Sida 3 av 6
Postat: fre apr 18, 2008 9:45 am
av Jens Gustavsson
lamda 1 är det optimala för avgasvärden på nya bilar på del last.
kör man lamda 1 på full gas så brinner/spikar motorn sönder.
lamda 0.78- 0.8 är nog ganska lagon på E85 på full gas, vilken förtändning har du där?
men som nån sa så ta inte lamdan på 100% säkerhet då du blåser en del överlapp igenom motor.
lamdan är bara en parameter bland många som indekerar om allt ligger rätt till.
Postat: fre apr 18, 2008 9:51 am
av Vrålapan
Ok då är jag med, men jag känner mig nöjd faktiskt då jag ligger runt där under hela gaspådraget, det varierar naturligtvis lite.
Och med tanke på att gasaren fått gängpaj pga alla munstycksbyten så drar jag mig för att öppna i onödan
Nu återstår att dreva om kompressorn lite
om jag kör sakta på mingas o ger fullt så lyfter framhjulet lite trots att kopplingen hugger, och att den reser sig skall visst vara ett bra betyg på en monkey med så lång sving som jag har,
med orginal svning så reser den sig nästan vid gaspådrag orginal.
Tack för alla goda råd!
Alltid kul när frågetecknen rätas ut o blir utropstecken

Postat: lör maj 03, 2008 9:18 pm
av Vrålapan
Nu skall sidovagnen på, på den ny ramen, fick bygga om lite... ett nytt fäste i ramen med fästpunkter som tar upp krafter från alla håll, bultas i ramen samt att axeln till bromsen går igenom öron som svetsats på. kommer fler bilder när Imageshack behagar funka...
Hade en läcka på tryckröret från kompressorn, när jag lagade det såg jag att pitoröret som går rakt emot flödes riktningen, inte låg i centrum och hade en vinkel mot flödet, så jag fixade detta, MEN då ändrades motorn och blödrar vid gas pådrag, helt klart har något ändrats!
Min tanke är att det nu skapas ett högre tryck i flottörhuset, kanske måste jag öka bränsletrycket en aning? så att bränslet orkar tryckas in? pitorörets tryck kanske nu ligger precis lite högre än bränslet? Hmmm
Postat: mån maj 19, 2008 10:07 am
av A.Jönsson
Är det en riktig G-craft ram du har ??
Mkt snyggt.
Postat: mån maj 19, 2008 1:47 pm
av Vrålapan
Nix det är en äkta Kinaram
Men det är RIKTIGT fin finnish på den!!!
Mycket prisvärd, synd bara att man inte ser den pga alla rör o så...
Postat: tis maj 20, 2008 12:20 pm
av A.Jönsson
Vrålapan skrev:Nix det är en äkta Kinaram
Men det är RIKTIGT fin finnish på den!!!
Mycket prisvärd, synd bara att man inte ser den pga alla rör o så...
Ok.
Var köpte du den ?
Har för mig att jag såg den på monkeybike.co.uk men nu är den borta.
G-craft´s ram ligger på omkring 1100 pund = 13000kr
Ps har du kollat på YX150 och YX165 motorerna ?
Kan tänka mig att dom skulle fungera bra vid överladdning.
Postat: tis maj 20, 2008 1:10 pm
av Vrålapan
Jag vet inte varför men jag vill inte ha en YX motor?
Kan ju bero på att jag har en Lifan 150cc i garaget
Får se om den blir överladdad när Skyteam motorn rasar.
Skall få fart på den i helgen hoppas jag, väntar på ett laget till min utgåendeaxel till drivningen till kompressorn, hade ett öppet lager som tagit stryk av smuts osv... blir ett täckt nu.
Ramen har jag handlat på monkeybiker.net tror jag betalade 4000kr, det mesta har jag faktiskt handlat där...
Postat: sön jul 13, 2008 6:00 pm
av Vrålapan
Nu är den uppgraderad med Raggarbilskompressor
Denna skall ge bättre ladd...

och tänkte testa en ny förgasare, typ motorsågsförgasare, någon som vet om de går att trycksätta en sådan?
hoppas på att få igång den snart, jag tänker åka på ännu en träff i Belgien

Postat: mån jul 14, 2008 6:24 am
av Nyberg_
hur funkar innandömet på den där föggen med e85
Postat: mån jul 14, 2008 7:42 am
av Snickarn
Fin förgasare men var hittar du pulserna till pumpen i en fyrtaktare. Tvivlar att den kan arbeta under tryck. Kanske går att montera på sugsidan av kompressorn?
Postat: mån jul 14, 2008 9:32 am
av Vrålapan
Det är ju lite jobb att montera bara för att testa, men det kan faktiskt bli ganska bra pulser då det blir en tryckstegring när ventilen stänger o kompressorn matar tryck.
Är jag helt ute o cyklar?
Postat: mån jul 14, 2008 12:20 pm
av A.Jönsson
Titta i förgasaren så att du ser hur den är uppbyggd.
Den består av några fina gummimembran.
Justeringsmöjligheterna kan vara problematiska då allt sköts via ett par skruvar och inga munstycken , nålar etc.
Satsa på nått mer beprövat.
Mikuni FCR28 kanske
Schyssta axxpumpförgasare kan man hitta på större scootrar 250cc-500cc
Postat: mån jul 14, 2008 7:42 pm
av tros-kaffe
Jösse skrev:Titta i förgasaren så att du ser hur den är uppbyggd.
Den består av några fina gummimembran.
Justeringsmöjligheterna kan vara problematiska då allt sköts via ett par skruvar och inga munstycken , nålar etc.
Satsa på nått mer beprövat.
Mikuni FCR28 kanske
Schyssta axxpumpförgasare kan man hitta på större scootrar 250cc-500cc
Har bestämt för mig att det lilla hålet som syns på bilden ska det gå in vevhuskomp i, för att trycka in bensin för att sågen ska funka på alla håll.
Postat: mån jul 14, 2008 8:55 pm
av Snickarn
Lilla hålet ja, men pulserna skall variera från tryck till vakum. ett av membranerna är pump med ventiler det andra är regulator som en gasregulator prinsip.
Postat: fre aug 15, 2008 6:22 pm
av Vrålapan
Idag fick jag snurr på maskinen, O tusan vad den går!!!
nu har jag aldrig kört en hårt trimmad "vanlig" monkey så jag har inget att jämföra med, men den rör på sig som satan.
Tyvärr så slirar kopplingen på alla växlar, men det var inte oväntat
skall glasblästra skivorna i veckan och försöka jaga starkare fjädrar...
jag har +15cm sving o den är påväg upp på bakhjulet när jag gasar men då börjar den slira på kopplingen
