Sida 3 av 7

Postat: mån jan 02, 2006 8:49 pm
av Daniel Bjälevik
GIK förespråkar dubbla avgastrycket mot laddtrycket som axeptabelt
Dubbla :?: :shock:

Postat: mån jan 02, 2006 11:16 pm
av Ante Karlsson
Jens Gustavsson skrev: bra siffror, hur stor är kompressorn? och hur mycket effekt gav motorn ungefär, kamaxlar?

min S81 på B20 med 61mm in 69-70ut ger ca 1.2 bar avgastryck vid 1.6bar. vid lägre tryck ca 1.2 bar så blir avgastrycket ca 0.6-0.7bar.
Hej!

Kompressorn var 64mm in. Effekten med de värdena var på 98 oktan/ca 600hk om jag inte minns fel,har inget bromspapper på det pullet i bänken. Kammar var skapligt snälla. :wink:

Mvh Ante

Postat: tis jan 03, 2006 2:55 pm
av Jens Gustavsson
Ante - Arvika skrev:
Jens Gustavsson skrev: bra siffror, hur stor är kompressorn? och hur mycket effekt gav motorn ungefär, kamaxlar?

min S81 på B20 med 61mm in 69-70ut ger ca 1.2 bar avgastryck vid 1.6bar. vid lägre tryck ca 1.2 bar så blir avgastrycket ca 0.6-0.7bar.
Hej!

Kompressorn var 64mm in. Effekten med de värdena var på 98 oktan/ca 600hk om jag inte minns fel,har inget bromspapper på det pullet i bänken. Kammar var skapligt snälla. :wink:

Mvh Ante
Det låter som en bra turbo! Hur kommer laddtrycket? Mitt börjar komma vid 3500 sen öppnar wastegaten på fullttryck vid ca 5000rpm på fyrans växel. Jag har bara ca 410hk när avgastrycket blir 1.2bar men min motor är lite omodernare och pumpar ganska mycket luft utan att det blir så mycket effekt. Jag kommer nog prova några olika turbosar i sommar för att hitta lite mer pulver. Har en holset HX40 med 61mm in 65 ut #22 blir intressant att se skillnaden på klippet 1:an till 2:an och avgastrycket.

Postat: tor jan 26, 2006 9:02 pm
av Mobne
Om man kör pulssplit grenrör, Måste man mäta med 2 mätare då eller räcker de att ta mottrycket på t.ex 2-3:ans cylinder?

Postat: fre jan 27, 2006 2:56 pm
av Jens Gustavsson
Mobne skrev:Om man kör pulssplit grenrör, Måste man mäta med 2 mätare då eller räcker de att ta mottrycket på t.ex 2-3:ans cylinder?
det räcker att mäta på en sida.

Postat: fre nov 28, 2008 7:06 pm
av Hewran
Så man kan alltså gänga/svetsa dit en bromrörsnippel, sen nån meter med bromsrör och sen slang på den till tryckmätaren..

Blir det inte varmt iallafall så slangen smälter, har problem med hög avgastemp på min så tänkte fixa så kan mäta mottryck också.

Dumma frågor kanske men måste ju fråga :)

/O

Postat: fre nov 28, 2008 9:13 pm
av knotan
jag har kört med typ en meter rullat i en spiral å sen en nippel som övergår till vanlig 6mm sån blå plastslang å sen in i kupeen, dra bort spiralen några dm från motorn så inte stråliningsvärmen smälter slangen så är det lungt

Postat: lör nov 29, 2008 10:12 am
av Finnsebbe
Vi hade inte mer än ca. 50cm 6mm hydraulikrör. Stål är bättre än koppar för att stål leder värme sämre. Rostfritt leder ännu sämre.

Postat: ons dec 03, 2008 2:58 am
av Thorsella
min mottrycksmätare bottna 2,5kg vid 2kg laddtryck
vit sexa på 3 liter och en hx 55a med avg nr25

Postat: ons dec 03, 2008 9:52 am
av knotan
Thorsella:
hur mycket kusar utveckalde den motorn????? vad för wg? vilken dimension på inducer &exducer??
undrar för ska själv köra med en hx55 med ind68 exdc82 samt 25 avgashus, 3 liters 24v sexxa å hoppas på 700 eller lite till vid typ 2 bars ladd... kanske skulle gå på en större , eller finns det större avgashus till den??
fan skulle nog köpt en hx60 som jag först tänkte :(

Postat: ons dec 03, 2008 11:51 am
av Thorsella
oj hx 60 blir vädigt segt 55an är nog bra
min bror maxade sin 55a på en m5a vid 751hk

jag har kls 50mm wg kommer inte ihåg måtten på turbon tyvär
jag har inte bromsat än blir nog i slutet på januari februari men ja hoppas på 5-600

tror de e 81 ut 65 in om ja inte missminner mej
vad har du för block cementfyllt? eller har du gjort något för att förstärka foderna?

Postat: ons dec 03, 2008 2:59 pm
av Nisse977
Hade tänkt mäta mottrycket i avgassystemet på mitt kompressorprojekt för att se om jag har för litet avgassystem...

Jag har ingen aning om vad man kan acceptera och vad som är för mycket. Noll i mottryck vore väl att föredra antar jag, men om man tex skulle ha 0,3 bar i grenröret vid redline, är det samma sak som att man förlorar 0,3 bar i laddtryck jämfört med att inte ha något motstånd alls i avgassystemet? Eller gör det inte så stor skillnad?

Postat: ons dec 03, 2008 7:53 pm
av zeke varg
Hmm, noll i motryck är nog inte heller bra med tanke på funktion i extractor röret. Det blir nog samma som om rören är för stora att du inte får den hjälp av backpulserna som behövs för att evakuera avgaserna på bästa sätt. Lagom är bäst men vad är lagom? Det är ju annars i ditt fall när du inte har en turbo som tar mot. På en turbo motor håller jag med att det är bra med så lågt man kan åstadkomma.

Postat: tor dec 04, 2008 3:10 pm
av Nisse977
Hmm det jag har i tanken är en kille som körde Eatonkompressor på sin hyfsat original BMW 325a. Jag uppfattade det som att han först körde med originalavgassystem och hade ca 1 bars mottryck när han laddade runt 1,0-1,3 bar. Sen gjorde han om systemet efter växellådan, då sjönk mottrycket till 0,6bar och han fick 20hk extra..

Förra året la jag ner mycket tid på att bygga mig ett rostfritt avgassystem som jag TIG-svetsade ihop. Tyvärr tror jag det systemet är för litet, men vill kolla detta i verkligheten innan jag lägger ytterligare tid på att göra om allt från början igen.

Mitt mål är 500 motorhästar ur 2,7 liters sexa.
Avgassystem är följande:
Kort extraktorgrenrör 6 till 2 med ca 38mm rör (minns inte exakt) som slutar i två st 2" rör. Dessa två går vidare till en 100cells racecat som sitter efter växellådan, sedan vidare i ett 2,5" rör rakt ut där bak via en rak fullflödesdämpare.

Då tänkte jag att det var säkrast att bygga med 2,5" tum så det inte låter för mycket för körning på banmöten (95db) men nu efteråt tänker jag att jag naturligtvis skulle byggt i 3" istället, för bilen låter inte så farligt alls.

Postat: ons dec 17, 2008 12:01 pm
av Baxman
Bjale_Racing skrev:
GIK förespråkar dubbla avgastrycket mot laddtrycket som axeptabelt
Dubbla :?: :shock:
Dette er tall fra en Engelsk Cosworth;
495 hp ved 7000 o/min med 3,81 BAR! avgastrykk og 2,18 BAR ladetrykk. Fullt ladd 2,18 BAR og 259,2 hp ved 3500 o/min.
GT3076R, A/R 0.63. 109 okt. racefuel.