Ascona a turbo, SÅLD

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Går det inte ställa en "soft cut" i ditt MS? Alltså en fuel-cut vid din varvstopp?
Fungerar jättebra på VEMS och något man vill ha på de gamla BMW-motorerna med sina vippor.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

Melkutt skrev:En rotor med brytare i?
Vet inte vad dom heter med dom skall finnas hos meca och mekonomen.
fungerar inte alls :( har testat, bryter aldeles för tidigt och när den bryter så bryter den aldeles för länge innan den startar igenmed ett jätte ryck


mattias skrev:Går det inte ställa en "soft cut" i ditt MS? Alltså en fuel-cut vid din varvstopp?
Fungerar jättebra på VEMS och något man vill ha på de gamla BMW-motorerna med sina vippor.
det är möjligt , men jag vet inte riktigt hur man gör ? behöver man extra coden
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Patrik H skrev:
RoGGaH skrev:Kör volvo kardan på 02:an jag använde centrum biten med splinsen från bmw lådan sen krymte och svetsade jag fast en ursvarvad medbringare från en volvo låda.

jag funderade på att svetsa men jag trodde att bmw medbringaren är gjuten, och då kan det ju va lite lurigt att få det å hålla men funkar det med dina 700hk så, det ska jag titta på

hur många hundrisar hade du som passning??

tack för tipset
Kommer inte ihåg vad det var vi körde med.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

RoGGaH skrev:
Patrik H skrev:
jag funderade på att svetsa men jag trodde att bmw medbringaren är gjuten, och då kan det ju va lite lurigt att få det å hålla men funkar det med dina 700hk så, det ska jag titta på

hur många hundrisar hade du som passning??

tack för tipset


Kommer inte ihåg vad det var vi körde med.

jag har hittat en som säljer medbringare för 350kr i utbyte mot min bmw medbringare.
knappast värt att greja med det själv för det priset men tack ändå
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

Patrik H skrev:
Melkutt skrev:En rotor med brytare i?
Vet inte vad dom heter med dom skall finnas hos meca och mekonomen.
fungerar inte alls :( har testat, bryter aldeles för tidigt och när den bryter så bryter den aldeles för länge innan den startar igenmed ett jätte ryck


mattias skrev:Går det inte ställa en "soft cut" i ditt MS? Alltså en fuel-cut vid din varvstopp?
Fungerar jättebra på VEMS och något man vill ha på de gamla BMW-motorerna med sina vippor.
det är möjligt , men jag vet inte riktigt hur man gör ? behöver man extra coden
hej jag har kört med varvstopp som bryter bränslet med MS kommer inte ihåg vilekn programvara och extra kod jag körde med men vet att det inte går med dom äldre.

kollade i megatune -gå in under "more settings" sen tar du "rev limiter type" där kan du välja om du ska bryta tändning eller bränsle, sen tar "rev limiter" där ställer du in när du vill att varvstoppet ska gå i
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

ergu skrev:
Patrik H skrev: fungerar inte alls :( har testat, bryter aldeles för tidigt och när den bryter så bryter den aldeles för länge innan den startar igenmed ett jätte ryck


det är möjligt , men jag vet inte riktigt hur man gör ? behöver man extra coden
hej jag har kört med varvstopp som bryter bränslet med MS kommer inte ihåg vilekn programvara och extra kod jag körde med men vet att det inte går med dom äldre.

kollade i megatune -gå in under "more settings" sen tar du "rev limiter type" där kan du välja om du ska bryta tändning eller bränsle, sen tar "rev limiter" där ställer du in när du vill att varvstoppet ska gå i
jag har ms1 v2,2 så då kanske det är kört för mig då eller ???
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

jo det går, men det går bara med dom nyare programvarorna.
jag kör sj med ms1 v2.2 :)
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

:D :D :thumbright: :thumbright:
kanonbra då skall jag byta firmware till extra coden. tusen tack ERGU

går det då även köra launch control(stavfel kanske) bara genom att styra bränslet så vore det ju skit bra. det blir väl inte lika bra som när man ställer om tändningen också men det borde ju förbättra starten lite i alla fall.
Funkar det????
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

ytterligare ett litet test men den smårycker på 3an och 4an så den går väl lite fett på fullgas (måste köpa b-b så det blir lite lättare att mappa)

http://www.garaget.org/video/j65eesquontk

mätaren visar 100när det går i 91
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

Bild



senaste investeringen avon 9,0/25,0-17.
däcken gick i superklassen i rallycross förra året (samma som hansen kör)dom är väl inte lika bra som riktiga strippen slicks men borde funka skapligt
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

gillar ditt bygge skarpt :) Kommer köra nästan identisk motor som dig när jag är klar! bara jag kan luska ut hur jag skall göra med tändningen.. hm.. fattar mig inte på det här med fördelare som ändrar tädningen efter varv osv.. men det borde gå att lösa vid ett senare tillfälle! :D
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

feffe skrev:gillar ditt bygge skarpt :) Kommer köra nästan identisk motor som dig när jag är klar! bara jag kan luska ut hur jag skall göra med tändningen.. hm.. fattar mig inte på det här med fördelare som ändrar tädningen efter varv osv.. men det borde gå att lösa vid ett senare tillfälle! :D
om du har en fördelare löst och och håller en hand i varje ände och vrider så känner du att det går att vrida lite men att det fjädrar tillbaka. det är så mkt som tändningen ändras vid olika varvtal.
om du sedan skruvar isär den utan att ta ur axleln, så kan du titta ner i den och se hur det rör sig där nere i skarven ,där kan man svetsa ihop den eller på annat sätt låsa rörligheten så får du en fast tändning på alla varvtal.
och så har du den biten som vacum klockan på fördelaren ändrar också .
jag har tagit bort slangen till fördelaren. fjädern där är så pass stark att den då ej rör sig .

jag kör just nu 25 grader stummad tändning
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

ofasiken :) förstår hur du menar, men ska luska lite till, vet att det finns en fördelare som jag tror sitter på 240 87. som är helt stummad! :) men tack för tipset, kan ju kolla på grejerna jag har. kanske funkar! :)
Blir ett LOWCOST bygge :) tack för tipset. Har du några fräna filmer ifrån någon strippen repa?
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

nej jag har bara dom filmerna som jag länkat till tidigare i tråden
där jag bara har testat lite
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

senaste inköpet

i onsdags skickade jag org medbringare från bmw 262 låda till http://www.mobimech.com/ och idag fredag fick jag tillbaka denna i brevlådan 350kr

Bild


Bild

inte värt att jobba själv några timmar för 350kr :thumbright:
den ska ju ändå snurra ca7000 n/min så det krävs ju lite noggranhet
:D
Skriv svar