Max effekt B20 UTAN turbo
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Den motor micke nämner måste vara den motor jag köpte för några år sen.Den var borrad 92, slag 88. 47-39 ventiler (Citroen-VW) I övrigt stämmer dina uppgifter.Enligt uppgift hade den suttit i en kraftigt lättad PV och gått 12,6 på kvartsmilen. Jag bromsade själv motorn, den gav 223 hk. Men en insugskanal var hålslipad och hårdlödd så den läckte lite vatten. Bytte sen till en egen topp med 46-38 ventiler, samt 1,6 vippor (Chryslervipporna var 1,5). Den gav då 235 hk. Har fortfarande underdelen kvar.
Jens, den D-portade är ej min, tror att Janne Lundin byggt den.Mina prylar ses under rubriken med mitt namn. 2,5:an är bromsad med vanlig topp utan höjda kanaler. Fick alltså skrota optitoppen innan jag ens hunnit prova den.
TG 84 lyfter 9,26 in och 8,60 ut på nocken vid 0-spel.Duration 308 in och 304 ut vid 0,5 mm lyft. Vanligtvis 106 gr nockvinkel, min slipades dock med 108 gr. Jag har uppgifter på TG 4 någonstans, kan leta upp dom om du vill.
Jag flödade aldrig B30 toppen.Inte speciellt bra effektsiffror på den motorn. Det var länge sen jag byggde den, idag skulle man nog ha lyckats lite bättre.
Jens, den D-portade är ej min, tror att Janne Lundin byggt den.Mina prylar ses under rubriken med mitt namn. 2,5:an är bromsad med vanlig topp utan höjda kanaler. Fick alltså skrota optitoppen innan jag ens hunnit prova den.
TG 84 lyfter 9,26 in och 8,60 ut på nocken vid 0-spel.Duration 308 in och 304 ut vid 0,5 mm lyft. Vanligtvis 106 gr nockvinkel, min slipades dock med 108 gr. Jag har uppgifter på TG 4 någonstans, kan leta upp dom om du vill.
Jag flödade aldrig B30 toppen.Inte speciellt bra effektsiffror på den motorn. Det var länge sen jag byggde den, idag skulle man nog ha lyckats lite bättre.
Är det dessa bilder, så är det JLundin som har gjort den. http://w1.240.telia.com/~u24013086/toppar/B20dport/Lindqvist Racing skrev:
Jens, den D-portade är ej min, tror att Janne Lundin byggt den. Mina prylar ses under rubriken med mitt namn.
Han har även kommenterat bilderna någonstans på gamla Amazonforumet:
http://p214.ezboard.com/famazonklubbenmotortrimmad
Jens, vad tror du om att göra ett litet galleri med bilderna på B20-toppar (och annat) som man hittar genom att läsa i den här tråden?
Om jag samlar ihop bildern och hör med dom som "äger" bilderna skulle vi kunna lägga upp det på websidan på ett samlat ställe. Ligger dom på nån webplats på Telia känns det som att dom kan vara försvunna imorrn..
- Mattias
Om jag samlar ihop bildern och hör med dom som "äger" bilderna skulle vi kunna lägga upp det på websidan på ett samlat ställe. Ligger dom på nån webplats på Telia känns det som att dom kan vara försvunna imorrn..
- Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Max effekt B20 utan turbo
Hej en kille i mitt garage som heter Mats Lindkvist byggde 1992 en B20 som han bromsade hos Jacktlund till 234HK han hadde motorn i en 142 som vägde 1140 o åkte 12.68-169 kommer inte ihåg så mycket om motorn men det satt en Hedlund kam NH75 92 i borr verdi stakar Grottis portad topp rullvippor 1.6 avgas o 1.7 insug
Leif
Leif
Lindqvist Racing skrev:Den motor micke nämner måste vara den motor jag köpte för några år sen.Den var borrad 92, slag 88. 47-39 ventiler (Citroen-VW) I övrigt stämmer dina uppgifter.Enligt uppgift hade den suttit i en kraftigt lättad PV och gått 12,6 på kvartsmilen. Jag bromsade själv motorn, den gav 223 hk. Men en insugskanal var hålslipad och hårdlödd så den läckte lite vatten. Bytte sen till en egen topp med 46-38 ventiler, samt 1,6 vippor (Chryslervipporna var 1,5). Den gav då 235 hk. Har fortfarande underdelen kvar.
FRÄNT!!! Så den lever fortfarande

KUL att det gick att plocka ur mer effekt ur den motorn (dock med en annan topp)

Så här såg bilen ut som motorn satt i "under en period när en sekvensiell M45 dogbox monterades". Detta är Rullarns gamla RC/IS/dragrace bil som jag tog tillbaks till gatutförande.. Så här ser bilen ut idag: http://www.pvturbo.com


MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Undrar om du menar den motorn som P.A i Lycksele körde med i sin 142 i mitten av -90 talet? Isåfall känner jag till den och vet att de gick ruggigt bra.Tommy skrev:Högsta noterningen jag sett var en timo byggd pjäs på 236hk
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Motorn som Peter Andersson i Lycksele körde med byggde jag 1989. Den byggdes från början till Gunnar Olsson i Perstorp och han använde den i sin RallyCross Amazon. Det var den sissta B20 motorn som vann DM i Nationell RalyCross.Madrace skrev:Undrar om du menar den motorn som P.A i Lycksele körde med i sin 142 i mitten av -90 talet? Isåfall känner jag till den och vet att de gick ruggigt bra.Tommy skrev:Högsta noterningen jag sett var en timo byggd pjäs på 236hk
P.A köpte den och rastade Audi Quatros i Lycksele men sålde den vidare till nån snubbe i Vindeln. Efter det vet jag inte vad den finns nu någonstans. Peter bromsade den hos JRS till 238Hkr.
En systermotor byggdes paralelt med den och den fick det första Haltech sprutet som kom till Sverige via GIK i Göteborg. Den gick ännu värre. Har nyligen lagt in alla gamla videofilmer på datorn och där är båda motorer med..... Ljuv musik kan jag säga.
Så småningom om tiden räcker till så kommer det upp en hemsida med mycket foto och film från den glada B20 tiden.
/ IPE
A V R E G I S T R E R A D P Å E G E N B E G Ä R A N
Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
Det låter mycket trevligt måste jag säga!Smokey skrev:Så småningom om tiden räcker till så kommer det upp en hemsida med mycket foto och film från den glada B20 tiden.
Hoppas du får fart på det projektet någon dag.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Richard, läser du det här? Det finns ju mycket plats för filmer på media.savarturbo.se, frågan är om det finns bandbredd? 

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Motorn som Peter Andersson i Lycksele körde med byggde jag 1989. Den byggdes från början till Gunnar Olsson i Perstorp och han använde den i sin RallyCross Amazon. Det var den sissta B20 motorn som vann DM i Nationell RalyCross.
P.A köpte den och rastade Audi Quatros i Lycksele men sålde den vidare till nån snubbe i Vindeln. Efter det vet jag inte vad den finns nu någonstans. Peter bromsade den hos JRS till 238Hkr.
En systermotor byggdes paralelt med den och den fick det första Haltech sprutet som kom till Sverige via GIK i Göteborg. Den gick ännu värre. Har nyligen lagt in alla gamla videofilmer på datorn och där är båda motorer med..... Ljuv musik kan jag säga.
Okej.. Jo jag umgicks lite med Peter på den tiden. Var själv hos JRS senare och när de hörde var jag var ifrån sken de upp av glädje, och undrade om jag kände till någon röd 142 med grym B20. Jajamän måste va Peters de svarade jag och fick sen se bromsdiagramet som de hade kvar på datorn. De tyckte helt klart de varit en rolig bromsning.
P.A köpte den och rastade Audi Quatros i Lycksele men sålde den vidare till nån snubbe i Vindeln. Efter det vet jag inte vad den finns nu någonstans. Peter bromsade den hos JRS till 238Hkr.
En systermotor byggdes paralelt med den och den fick det första Haltech sprutet som kom till Sverige via GIK i Göteborg. Den gick ännu värre. Har nyligen lagt in alla gamla videofilmer på datorn och där är båda motorer med..... Ljuv musik kan jag säga.
Okej.. Jo jag umgicks lite med Peter på den tiden. Var själv hos JRS senare och när de hörde var jag var ifrån sken de upp av glädje, och undrade om jag kände till någon röd 142 med grym B20. Jajamän måste va Peters de svarade jag och fick sen se bromsdiagramet som de hade kvar på datorn. De tyckte helt klart de varit en rolig bromsning.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Peter med den GRYMMA....B20:n
Madrace & Knohultarn...... Har ni någon kontakt med Peter i dag??? Har tappat bort nummert till han och tänkte jag skulle spåra upp killen i vindeln som köpte motorn. Någon kanske till och med känner till den killen!?. Tyvärr är den väll slaktad och borta från denna värden. det brukar tyvärr vara "förståsigpåare" som skall in och tro att dom kan bättre än det som redan är gjort....
Spårade upp systermotorn som nu sitter i en volvo p1800 i Klippan nere i Skåne. Killen har endast kört med den 1 gång sedan 1994!!!!!!!
/ IPE

Spårade upp systermotorn som nu sitter i en volvo p1800 i Klippan nere i Skåne. Killen har endast kört med den 1 gång sedan 1994!!!!!!!
/ IPE
A V R E G I S T R E R A D P Å E G E N B E G Ä R A N
Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
Jo lite var väl påkostat, men gick både då och troligtvis nu andra 142 karosser i lycksele som är lagt ut mer slantar på.knohultarn skrev:var ju inte bara motorn i den 142´an som gick bra, va ju lagt ut en del slantar på kaross/drivlina oxåmen den gick riktigt bra kan jag hålla med om
Smokey jag har inte pratat med Peter sen 2001 nån gång tror jag. Men jag har telenr om han inte har bytt sen dess.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
ja, det finns ju alltid nån som kostat på mer oavsett hur mkt man slänger ut själv =) nu finns det mig veterligen inte många trimmade 142´or i stan som e nått att ha om ens någon?.. för en 6 år sedan var ju var ju varannan bil man mötte en potent 142á med webren, fler än en gång man funderat på att skaffa en sådan igen 

suzuki 1127cc turbo