Max effekt B20 UTAN turbo

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Den motor micke nämner måste vara den motor jag köpte för några år sen.Den var borrad 92, slag 88. 47-39 ventiler (Citroen-VW) I övrigt stämmer dina uppgifter.Enligt uppgift hade den suttit i en kraftigt lättad PV och gått 12,6 på kvartsmilen. Jag bromsade själv motorn, den gav 223 hk. Men en insugskanal var hålslipad och hårdlödd så den läckte lite vatten. Bytte sen till en egen topp med 46-38 ventiler, samt 1,6 vippor (Chryslervipporna var 1,5). Den gav då 235 hk. Har fortfarande underdelen kvar.

Jens, den D-portade är ej min, tror att Janne Lundin byggt den.Mina prylar ses under rubriken med mitt namn. 2,5:an är bromsad med vanlig topp utan höjda kanaler. Fick alltså skrota optitoppen innan jag ens hunnit prova den.

TG 84 lyfter 9,26 in och 8,60 ut på nocken vid 0-spel.Duration 308 in och 304 ut vid 0,5 mm lyft. Vanligtvis 106 gr nockvinkel, min slipades dock med 108 gr. Jag har uppgifter på TG 4 någonstans, kan leta upp dom om du vill.

Jag flödade aldrig B30 toppen.Inte speciellt bra effektsiffror på den motorn. Det var länge sen jag byggde den, idag skulle man nog ha lyckats lite bättre.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Lindqvist Racing skrev:
Jens, den D-portade är ej min, tror att Janne Lundin byggt den. Mina prylar ses under rubriken med mitt namn.
Är det dessa bilder, så är det JLundin som har gjort den. http://w1.240.telia.com/~u24013086/toppar/B20dport/

Han har även kommenterat bilderna någonstans på gamla Amazonforumet:
http://p214.ezboard.com/famazonklubbenmotortrimmad
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jens, vad tror du om att göra ett litet galleri med bilderna på B20-toppar (och annat) som man hittar genom att läsa i den här tråden?

Om jag samlar ihop bildern och hör med dom som "äger" bilderna skulle vi kunna lägga upp det på websidan på ett samlat ställe. Ligger dom på nån webplats på Telia känns det som att dom kan vara försvunna imorrn..

- Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Leif
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån nov 15, 2004 1:49 pm
Ort: Viksjö
Kontakt:

Max effekt B20 utan turbo

Inlägg av Leif »

Hej en kille i mitt garage som heter Mats Lindkvist byggde 1992 en B20 som han bromsade hos Jacktlund till 234HK han hadde motorn i en 142 som vägde 1140 o åkte 12.68-169 kommer inte ihåg så mycket om motorn men det satt en Hedlund kam NH75 92 i borr verdi stakar Grottis portad topp rullvippor 1.6 avgas o 1.7 insug
Leif
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Lindqvist Racing skrev:Den motor micke nämner måste vara den motor jag köpte för några år sen.Den var borrad 92, slag 88. 47-39 ventiler (Citroen-VW) I övrigt stämmer dina uppgifter.Enligt uppgift hade den suttit i en kraftigt lättad PV och gått 12,6 på kvartsmilen. Jag bromsade själv motorn, den gav 223 hk. Men en insugskanal var hålslipad och hårdlödd så den läckte lite vatten. Bytte sen till en egen topp med 46-38 ventiler, samt 1,6 vippor (Chryslervipporna var 1,5). Den gav då 235 hk. Har fortfarande underdelen kvar.

FRÄNT!!! Så den lever fortfarande :D Jag minns nog några detaljer fel.
KUL att det gick att plocka ur mer effekt ur den motorn (dock med en annan topp) :P
Så här såg bilen ut som motorn satt i "under en period när en sekvensiell M45 dogbox monterades". Detta är Rullarns gamla RC/IS/dragrace bil som jag tog tillbaks till gatutförande.. Så här ser bilen ut idag: http://www.pvturbo.com

Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Tommy skrev:Högsta noterningen jag sett var en timo byggd pjäs på 236hk
Undrar om du menar den motorn som P.A i Lycksele körde med i sin 142 i mitten av -90 talet? Isåfall känner jag till den och vet att de gick ruggigt bra.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Smokey
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons feb 16, 2005 8:38 pm
Ort: WestCoast

Inlägg av Smokey »

Madrace skrev:
Tommy skrev:Högsta noterningen jag sett var en timo byggd pjäs på 236hk
Undrar om du menar den motorn som P.A i Lycksele körde med i sin 142 i mitten av -90 talet? Isåfall känner jag till den och vet att de gick ruggigt bra.
Motorn som Peter Andersson i Lycksele körde med byggde jag 1989. Den byggdes från början till Gunnar Olsson i Perstorp och han använde den i sin RallyCross Amazon. Det var den sissta B20 motorn som vann DM i Nationell RalyCross.

P.A köpte den och rastade Audi Quatros i Lycksele men sålde den vidare till nån snubbe i Vindeln. Efter det vet jag inte vad den finns nu någonstans. Peter bromsade den hos JRS till 238Hkr.

En systermotor byggdes paralelt med den och den fick det första Haltech sprutet som kom till Sverige via GIK i Göteborg. Den gick ännu värre. Har nyligen lagt in alla gamla videofilmer på datorn och där är båda motorer med..... Ljuv musik kan jag säga.

Så småningom om tiden räcker till så kommer det upp en hemsida med mycket foto och film från den glada B20 tiden.

/ IPE
A V R E G I S T R E R A D P Å E G E N B E G Ä R A N

Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Smokey skrev:Så småningom om tiden räcker till så kommer det upp en hemsida med mycket foto och film från den glada B20 tiden.
Det låter mycket trevligt måste jag säga!
Hoppas du får fart på det projektet någon dag.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

gamla videofilmer på datorn och där är båda motorer med..... Ljuv musik kan jag säga.
Innnan hemsidan är klar kanske du kan skicka dem till nån som har en server, vore mkt roligt att se på hur en sån motor går/låter :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Richard, läser du det här? Det finns ju mycket plats för filmer på media.savarturbo.se, frågan är om det finns bandbredd? :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Motorn som Peter Andersson i Lycksele körde med byggde jag 1989. Den byggdes från början till Gunnar Olsson i Perstorp och han använde den i sin RallyCross Amazon. Det var den sissta B20 motorn som vann DM i Nationell RalyCross.

P.A köpte den och rastade Audi Quatros i Lycksele men sålde den vidare till nån snubbe i Vindeln. Efter det vet jag inte vad den finns nu någonstans. Peter bromsade den hos JRS till 238Hkr.

En systermotor byggdes paralelt med den och den fick det första Haltech sprutet som kom till Sverige via GIK i Göteborg. Den gick ännu värre. Har nyligen lagt in alla gamla videofilmer på datorn och där är båda motorer med..... Ljuv musik kan jag säga.

Okej.. Jo jag umgicks lite med Peter på den tiden. Var själv hos JRS senare och när de hörde var jag var ifrån sken de upp av glädje, och undrade om jag kände till någon röd 142 med grym B20. Jajamän måste va Peters de svarade jag och fick sen se bromsdiagramet som de hade kvar på datorn. De tyckte helt klart de varit en rolig bromsning.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
lindblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: mån nov 24, 2003 9:25 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av lindblad »

var ju inte bara motorn i den 142´an som gick bra, va ju lagt ut en del slantar på kaross/drivlina oxå :-D men den gick riktigt bra kan jag hålla med om
suzuki 1127cc turbo
Smokey
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons feb 16, 2005 8:38 pm
Ort: WestCoast

Peter med den GRYMMA....B20:n

Inlägg av Smokey »

Madrace & Knohultarn...... Har ni någon kontakt med Peter i dag??? Har tappat bort nummert till han och tänkte jag skulle spåra upp killen i vindeln som köpte motorn. Någon kanske till och med känner till den killen!?. Tyvärr är den väll slaktad och borta från denna värden. det brukar tyvärr vara "förståsigpåare" som skall in och tro att dom kan bättre än det som redan är gjort.... :evil:

Spårade upp systermotorn som nu sitter i en volvo p1800 i Klippan nere i Skåne. Killen har endast kört med den 1 gång sedan 1994!!!!!!!

/ IPE
A V R E G I S T R E R A D P Å E G E N B E G Ä R A N

Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

knohultarn skrev:var ju inte bara motorn i den 142´an som gick bra, va ju lagt ut en del slantar på kaross/drivlina oxå :-D men den gick riktigt bra kan jag hålla med om
Jo lite var väl påkostat, men gick både då och troligtvis nu andra 142 karosser i lycksele som är lagt ut mer slantar på.

Smokey jag har inte pratat med Peter sen 2001 nån gång tror jag. Men jag har telenr om han inte har bytt sen dess.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
lindblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: mån nov 24, 2003 9:25 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av lindblad »

ja, det finns ju alltid nån som kostat på mer oavsett hur mkt man slänger ut själv =) nu finns det mig veterligen inte många trimmade 142´or i stan som e nått att ha om ens någon?.. för en 6 år sedan var ju var ju varannan bil man mötte en potent 142á med webren, fler än en gång man funderat på att skaffa en sådan igen :-D
suzuki 1127cc turbo
Skriv svar