Utvecklingsråd av en BMW m10 motor

Diskussioner för erfaret folk
bönni
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av bönni »

Hej
Jag fick en tanke och måste få ventilera lite. Om man tänker att man bygger en rally/rallycross motor, fortfarande bmw m10.
Och är låst till att andvända denna turbo:
HX52 65/72 med endast 11:ans avgashus
tillsammans med en 284/113/11.2 kam
Ganska klart är ju att avgashuset är litet, men om man låter avgashuset vara den begränsande faktorn, och ladda ca 1-1,5 bar max

ett recept för avgasmottryck eller perfekt rallymotor ??? (går väl i och för sej hand i hand :doh: )

sen en annan grej, blir det helt motsatt effekt med denhär turbon
Garrett 65/72 A/R 1.22
jag tänker att avgashuset är rätt stort i det här fallet, bra för lågt mottryck och hög effekt men inte så bra för rallybruk.

Vad kan ett rimligt effekt mål vara med hx 52an med tanke på 11ans hus, jag har ju kört med 11 ans hus tidigare på ett kkk27 agg men med betydligt mindre kompressor del (54in) 350-400hk max. Är kanske inte samma mätsätt på holset och kkk.

mvh
Björn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Ett kort svar är att du måste ha harmoni i grejorna och om du har en 65mm compressor som helst vill trycka iväg 600 till 750hk för att trivas.
På en motor som typ ger 350- 450hk så blir det inge bra.

Jag skulle vända på biffen och säga att kompressorn är för stor, inte att avgashuset är för litet då en M10 kanske ger 170hk med en sån kam som sugmotor och med 1.0-1.5bar så blir det inte så mycket effekt heller.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

varför inte en hx40 med 16 eller 14hus?
bönni
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av bönni »

robban skrev:varför inte en hx40 med 16 eller 14hus?
HX52an är bara en tanke. Jag funderade lite på hur långt man kan pressa en sån turbo. Om man kan utnyttja dess fulla kapasitet
när kompressorn är så förhållandevis mycket större, och sen inverkan av en bra sugmotorkamaxel typ schrick 304-316 kontra en mera specifik turbo kam som den ja nämde i mitt förra inlägg.

Mvh
BJörn
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Får du åka på E85 ? PPF har ju kört rätt många bilar nu med E85 och riktigt höga mottryck. Det blir riktiga vridmaskiner som ändå vill sjunga rätt fint, borde inte sitta helt fel i en sådan här tävlings maskin?

Sedan hur nyttigt det är låter jag vara osagt, men med mottryck och rätt små aggregat kommer sjukt mycket vrid.
bönni
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av bönni »

peppe skrev:Får du åka på E85 ?
Får inte åka på E85, jag vet inte om det ens finns att få tag på.

Kan man jämföra ett garrett avgashus 72mm/1.22 med något holset hus ?
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

E85 finns ju på dom flesta mackarna? Skumt att ni inte får åka med det.. Nåja så kan det va.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

peppe skrev:E85 finns ju på dom flesta mackarna? Skumt att ni inte får åka med det.. Nåja så kan det va.
Är inte så vanligt med E85 i Finland....
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

är inte så vanligt " att det är tillåtet" vid banrace heller

så kan bli halvsvårt
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Okej trodde det var lika vanligt som här i Sverige, men om man inte får åka med det så är det ju inte så mycket att göra. I vilket fall, rätt korkat att man inte får andvända vilken macksoppa man vill. Synd i vilket fall.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

kommit fram till nått här?
bönni
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av bönni »

robban skrev:kommit fram till nått här?
Jo jag har kommit fram till en setup som jag kommer att prova. Men jag har haft lite strul med kolvleverans så tiden räcker inte till, så jag måste köra första tävlingen med reservmotorn.

Jag skall testa Z55 turbo kammen med en HX40 57in 65ut 16avgashus, toppen är ej klar ännu blir med 47/38 alt 39,5 ventiler. Jag har förövrigt några isärsågade toppar som jag kan ta några bilder på.

Förövrigt blir bottendelen samma 152mm stakar 90mm wiseco kolvar komphöjd 25mm.

Vilket komp jag skall välja har jag inte bestämt än, Jag har tänkt ladda från 1bar upptill 1,5bar övertryck. Frågan är om jag skall lägga kompet så jag kan ladda upptill 2bar. Jag kanske provar med 8,5/1

Grenrör och insug blir samma, lite beroende på vad det blir för avgasventiler.

Jag har tänkt få till en körbar och hållbar motor med en effekt på 400hk-500hk.

Nån som har koll på hur mycket ladd en vanlig HX40 tål kontra livslängd.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Nån som har koll på hur mycket ladd en vanlig HX40 tål kontra livslängd.
den tål 3 bars laddtryck i 100000mil på en lastbil så det är nog inget problem så länge man inte skickar skrot in i den :wink:
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Bönni, isärsågade toppar vore kanon att få se.
mvh
Niclas
bönni
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av bönni »

Hej
Tänkte skriva lite hur det gick med motorn i somras. Konseptet blev som jag skrev ovan, Hx40 57/65/16, e21topp 47/38 ventiler flödar vid 11mm ca 190 in 160ut.
När vi körde motorn i bänk så hade jag problem med skenande laddtryck och mappsensorn bråkade. motorn monterades i bilen och kördes sen på rullar. Jag lägger in bilder på effektdiagrammen både från förra setuppen och nya.
Vad man kan säga i övrigt om motorn är att den upplevdes som "körbar" antagligen för att jag aldrig har provat en 3liters volvo evo motor :lol:
Räknar man båda motorernas sugmotoreffekt så var gamla motorn något effektivare, med 200hk och nya 185-190hk.
Men det är mycket som är olika så det är svårt att jämföra rakt av.

Detta är tidigare verisionen even kallad evo3 :wink:
Bild

Nya evo4:an
Bild

Skillnad i avgasport mellan 1,6 o 2,0
Bild

Bilden visar en e12topp, och pilarna visar på "saker" som inte återfinns på 1,6 toppen
Bild

Till sist ett litet filmklipp som visar att åtminståne nånting har gått bra i sommar
Bild
Skriv svar