Folkraceshops topplockspackningar, ändrat på hemsida+ ersatt
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kolla att allt ser bra ut om du lägger packningen på toppen (ingen vatten canal får va i närheten).
sen att toppen inte är större än packningen.
hadde du full gas när du kolla kompa trycket? värkar lågt?
kan du inte försöka räkna ut kompressions förhållandet också? (mäta volym i topp, kolv och däck höjd och packnings tjocklek).
när du inte vet så mycket om motorn så skulle jag säga att max 34 grader på höga rpm.
försök att feta på blandningen på förgasarna också (sänk nålmunstyckerna), kolla att de är rena och att de inte kärvar i kolvarna.
när du monterar ignator måste du också kolla synkningen mellan rotor och tändkabel.
sen att toppen inte är större än packningen.
hadde du full gas när du kolla kompa trycket? värkar lågt?
kan du inte försöka räkna ut kompressions förhållandet också? (mäta volym i topp, kolv och däck höjd och packnings tjocklek).
när du inte vet så mycket om motorn så skulle jag säga att max 34 grader på höga rpm.
försök att feta på blandningen på förgasarna också (sänk nålmunstyckerna), kolla att de är rena och att de inte kärvar i kolvarna.
när du monterar ignator måste du också kolla synkningen mellan rotor och tändkabel.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
ok, det med vattenpumpen visste jag inte!Jens Gustavsson skrev:kolla att allt ser bra ut om du lägger packningen på toppen (ingen vatten canal får va i närheten).
sen att toppen inte är större än packningen.
hadde du full gas när du kolla kompa trycket? verkar lågt?
kan du inte försöka räkna ut kompressions förhållandet också? (mäta volym i topp, kolv och däck höjd och packnings tjocklek).
när du inte vet så mycket om motorn så skulle jag säga att max 34 grader på höga rpm.
försök att feta på blandningen på förgasarna också (sänk nålmunstyckerna), kolla att de är rena och att de inte kärvar i kolvarna.
när du monterar ignator måste du också kolla synkningen mellan rotor och tändkabel.
komp är kollat med full gas
munstyckena är sänkta 3mm om man mäter på insidan med skjutmått.
Nu har jag plockat av toppen,
ngt roligt som ni kan se av bilderna (Obs jag har INTE flyttat packningen den satt fast på blocket när jag lyfte toppen.
Hålen i topplockspackningen för bultarna gör att man inte kan få den centrerad över cylindern, på både ettan och tvåans cylinder låg packningen förskjuten in mot cylindern som ni ser, precis där den har gått på 1an.
på 3an låg den rätt fast den hade gått ändå... förmod pga tändning... eller packning...
hur vi har kunnat missa det här vet jag inte, vi antog väl att den passade, för vi använde även avkapade topplocksbult med spår i för att lägga den rätt, sen på med toppen och sedan i med de riktiga bultarna i alla hålen innan vi till sist skruvade ut centreringsbultarna och satte i riktiga.
Den nya Elring packningen därimot, la jag på blocket och skruvade i alla bultarna utan toppen monterad för o se om den va likadan men icke, där kan man få den alldeles centrerad över cylindrarna på samtliga...
Måndags ex på topplockspackning? den hade inte gått på samma ställe på den förra där gick den på 1an mellan vattenkanalen övre på höger sida mellan cyl 1 och 2 från hållet som bilderna är tagna
jag tycker att samtliga hål i dom är oprecist gjorda... det ser ut som dom är gjorda lite på måfå... vad tror ni??
1ans kolv ser ut så för jag gjorde rent den sen sist, råkade göra reporna, dom är inte nya...
Bilder
cyl1 http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=82973
Se topplocksbulthålet längst ner till vänster som gör att det inte går o få ner packningen sydväst så att säga...
cyl2 http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=82975
även den förskjuten, inte lika mycket.
cyl3
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=82976
ni ser var den har gått samma ställe som 1an längst ner i mitten...
cyl4
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=82977
den enda som låg riktigt bra runt cylindern..
toppen, ingen bra bild, alla tagna med mobilen...
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=82978
ngt roligt som ni kan se av bilderna (Obs jag har INTE flyttat packningen den satt fast på blocket när jag lyfte toppen.
Hålen i topplockspackningen för bultarna gör att man inte kan få den centrerad över cylindern, på både ettan och tvåans cylinder låg packningen förskjuten in mot cylindern som ni ser, precis där den har gått på 1an.
på 3an låg den rätt fast den hade gått ändå... förmod pga tändning... eller packning...
hur vi har kunnat missa det här vet jag inte, vi antog väl att den passade, för vi använde även avkapade topplocksbult med spår i för att lägga den rätt, sen på med toppen och sedan i med de riktiga bultarna i alla hålen innan vi till sist skruvade ut centreringsbultarna och satte i riktiga.
Den nya Elring packningen därimot, la jag på blocket och skruvade i alla bultarna utan toppen monterad för o se om den va likadan men icke, där kan man få den alldeles centrerad över cylindrarna på samtliga...
Måndags ex på topplockspackning? den hade inte gått på samma ställe på den förra där gick den på 1an mellan vattenkanalen övre på höger sida mellan cyl 1 och 2 från hållet som bilderna är tagna
jag tycker att samtliga hål i dom är oprecist gjorda... det ser ut som dom är gjorda lite på måfå... vad tror ni??
1ans kolv ser ut så för jag gjorde rent den sen sist, råkade göra reporna, dom är inte nya...
Bilder
cyl1 http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=82973
Se topplocksbulthålet längst ner till vänster som gör att det inte går o få ner packningen sydväst så att säga...
cyl2 http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=82975
även den förskjuten, inte lika mycket.
cyl3
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=82976
ni ser var den har gått samma ställe som 1an längst ner i mitten...
cyl4
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=82977
den enda som låg riktigt bra runt cylindern..
toppen, ingen bra bild, alla tagna med mobilen...
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=82978
Senast redigerad av Pvcustom den lör jan 19, 2008 8:57 am, redigerad totalt 1 gånger.
- folkraceshop
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 12
- Blev medlem: fre aug 31, 2007 5:38 am
- Ort: Örebro
- Kontakt:
OK, detta innebär vad jag förstår att man kan inte centrera mina B20-packningar mot bulthålen, utan det måste man göra mot cylindrarna.
Är det en skärringspackning du har köpt nu?
Om motorn går som den ska med din nya packning, så skickar du mig ditt kontonummer på mail stefan(a)folkraceshop.se så får du pengarna tillbaka. Jag ska sedan ändra texten på min hemsida, för att förtydliga, så att inte fler går på samma nit.
Är det en skärringspackning du har köpt nu?
Om motorn går som den ska med din nya packning, så skickar du mig ditt kontonummer på mail stefan(a)folkraceshop.se så får du pengarna tillbaka. Jag ska sedan ändra texten på min hemsida, för att förtydliga, så att inte fler går på samma nit.
grejen var förutom att det inte gick att centrera via topplocksbultarna, att hålet ner till vänster gör att det inte går att centrera den över cylindern utan att göra hålet större för topplocksbulten.folkraceshop skrev:OK, detta innebär vad jag förstår att man kan inte centrera mina B20-packningar mot bulthålen, utan det måste man göra mot cylindrarna.
Är det en skärringspackning du har köpt nu?
Om motorn går som den ska med din nya packning, så skickar du mig ditt kontonummer på mail stefan(a)folkraceshop.se så får du pengarna tillbaka. Jag ska sedan ändra texten på min hemsida, för att förtydliga, så att inte fler går på samma nit.
OK japp det är en skärringspackning fabrikat ELRING, återkommer när det är monterat.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
bra med bilder
man skulle få se hur en ny packning ser ut mot blocket också, när det går sönder bruka de missformas åt alla håll offtast.
ibland har jag sett elring packningar som nästan passar en B23 när man skruvar lös toppen då det varit för höga cylindertryck, ibland utan att man kört motorn vatten sjuk
jag vet att pasningen på dyrare packnigar också måste tunas lite före monterig, packningar till b20 glappar också alldeles för mycke i toppbultarna orginal, blir bra med M12 bult dock.
hur många har inte vatten fyllt b20 motorer med elrings skärkants packning på 92mm block och std toppbult
jag har varit med om det på många motorer.
ett trix på alla b20 med 92 borroch planad topp är att trycka packningen mot grenrör/insugs sidan vid montering, men helst ska man inte plana så mycket då vatten kanalen som du har tryckt packningen mot kommer närmare borret. (det går också att svetsa igen lite och plana)
var det samma cylinder som gick båda gångerna?
då du sköt packnngen på främre cylindrarna skulle jag inte hålla det som om det är vatten pumpen som snott för mycke klam kraft heller
man skulle få se hur en ny packning ser ut mot blocket också, när det går sönder bruka de missformas åt alla håll offtast.
ibland har jag sett elring packningar som nästan passar en B23 när man skruvar lös toppen då det varit för höga cylindertryck, ibland utan att man kört motorn vatten sjuk
jag vet att pasningen på dyrare packnigar också måste tunas lite före monterig, packningar till b20 glappar också alldeles för mycke i toppbultarna orginal, blir bra med M12 bult dock.
hur många har inte vatten fyllt b20 motorer med elrings skärkants packning på 92mm block och std toppbult
ett trix på alla b20 med 92 borroch planad topp är att trycka packningen mot grenrör/insugs sidan vid montering, men helst ska man inte plana så mycket då vatten kanalen som du har tryckt packningen mot kommer närmare borret. (det går också att svetsa igen lite och plana)
var det samma cylinder som gick båda gångerna?
då du sköt packnngen på främre cylindrarna skulle jag inte hålla det som om det är vatten pumpen som snott för mycke klam kraft heller
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre jan 18, 2008 8:09 am, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
tuneas (engelska) justeras eller trimmas till
jag menar att man kanske måste fila lite i hålen och trycka den mot nått visst håll vid montering för att matchningen mot topp och block ska bli så bra som möjligt.
jo jag kör med m12 12.9 bult på mina motorer. man borrar bara och gängar i de gamla gängorna, man kan gärna ha pinn bult också
.
mät och räkna hur långt det blir mellan topp och vatten pump, jag tror huvudproblemet ligger där.
sen skruva dit den efter topp momentning.
jag menar att man kanske måste fila lite i hålen och trycka den mot nått visst håll vid montering för att matchningen mot topp och block ska bli så bra som möjligt.
jo jag kör med m12 12.9 bult på mina motorer. man borrar bara och gängar i de gamla gängorna, man kan gärna ha pinn bult också
mät och räkna hur långt det blir mellan topp och vatten pump, jag tror huvudproblemet ligger där.
sen skruva dit den efter topp momentning.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Det finns 2 olika tjocklekar på gummi ringarna till vattenpumpen , 8,5 och 9,5 mm , du ska använda de 8,5 mm höga till skärringspackningen , då den är 1,2 mm tjock , 9,5 mm används endast till den 2 mm tjocka B20A toppackningen .
Jag har varit med om B20 block som varit planfrästa 0,2-0,3 mm , där det inte varit mycket höjdskillnad emellan block och vattenpump , då var
fabrikatet på vattenpumpen "xxxtema" .
Jag har varit med om B20 block som varit planfrästa 0,2-0,3 mm , där det inte varit mycket höjdskillnad emellan block och vattenpump , då var
fabrikatet på vattenpumpen "xxxtema" .
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vilken oring eller var den sitter har ingen betydelse bara det håller tätt och att man monterar den effter man momentat toppen, men jag tänkte att man kan se ungefär hur mycke gummiringen tryckst ihop eller om rent vattenpumpen tagit mot toppen för att utvärdera om det hadde stor bertydelse för packnings bekymrena.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
detta ska jag kolla, tror inte den stack upp. men packningen gick ju förmodligen för att en del av den låg klämd i 1ans cylinder... det var det jag försökte beskriva, kanske är svårt o se på bilden, packningens plåtring ligger inte längs med eller utanför cylinderloppet i nederkant utan innanför cylinderkanten i. förstår ni?Jens Gustavsson skrev:vilken oring eller var den sitter har ingen betydelse bara det håller tätt och att man monterar den effter man momentat toppen, men jag tänkte att man kan se ungefär hur mycke gummiringen tryckst ihop eller om rent vattenpumpen tagit mot toppen för att utvärdera om det hadde stor bertydelse för packnings bekymrena.