Sida 3 av 5
Postat: tor jan 31, 2008 1:54 pm
av emil
joby: precis så, och då kunna ställa det högre laddtrycket smidigt utan att få regleringsproblem.
2-3 tiondelar fördröjning från det man sopar i knappen tills den laddar fullt.
Dock blir det svårt att reglera vid olika spjällägen och olika varvtal, men stabilt och bra blir trycket.
Postat: tor jan 31, 2008 6:34 pm
av BMW_pelaren^^
ja tänkte inte på pvm styrningarna nu hur man bör fixa me slangar å den biten till wg å turbo
Postat: tor jan 31, 2008 9:06 pm
av JoBy
Det är bara att göra en slanganslutning på röret efter turbon.
Postat: tor apr 10, 2008 12:35 pm
av sniffer
dgyldmark skrev:
Dessa har jag provat, Funderar skarpt på om man skulle börjat mixtra med spjäll före turbon isf dump.
Man märker att dumpen är rätt avgörade, Både den styrande ytan och fjäder.
DU menar då att styra wastegaten på liknande sätt som dumpen är styrd idag? Att den öppnar vid vakum å sen på tryck motarbetar avgastrycket? Låter intressant. Men den sak jag inte får ihop är hur du tänkt dig med oljan som du förmodligen kommer verkligen suga ur ditt lagerhus till turbon. Lär rycka snyggt efter den bilen.
Postat: tor apr 10, 2008 9:31 pm
av dgyldmark
Förstår inte din fråga riktigt, presicera den aningen. btw köpte på mig ca 200L pneumatik delar, här ska det labbas
Postat: lör maj 10, 2008 5:12 pm
av tobiasw
Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
Postat: sön maj 11, 2008 6:01 pm
av knotan
tobiasw skrev:Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
helt klart intresant, återkom när du testat...
Postat: sön maj 11, 2008 8:26 pm
av Ken-1
tobiasw skrev:Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
Då borde det vara samma area på ovansidan av membranet till wg:n som arean på ventilen i wastegaten. Membranet är tyvärr (lyckligtvis) alltid mycket större.
Så det kommer att kräva lite tankearbete innan detdär funkar.
Postat: sön maj 11, 2008 8:45 pm
av tobiasw
Ken-1 skrev:tobiasw skrev:Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
Då borde det vara samma area på ovansidan av membranet till wg:n som arean på ventilen i wastegaten. Membranet är tyvärr (lyckligtvis) alltid mycket större.
Så det kommer att kräva lite tankearbete innan detdär funkar.
Tack! glömde detta helt. Men då kommer fortfarande trycket på ovansidan ha ett fast förhållande till kraften som vill trycka upp den från ventilens sida. Känns som att man borde kunna få stabilare laddtryck än att ha det kopplat till vanligt laddtryck där delta mottryck o laddtryck ändras. Aja.. teorier är inte så kul.. ska prova det iaf

(förhoppningsvis uppstart om ca 1v, sen lite småmeck)
Postat: mån maj 12, 2008 6:32 am
av Morten VJ
tobiasw skrev:Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
En SAAB 99 Turbo. har denna typ wastegate.
Postat: ons jun 18, 2008 7:12 pm
av JBHunter
Skulle nån kunna vara vänlig och förklara vad den där rektangeln med en pil eller va det är igenom sig ska föreställa för nått???
http://i134.photobucket.com/albums/q94/ ... ar_gif.gif
Postat: ons jun 18, 2008 7:33 pm
av j björk
En magnetventil
Postat: ons jun 18, 2008 7:35 pm
av knotan
j björk skrev:En magnetventil
inte nödvändigtvis. symbolen kan väll lika gärna vara en vanlig reglerbar ventil dvs en manuel
Postat: ons jun 18, 2008 7:37 pm
av JBHunter
Och den ventilen leder sedan vart??
Postat: ons jun 18, 2008 7:48 pm
av knotan
på dem bilderna ovan så leder dem ingetsnatn utan bara släpper ut tryck i det fria