
940 med målet 600 whp + elmia
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån okt 05, 2009 9:05 pm
- Ort: Norrköping
ni åker inte ner förrän på lördagen alltså? just nu ser det ut som om kim får åka tåg me bakjolen tyvärr...micke999 skrev:vart inte som planerat men kommer stå i gatbilars monter på lördagen iallafallVolvoiten skrev:Snyggt! dyker upp och spanar live på mässan
/Sebastian Lindgren
Projekt Amazon B21 Turbo
Projekt Amazon B21 Turbo
vet inte hur de blir kim pratade om att vara där hela veckan som elmia är men nu känns de som att de är skruva som kommer gälla ända tills de är dax att åkasebbe_nkpg skrev:ni åker inte ner förrän på lördagen alltså? just nu ser det ut som om kim får åka tåg me bakjolen tyvärr...micke999 skrev: vart inte som planerat men kommer stå i gatbilars monter på lördagen iallafall

de är inge bra men hoppas han fixar e bil då!!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ser ju fint ut
ha bara inte så bråttom så ni kör sönder grejerna innan säsongen börjar.
jag brukar säga att man ska provköra på gatan på låga laddtryck ganska länge tills allt lirar perfekt innan det är dax för bromsning och högre laddtryck.
men kolla alla grund grejorna bara först och ha inte så bråttom vid tuningen så kanske det går bra, har ni bokat flera dagar bromsbänk eller bara en dag?
som ni säger 600whp är fullt genomförbart men det är mycket effekt och minsta lilla fel på de effekterna så går väldigt mycket sönder tyvärr.

ha bara inte så bråttom så ni kör sönder grejerna innan säsongen börjar.
jag brukar säga att man ska provköra på gatan på låga laddtryck ganska länge tills allt lirar perfekt innan det är dax för bromsning och högre laddtryck.
men kolla alla grund grejorna bara först och ha inte så bråttom vid tuningen så kanske det går bra, har ni bokat flera dagar bromsbänk eller bara en dag?
som ni säger 600whp är fullt genomförbart men det är mycket effekt och minsta lilla fel på de effekterna så går väldigt mycket sönder tyvärr.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
blir nog en halvdag de brukar räcka när man lagt en grund på gataJens Gustavsson skrev:ser ju fint ut![]()
ha bara inte så bråttom så ni kör sönder grejerna innan säsongen börjar.
jag brukar säga att man ska provköra på gatan på låga laddtryck ganska länge tills allt lirar perfekt innan det är dax för bromsning och högre laddtryck.
men kolla alla grund grejorna bara först och ha inte så bråttom vid tuningen så kanske det går bra, har ni bokat flera dagar bromsbänk eller bara en dag?
som ni säger 600whp är fullt genomförbart men det är mycket effekt och minsta lilla fel på de effekterna så går väldigt mycket sönder tyvärr.

de som kommer sätta stopp först är nog koppling sen turbo
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
bruka ha en tendens att dra ut på tiden speciellt då grejerna inte är utprovade 100% före på gatan.
man hinner inte fin lira mycket på en halv dag.
hör av er då det närmar sig start så ska jag hjälpa er med lite grund inställningar
man hinner inte fin lira mycket på en halv dag.
hör av er då det närmar sig start så ska jag hjälpa er med lite grund inställningar

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
skjysterade ventilspelet idagJens Gustavsson skrev:bruka ha en tendens att dra ut på tiden speciellt då grejerna inte är utprovade 100% före på gatan.
man hinner inte fin lira mycket på en halv dag.
hör av er då det närmar sig start så ska jag hjälpa er med lite grund inställningar

så ännu en dag i garaget då blev lite smått gjort tråkigt när de inte syns de man gör!!
sen så är jag lite små sur på sellholm som sa att dom skulle leverera dämparna i början av veckan men är inte klara KANSKE blir de i slutet av veckan så coiloversen kommer inte förens kanske mittn på nästa vecka vilket suger rått penis då hela framvagnen står still för tillfället med bromsar å allt
några bilder iallafall
lite kablar som behövde omsorg

lite hårtejp is the shit

borta!!visst kanske är överarbete då dom inte syns när fronten kommer på men skönt å veta att de serr vettigt ut

andra sidan fick sig med en omgång

fick ett oljekylar kitt idag med

tillverkade några fästen så nu sitter den där

lite kablar å lite spolar(kommer bli mer städat sen när alla kablar kommer på sin plats)

så satte vi spolarna

antilagg måste man ju ha med hehe

sen så är jag lite små sur på sellholm som sa att dom skulle leverera dämparna i början av veckan men är inte klara KANSKE blir de i slutet av veckan så coiloversen kommer inte förens kanske mittn på nästa vecka vilket suger rått penis då hela framvagnen står still för tillfället med bromsar å allt
några bilder iallafall
lite kablar som behövde omsorg

lite hårtejp is the shit

borta!!visst kanske är överarbete då dom inte syns när fronten kommer på men skönt å veta att de serr vettigt ut

andra sidan fick sig med en omgång

fick ett oljekylar kitt idag med

tillverkade några fästen så nu sitter den där

lite kablar å lite spolar(kommer bli mer städat sen när alla kablar kommer på sin plats)

så satte vi spolarna

antilagg måste man ju ha med hehe

-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån okt 05, 2009 9:05 pm
- Ort: Norrköping
hehe jo får göra de men sysslolös lär man inte bli hehe!!sebbe_nkpg skrev:va fint ni har städat upp bland kablarna! synd att sellholm inte har tid bara... du får stoppa i den där stora baslådan du hade ståendes om du blir sysslolös![]()
fick en kompis att kanske åka upp me bakjolen i helgen, om den blir klar!
men klart de måste sitta poplåda i den när vi sitter å dricker bärs å raggar fjortisar å lägger coola burnisar

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
nåra tipps från min kommande PDF katalog...
Montering och inkörning och garanti
Vid montering av kam så ska man kontrollera att…
1 Rekommenderat ventilfjäder tryck stämmer på alla ventiler, trycket mäts med en ventilfjäders våg eller i alla fall en badrums våg i en pelarborrmaskin. Berätta vad motorn ska va till och vad som ska varvas, ventilvikt mm vid beställning av kam så får man hjälp. mycket vanligt att folk fuskar här! Bor sen kollas en gång per år på högvarviga motorer också.
2 kontrollera att kammen går lätt i toppens överfall utan tryckare, ventiler mm och att axialspelet ligger kring 0.1-0.3mm
3 Att inte retaners, ventilstyrningar eller lyftare har för lite spel mot varandra (minst en mm) och det är han som monterar grejorna som ska mäta än om han köpt grejorna av mig.
4 Dubbel kolla att ventilspel ligger på max +- 0.05mm från rekommenderat spel.
5kolla att alla ventil tryckare går väldigt lätt i toppen upp och ned och då man snurrar och att sjusterbrickorna är nya volvo original som gärna gradas av försiktigt med ett fint #600 våtslipsandpapper+ olja ut i kanten sen poleras med autosol.
6 om toppen är isärplockad eller nyrenoverad kontrollera att spelet mellan ventil och styrning är rätt med en mirra 8.00mm ventilstyrnings brotch och att inte styrningen är konad med en midja i mitten av presspasningen. Mät upp slitage och Polera också ventilerna.
Före start ska man…
1 fylla på med rekommenderad olja direkt över kammens alla nockar. (obs absolut inga tunna moderna syntet oljor)
2 se till att bränsle, tändning kylning mm är i ordning så inkörningen blir bra och utförd utan stopp och start flera gånger. Du behöver hjälp ifrån ett par polare som kollar tändningen, att lamdan är inom 0.8-0.95, olje tryck och vatten temp och att du inte har lekage nån stans.
Första start…
1 starta motorn och sjustera tomgången till 2500rpm och låt den aldrig gå under det varvet första 25 minuter, du kan fara och köra lite försiktigt och varva mot 4500rpm korta stunder med låga laddtryck om du samtidigt ska köra in nya kolvringar.
2 kör max ett par mil eller 50 minuter.
Efter första körningen…
1 efter första starten och inkörning lyft kam kåpan och kontrollera att alla nockar och lyftare ser ut att trivas tillsammans (kolla efter små nötnings repor)
2 kontrollera ventilspel och om nått har ändrats kontakta mig.
Montering och inkörning och garanti
Vid montering av kam så ska man kontrollera att…
1 Rekommenderat ventilfjäder tryck stämmer på alla ventiler, trycket mäts med en ventilfjäders våg eller i alla fall en badrums våg i en pelarborrmaskin. Berätta vad motorn ska va till och vad som ska varvas, ventilvikt mm vid beställning av kam så får man hjälp. mycket vanligt att folk fuskar här! Bor sen kollas en gång per år på högvarviga motorer också.
2 kontrollera att kammen går lätt i toppens överfall utan tryckare, ventiler mm och att axialspelet ligger kring 0.1-0.3mm
3 Att inte retaners, ventilstyrningar eller lyftare har för lite spel mot varandra (minst en mm) och det är han som monterar grejorna som ska mäta än om han köpt grejorna av mig.
4 Dubbel kolla att ventilspel ligger på max +- 0.05mm från rekommenderat spel.
5kolla att alla ventil tryckare går väldigt lätt i toppen upp och ned och då man snurrar och att sjusterbrickorna är nya volvo original som gärna gradas av försiktigt med ett fint #600 våtslipsandpapper+ olja ut i kanten sen poleras med autosol.
6 om toppen är isärplockad eller nyrenoverad kontrollera att spelet mellan ventil och styrning är rätt med en mirra 8.00mm ventilstyrnings brotch och att inte styrningen är konad med en midja i mitten av presspasningen. Mät upp slitage och Polera också ventilerna.
Före start ska man…
1 fylla på med rekommenderad olja direkt över kammens alla nockar. (obs absolut inga tunna moderna syntet oljor)
2 se till att bränsle, tändning kylning mm är i ordning så inkörningen blir bra och utförd utan stopp och start flera gånger. Du behöver hjälp ifrån ett par polare som kollar tändningen, att lamdan är inom 0.8-0.95, olje tryck och vatten temp och att du inte har lekage nån stans.
Första start…
1 starta motorn och sjustera tomgången till 2500rpm och låt den aldrig gå under det varvet första 25 minuter, du kan fara och köra lite försiktigt och varva mot 4500rpm korta stunder med låga laddtryck om du samtidigt ska köra in nya kolvringar.
2 kör max ett par mil eller 50 minuter.
Efter första körningen…
1 efter första starten och inkörning lyft kam kåpan och kontrollera att alla nockar och lyftare ser ut att trivas tillsammans (kolla efter små nötnings repor)
2 kontrollera ventilspel och om nått har ändrats kontakta mig.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/