Sida 3 av 7

Postat: mån mar 15, 2010 4:49 pm
av Volvoiten
Snyggt! dyker upp och spanar live på mässan :thumbright:

Postat: tis mar 16, 2010 8:59 pm
av Oskara
HAr du bänkat den än.? Nyfiken på resultatet :D ?

Postat: tis mar 16, 2010 10:37 pm
av micke999
bänkningen är den 29 mars stressigt som fan nu å hinna men ska nog gå :thumbright:

Postat: tis mar 16, 2010 10:38 pm
av micke999
Volvoiten skrev:Snyggt! dyker upp och spanar live på mässan :thumbright:
vart inte som planerat men kommer stå i gatbilars monter på lördagen iallafall

Postat: ons mar 17, 2010 8:05 am
av sebbe_nkpg
micke999 skrev:
Volvoiten skrev:Snyggt! dyker upp och spanar live på mässan :thumbright:
vart inte som planerat men kommer stå i gatbilars monter på lördagen iallafall
ni åker inte ner förrän på lördagen alltså? just nu ser det ut som om kim får åka tåg me bakjolen tyvärr...

Postat: ons mar 17, 2010 9:02 am
av micke999
sebbe_nkpg skrev:
micke999 skrev: vart inte som planerat men kommer stå i gatbilars monter på lördagen iallafall
ni åker inte ner förrän på lördagen alltså? just nu ser det ut som om kim får åka tåg me bakjolen tyvärr...
vet inte hur de blir kim pratade om att vara där hela veckan som elmia är men nu känns de som att de är skruva som kommer gälla ända tills de är dax att åka :thumbdown:

de är inge bra men hoppas han fixar e bil då!!

Postat: ons mar 17, 2010 4:45 pm
av Jens Gustavsson
ser ju fint ut :thumbright:

ha bara inte så bråttom så ni kör sönder grejerna innan säsongen börjar.

jag brukar säga att man ska provköra på gatan på låga laddtryck ganska länge tills allt lirar perfekt innan det är dax för bromsning och högre laddtryck.

men kolla alla grund grejorna bara först och ha inte så bråttom vid tuningen så kanske det går bra, har ni bokat flera dagar bromsbänk eller bara en dag?

som ni säger 600whp är fullt genomförbart men det är mycket effekt och minsta lilla fel på de effekterna så går väldigt mycket sönder tyvärr.

Postat: ons mar 17, 2010 4:50 pm
av micke999
Jens Gustavsson skrev:ser ju fint ut :thumbright:

ha bara inte så bråttom så ni kör sönder grejerna innan säsongen börjar.

jag brukar säga att man ska provköra på gatan på låga laddtryck ganska länge tills allt lirar perfekt innan det är dax för bromsning och högre laddtryck.

men kolla alla grund grejorna bara först och ha inte så bråttom vid tuningen så kanske det går bra, har ni bokat flera dagar bromsbänk eller bara en dag?

som ni säger 600whp är fullt genomförbart men det är mycket effekt och minsta lilla fel på de effekterna så går väldigt mycket sönder tyvärr.
blir nog en halvdag de brukar räcka när man lagt en grund på gata :thumbright:

de som kommer sätta stopp först är nog koppling sen turbo

Postat: ons mar 17, 2010 5:25 pm
av Jens Gustavsson
bruka ha en tendens att dra ut på tiden speciellt då grejerna inte är utprovade 100% före på gatan.

man hinner inte fin lira mycket på en halv dag.

hör av er då det närmar sig start så ska jag hjälpa er med lite grund inställningar :thumbright:

Postat: tor mar 18, 2010 2:14 am
av micke999
Jens Gustavsson skrev:bruka ha en tendens att dra ut på tiden speciellt då grejerna inte är utprovade 100% före på gatan.

man hinner inte fin lira mycket på en halv dag.

hör av er då det närmar sig start så ska jag hjälpa er med lite grund inställningar :thumbright:
skjysterade ventilspelet idag :thumbright: blir väldigt ont om tid att börja labba med kamdrevet när man kör halvdag!!men vi ska ut å åka helgen innan å se så allt funkar bra

Postat: tor mar 18, 2010 2:14 am
av micke999
så ännu en dag i garaget då blev lite smått gjort tråkigt när de inte syns de man gör!!

sen så är jag lite små sur på sellholm som sa att dom skulle leverera dämparna i början av veckan men är inte klara KANSKE blir de i slutet av veckan så coiloversen kommer inte förens kanske mittn på nästa vecka vilket suger rått penis då hela framvagnen står still för tillfället med bromsar å allt

några bilder iallafall

lite kablar som behövde omsorg
Bild

lite hårtejp is the shit
Bild

borta!!visst kanske är överarbete då dom inte syns när fronten kommer på men skönt å veta att de serr vettigt ut
Bild

andra sidan fick sig med en omgång
Bild

fick ett oljekylar kitt idag med
Bild

tillverkade några fästen så nu sitter den där
Bild

lite kablar å lite spolar(kommer bli mer städat sen när alla kablar kommer på sin plats)
Bild

så satte vi spolarna
Bild

antilagg måste man ju ha med hehe
Bild

Postat: tor mar 18, 2010 8:05 am
av sebbe_nkpg
va fint ni har städat upp bland kablarna! synd att sellholm inte har tid bara... du får stoppa i den där stora baslådan du hade ståendes om du blir sysslolös :D

fick en kompis att kanske åka upp me bakjolen i helgen, om den blir klar!

Postat: tor mar 18, 2010 12:26 pm
av micke999
sebbe_nkpg skrev:va fint ni har städat upp bland kablarna! synd att sellholm inte har tid bara... du får stoppa i den där stora baslådan du hade ståendes om du blir sysslolös :D

fick en kompis att kanske åka upp me bakjolen i helgen, om den blir klar!
hehe jo får göra de men sysslolös lär man inte bli hehe!!

men klart de måste sitta poplåda i den när vi sitter å dricker bärs å raggar fjortisar å lägger coola burnisar 8)

Postat: fre mar 19, 2010 11:20 am
av micke999
ogge va igår igen å skulle fixa ventilspelet på dom sista så nu är de rätt bra på alla förutom 2st som de är 0 spel på

Postat: fre mar 19, 2010 1:43 pm
av Jens Gustavsson
nåra tipps från min kommande PDF katalog...


Montering och inkörning och garanti

Vid montering av kam så ska man kontrollera att…

1 Rekommenderat ventilfjäder tryck stämmer på alla ventiler, trycket mäts med en ventilfjäders våg eller i alla fall en badrums våg i en pelarborrmaskin. Berätta vad motorn ska va till och vad som ska varvas, ventilvikt mm vid beställning av kam så får man hjälp. mycket vanligt att folk fuskar här! Bor sen kollas en gång per år på högvarviga motorer också.
2 kontrollera att kammen går lätt i toppens överfall utan tryckare, ventiler mm och att axialspelet ligger kring 0.1-0.3mm
3 Att inte retaners, ventilstyrningar eller lyftare har för lite spel mot varandra (minst en mm) och det är han som monterar grejorna som ska mäta än om han köpt grejorna av mig.
4 Dubbel kolla att ventilspel ligger på max +- 0.05mm från rekommenderat spel.
5kolla att alla ventil tryckare går väldigt lätt i toppen upp och ned och då man snurrar och att sjusterbrickorna är nya volvo original som gärna gradas av försiktigt med ett fint #600 våtslipsandpapper+ olja ut i kanten sen poleras med autosol.
6 om toppen är isärplockad eller nyrenoverad kontrollera att spelet mellan ventil och styrning är rätt med en mirra 8.00mm ventilstyrnings brotch och att inte styrningen är konad med en midja i mitten av presspasningen. Mät upp slitage och Polera också ventilerna.

Före start ska man…
1 fylla på med rekommenderad olja direkt över kammens alla nockar. (obs absolut inga tunna moderna syntet oljor)
2 se till att bränsle, tändning kylning mm är i ordning så inkörningen blir bra och utförd utan stopp och start flera gånger. Du behöver hjälp ifrån ett par polare som kollar tändningen, att lamdan är inom 0.8-0.95, olje tryck och vatten temp och att du inte har lekage nån stans.

Första start…
1 starta motorn och sjustera tomgången till 2500rpm och låt den aldrig gå under det varvet första 25 minuter, du kan fara och köra lite försiktigt och varva mot 4500rpm korta stunder med låga laddtryck om du samtidigt ska köra in nya kolvringar.
2 kör max ett par mil eller 50 minuter.

Efter första körningen…
1 efter första starten och inkörning lyft kam kåpan och kontrollera att alla nockar och lyftare ser ut att trivas tillsammans (kolla efter små nötnings repor)
2 kontrollera ventilspel och om nått har ändrats kontakta mig.