. Jag är dock lite skeptisk till dom färdiprogramerade trimstegen som finns i t5suite eftersom bränsle och tändmapparna är densamma på alla stegen. det ända som skiljer är laddtrycket, men har o andra sidan alldrig testat dom så ska inte säga för mycket.
Att beställa komponenter till 2 styckna interface från elfa betalade jag totalt ca 270kr för och fick dom efter 2 dagar. bara frakten från tyskland kostar nog mer än mina 2 interface visst det är ändå inga stora pengar att beställa ett från tyskland. men jag tycker att det är roligt att exprimentera och löda själv sen tar det inte längre tid att göra det själv än att vänta på frakten från tyskland. kan höra av mig så fort mitt interface funkar så kanske man kan vara till lite hjälp.
Är väldigt inspererad av ditt projekt eftersom saabmotorn har så mycket potential specielt om man kan mappa den på egen hand:D
Att beställa komponenter till 2 styckna interface från elfa betalade jag totalt ca 270kr för och fick dom efter 2 dagar. bara frakten från tyskland kostar nog mer än mina 2 interface visst det är ändå inga stora pengar att beställa ett från tyskland. men jag tycker att det är roligt att exprimentera och löda själv sen tar det inte längre tid att göra det själv än att vänta på frakten från tyskland. kan höra av mig så fort mitt interface funkar så kanske man kan vara till lite hjälp.
Är väldigt inspererad av ditt projekt eftersom saabmotorn har så mycket potential specielt om man kan mappa den på egen hand:D
Provåkte nyss
Spjället stängt hela tiden. Svårt att säga om det skilde nått i laddbyggnad mot förra året. Minimalt isåfall. Nu är det lite nya småfix, och fixa klart styrningen av klockan så vi kan börja testa och sedan mappa!
Men växellådan och bakaxel tryckte ur sig lite olja ur avluftningarna, det tyder väl på att det är lite för mycket olja i? Urtrampningslagret skorrade också, är det nån fara att köra med ändå?

Spjället stängt hela tiden. Svårt att säga om det skilde nått i laddbyggnad mot förra året. Minimalt isåfall. Nu är det lite nya småfix, och fixa klart styrningen av klockan så vi kan börja testa och sedan mappa!
Men växellådan och bakaxel tryckte ur sig lite olja ur avluftningarna, det tyder väl på att det är lite för mycket olja i? Urtrampningslagret skorrade också, är det nån fara att köra med ändå?
Provat med både öppet och stängt spjäll (ej byggt klart styrningen)
Stängt spjäll = 0.5 bar @ 3000rpm nånstans, lite över kanske.
Öppet spjäll = 0.5 bar @ 5000rpm.
Så lite skillnad kommer det nog göra. Har beställt komponenter för att kunna börja mappa motorn snart också. Borde kunna gå att fila till det lite bättre, programmet är som är i boxen nu är inte alls gjort för denna motorn egentligen så...
Stängt spjäll = 0.5 bar @ 3000rpm nånstans, lite över kanske.
Öppet spjäll = 0.5 bar @ 5000rpm.
Så lite skillnad kommer det nog göra. Har beställt komponenter för att kunna börja mappa motorn snart också. Borde kunna gå att fila till det lite bättre, programmet är som är i boxen nu är inte alls gjort för denna motorn egentligen så...

142_sebbe skrev:hejhej. kan du mappa systemet nu. Jag har mappat min saab i datorn nu och den fungerar riktigt fint har ca 1.2 i laddtryck. du kan alltid maila mig om du har frågor ang interface eller mapp.
Hade missat detta inlägg! Kul att det fungerar!! Vad använder du för något för att ge ström åt boxen?
Jag har alla grejer för att löda ihop ett interface här hemma, så jag ska ta tag i det idag tänkte jag.

jag använder en labb grej som jag lånar från skolan där man kan ställa in volt steglöst. men går att använda en vanlig strömkälla från en dator.
jag håller just nu att få till en steg3 mapp till min saab med ca 1.3 i laddtryck:thumbright:
Hur går det för dig med grejerna får du ihopp det. det var väldigt trixit för mig att få det och fungera stabilt men äntligen så funkar det utan anmärkningar. nu ska jag bara försöka få kunskap om dom nya saab styrsystemen.
Har du spjäll mellan turboaggregaten? isåfall kan du väll styra dom med magnetventilen!
jag håller just nu att få till en steg3 mapp till min saab med ca 1.3 i laddtryck:thumbright:
Hur går det för dig med grejerna får du ihopp det. det var väldigt trixit för mig att få det och fungera stabilt men äntligen så funkar det utan anmärkningar. nu ska jag bara försöka få kunskap om dom nya saab styrsystemen.
Har du spjäll mellan turboaggregaten? isåfall kan du väll styra dom med magnetventilen!