Postat: mån jun 09, 2008 3:29 pm
Som det står i texten så var det strul med motorn, det åtgärdades innan bromsningen.norrback skrev:En liten fundering, varför så låg sluthastighet med 270 hk, var det strul på repan?
Ett forum för motorentusiaster
https://forum.savarturbo.se/
Som det står i texten så var det strul med motorn, det åtgärdades innan bromsningen.norrback skrev:En liten fundering, varför så låg sluthastighet med 270 hk, var det strul på repan?
Ventillyftet är över 14 mm. Fjädertryck 55/120 kg.Jens Gustavsson skrev:mycket fin motor må jag säga![]()
hur käns den nya cammen?
är den väldigt agresiv mot vippmekanismen och vad har du för fjäder tryck och ventil vikt på insug?
max ventillyft med 1.6 vippor blir gansa fint eller![]()
håller den ventilspel hyffsat och skadar den knasterspåren mycket på ventilern?
jag känner igen retanersena iallafall peter högdhal har samma här i sävar.
vad kör du för bränsle, kompa och förtändning?
många frågorsvara bara om du vill, det kanse är nå hemlisar i konseptet det axepterar vi
Jag kommer ihåg den där bilen, har den på nåt band från Mantorp. Vit var den väl.lasse wankel skrev:Mycket frän motorspecÄr den bromsad? Min vän Matte Lindkvist hade en 142a med B20 på ca 2.16l som lämnade 233 hk i Jaktlunds motorbromsbänk 1991-1992. Grottis topp 46-38.5 4-1 rör Weber 50 mm. Linkan körde som bäst 12.68s-166 km/h med 1100 kg 142
Bilen är nu såld och det sitter en 8V turbo maskin i den vita 142an
![]()
/Lasse
Man åker inte en 10:a och 200 km/h med den effekten/vikten. Inte i min bil i alla fall. Gör man det kan man nog trolla med knäna också. Jag siktar i första hand på en 11:a, sen får vi se. Man får tänka på att hela bilen inte är optimerad för dragracing ännu, jag har t.ex. inte modifierat speciellt mycket i bakvagnen, där går att förbättra mycket.norrback skrev:Borde den inte gå en HÖG 10:a med den motorn och 200 blås, då den väger endast 800kg?
Vad skall den gå?
/Andre'
hur mycket behöver man? knuts kör 185km/h med 250hk med 900kg bil. 60 ft 1,58s?Jens Gustavsson skrev:Lindqvist: Jag håller med!
200 blås i slutfart kräver många hästar.
På förra toppen hade jag problem med nerslitna originalstyrningar. Då körde jag med TG984 och rullvippor. Det verkade som att vanliga styrningar inte klarade den påfrestningen. Håller mycket bättre nu. Egentligen är dom där KG-rullvipporna lite felkonstruerade, geometrin är inte rätt och går inte att få rätt heller. Det är väl därför det frestar på styrningarna.Jens Gustavsson skrev:lindqist du sa att "Bronsstyrningar är ett måste, vanliga pallar inte"
vad händer? jag kör mest med vanliga gjutjärns nuförtiden sånna där specialare tappar formen och kärvar mot ventilen vad jag sett(har sett det flera gånger) men jag kanse har haft dåliga?
Hm, den har jag sett en bild på när den kör emot en annan 142a, för den körde väl i MS?lasse wankel skrev:Mycket frän motorspecÄr den bromsad? Min vän Matte Lindkvist hade en 142a med B20 på ca 2.16l som lämnade 233 hk i Jaktlunds motorbromsbänk 1991-1992. Grottis topp 46-38.5 4-1 rör Weber 50 mm. Linkan körde som bäst 12.68s-166 km/h med 1100 kg 142
Bilen är nu såld och det sitter en 8V turbo maskin i den vita 142an
![]()
/Lasse
siliconbronsstyrningar e väll ett måste bara om du kör rostfria ventiler??Jens Gustavsson skrev:lindqist du sa att "Bronsstyrningar är ett måste, vanliga pallar inte"
vad händer? jag kör mest med vanliga gjutjärns nuförtiden sånna där specialare tappar formen och kärvar mot ventilen vad jag sett(har sett det flera gånger) men jag kanse har haft dåliga?