avgasmottryck

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

GIK förespråkar dubbla avgastrycket mot laddtrycket som axeptabelt
Dubbla :?: :shock:
Bild
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Jens Gustavsson skrev: bra siffror, hur stor är kompressorn? och hur mycket effekt gav motorn ungefär, kamaxlar?

min S81 på B20 med 61mm in 69-70ut ger ca 1.2 bar avgastryck vid 1.6bar. vid lägre tryck ca 1.2 bar så blir avgastrycket ca 0.6-0.7bar.
Hej!

Kompressorn var 64mm in. Effekten med de värdena var på 98 oktan/ca 600hk om jag inte minns fel,har inget bromspapper på det pullet i bänken. Kammar var skapligt snälla. :wink:

Mvh Ante
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Ante - Arvika skrev:
Jens Gustavsson skrev: bra siffror, hur stor är kompressorn? och hur mycket effekt gav motorn ungefär, kamaxlar?

min S81 på B20 med 61mm in 69-70ut ger ca 1.2 bar avgastryck vid 1.6bar. vid lägre tryck ca 1.2 bar så blir avgastrycket ca 0.6-0.7bar.
Hej!

Kompressorn var 64mm in. Effekten med de värdena var på 98 oktan/ca 600hk om jag inte minns fel,har inget bromspapper på det pullet i bänken. Kammar var skapligt snälla. :wink:

Mvh Ante
Det låter som en bra turbo! Hur kommer laddtrycket? Mitt börjar komma vid 3500 sen öppnar wastegaten på fullttryck vid ca 5000rpm på fyrans växel. Jag har bara ca 410hk när avgastrycket blir 1.2bar men min motor är lite omodernare och pumpar ganska mycket luft utan att det blir så mycket effekt. Jag kommer nog prova några olika turbosar i sommar för att hitta lite mer pulver. Har en holset HX40 med 61mm in 65 ut #22 blir intressant att se skillnaden på klippet 1:an till 2:an och avgastrycket.
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Om man kör pulssplit grenrör, Måste man mäta med 2 mätare då eller räcker de att ta mottrycket på t.ex 2-3:ans cylinder?
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Mobne skrev:Om man kör pulssplit grenrör, Måste man mäta med 2 mätare då eller räcker de att ta mottrycket på t.ex 2-3:ans cylinder?
det räcker att mäta på en sida.
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Inlägg av Hewran »

Så man kan alltså gänga/svetsa dit en bromrörsnippel, sen nån meter med bromsrör och sen slang på den till tryckmätaren..

Blir det inte varmt iallafall så slangen smälter, har problem med hög avgastemp på min så tänkte fixa så kan mäta mottryck också.

Dumma frågor kanske men måste ju fråga :)

/O
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jag har kört med typ en meter rullat i en spiral å sen en nippel som övergår till vanlig 6mm sån blå plastslang å sen in i kupeen, dra bort spiralen några dm från motorn så inte stråliningsvärmen smälter slangen så är det lungt
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Vi hade inte mer än ca. 50cm 6mm hydraulikrör. Stål är bättre än koppar för att stål leder värme sämre. Rostfritt leder ännu sämre.
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

min mottrycksmätare bottna 2,5kg vid 2kg laddtryck
vit sexa på 3 liter och en hx 55a med avg nr25
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

Thorsella:
hur mycket kusar utveckalde den motorn????? vad för wg? vilken dimension på inducer &exducer??
undrar för ska själv köra med en hx55 med ind68 exdc82 samt 25 avgashus, 3 liters 24v sexxa å hoppas på 700 eller lite till vid typ 2 bars ladd... kanske skulle gå på en större , eller finns det större avgashus till den??
fan skulle nog köpt en hx60 som jag först tänkte :(
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

oj hx 60 blir vädigt segt 55an är nog bra
min bror maxade sin 55a på en m5a vid 751hk

jag har kls 50mm wg kommer inte ihåg måtten på turbon tyvär
jag har inte bromsat än blir nog i slutet på januari februari men ja hoppas på 5-600

tror de e 81 ut 65 in om ja inte missminner mej
vad har du för block cementfyllt? eller har du gjort något för att förstärka foderna?
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Nisse977
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Nisse977 »

Hade tänkt mäta mottrycket i avgassystemet på mitt kompressorprojekt för att se om jag har för litet avgassystem...

Jag har ingen aning om vad man kan acceptera och vad som är för mycket. Noll i mottryck vore väl att föredra antar jag, men om man tex skulle ha 0,3 bar i grenröret vid redline, är det samma sak som att man förlorar 0,3 bar i laddtryck jämfört med att inte ha något motstånd alls i avgassystemet? Eller gör det inte så stor skillnad?
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Hmm, noll i motryck är nog inte heller bra med tanke på funktion i extractor röret. Det blir nog samma som om rören är för stora att du inte får den hjälp av backpulserna som behövs för att evakuera avgaserna på bästa sätt. Lagom är bäst men vad är lagom? Det är ju annars i ditt fall när du inte har en turbo som tar mot. På en turbo motor håller jag med att det är bra med så lågt man kan åstadkomma.
Jonas Sandström SÄVAR
Nisse977
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Nisse977 »

Hmm det jag har i tanken är en kille som körde Eatonkompressor på sin hyfsat original BMW 325a. Jag uppfattade det som att han först körde med originalavgassystem och hade ca 1 bars mottryck när han laddade runt 1,0-1,3 bar. Sen gjorde han om systemet efter växellådan, då sjönk mottrycket till 0,6bar och han fick 20hk extra..

Förra året la jag ner mycket tid på att bygga mig ett rostfritt avgassystem som jag TIG-svetsade ihop. Tyvärr tror jag det systemet är för litet, men vill kolla detta i verkligheten innan jag lägger ytterligare tid på att göra om allt från början igen.

Mitt mål är 500 motorhästar ur 2,7 liters sexa.
Avgassystem är följande:
Kort extraktorgrenrör 6 till 2 med ca 38mm rör (minns inte exakt) som slutar i två st 2" rör. Dessa två går vidare till en 100cells racecat som sitter efter växellådan, sedan vidare i ett 2,5" rör rakt ut där bak via en rak fullflödesdämpare.

Då tänkte jag att det var säkrast att bygga med 2,5" tum så det inte låter för mycket för körning på banmöten (95db) men nu efteråt tänker jag att jag naturligtvis skulle byggt i 3" istället, för bilen låter inte så farligt alls.
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 469
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Bjale_Racing skrev:
GIK förespråkar dubbla avgastrycket mot laddtrycket som axeptabelt
Dubbla :?: :shock:
Dette er tall fra en Engelsk Cosworth;
495 hp ved 7000 o/min med 3,81 BAR! avgastrykk og 2,18 BAR ladetrykk. Fullt ladd 2,18 BAR og 259,2 hp ved 3500 o/min.
GT3076R, A/R 0.63. 109 okt. racefuel.
Skriv svar