Sida 3 av 85

Postat: sön okt 19, 2008 5:14 pm
av Jens Gustavsson
jag har i helgen byggt om ett nytt oljetråg som förhopnings vis tål G kraft rakt fram och som håller bort lite mer olja från allt snurrande.

lacke och sånna som testat sånt här på sugmotorer i bänk tror du det kan fungera med gälarna och rännan till den djupa sumpen?

jag har även förberätt för dubbla turboreturer och räknat på hur motor fästen och belly pan kåpan ska rymmas under (ny regel nästa år i många klasser)

Bild


Bild

Postat: sön okt 19, 2008 5:21 pm
av Roger Berglund
Tjena jens , du kan ju höra av dig till SävarSven.. lät som han var intresserad av att sponsra :wink: ( han stod nämnligen och läste och såg bilen du skulle snöra ner b20in i :twisted: )

Postat: sön okt 19, 2008 5:37 pm
av TTR Jompa
Det där ser mycket likt ut det tråg vi hade på våran denzel maskin,rakstående B23 motor och 1.21 60fot utan lagerras som följd!
Vi hade iofs oljereturen på sidan utan att det medförde några problem!
Ang PROBLEM :doh: ...... Gamla hedenhös sprut som kugelficher, K-(j)Get, mm är man glad att man slipper hålla på med i dagens läge! :hihi:

Postat: sön okt 19, 2008 6:00 pm
av Kadett4wd
hehe här sågas det friskt på gammalt sprut.
men kör man mettis så spelar det inte så stor roll att det går fett, bara att mata i så den inte blöddrar typ.
ej att glömma att man kör rent motorn på bensin efter rejsande.

i övrigt om man är ute efter ett sprut där man mappar millisekunder och vill ha lite mera koll så finns juh DTA eller nyare Haltech E11
Där finns mycket bättre loggmöjlighter än ett gammalt haltech.

Postat: sön okt 19, 2008 6:02 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev:med metanol kan man inte ligga över bensin arf 11:1 ( ca lamda0.7) på fullt laddtryck då tappar man större delen av finessen på kylning mm.

och under det lamdavärdet så sägger alla experter jag snackat med att BB lamdorna (för vanliga pengar) inte fungerar speciellt bra alls. det fins speciella lamdor för metanol men den billigaste jag sett kosta över 30K kr
Har du pratat nått med Gunnar L?
Han har ju testat metanol en hel del på sin 2.4 16v.

Postat: sön okt 19, 2008 6:14 pm
av TTR Jompa
Kadett4wd skrev:hehe här sågas det friskt på gammalt sprut.
men kör man mettis så spelar det inte så stor roll att det går fett, bara att mata i så den inte blöddrar typ.
ej att glömma att man kör rent motorn på bensin efter rejsande.

i övrigt om man är ute efter ett sprut där man mappar millisekunder och vill ha lite mera koll så finns juh DTA eller nyare Haltech E11
Där finns mycket bättre loggmöjlighter än ett gammalt haltech.
Körde gammalt hilborn på våran bil och hilborn+ automat =INGEN höjdare..

Hade vi däremot kört manuellt hade det funkat mycket bättre..MEN det är en annan historia :hihi: 8)

Postat: sön okt 19, 2008 6:50 pm
av norrback
Kadett4wd skrev:hehe här sågas det friskt på gammalt sprut.
men kör man mettis så spelar det inte så stor roll att det går fett, bara att mata i så den inte blöddrar typ.
ej att glömma att man kör rent motorn på bensin efter rejsande.

i övrigt om man är ute efter ett sprut där man mappar millisekunder och vill ha lite mera koll så finns juh DTA eller nyare Haltech E11
Där finns mycket bättre loggmöjlighter än ett gammalt haltech.
Om man startar på bensin och kör bensin före man stannar så skall det väl inte vara nåt problem.


/Andre'

Postat: sön okt 19, 2008 7:08 pm
av Jens Gustavsson
TTR Jompa skrev:Det där ser mycket likt ut det tråg vi hade på våran denzel maskin,rakstående B23 motor och 1.21 60fot utan lagerras som följd!
Vi hade iofs oljereturen på sidan utan att det medförde några problem!
Ang PROBLEM :doh: ...... Gamla hedenhös sprut som kugelficher, K-(j)Get, mm är man glad att man slipper hålla på med i dagens läge! :hihi:

bra då kanske det finns hopp om att det fungerar då :thumbright:

alltid kul att höra från de som testat mycket.

Postat: sön okt 19, 2008 7:54 pm
av norrback
Jens Gustavsson skrev:
TTR Jompa skrev:Det där ser mycket likt ut det tråg vi hade på våran denzel maskin,rakstående B23 motor och 1.21 60fot utan lagerras som följd!
Vi hade iofs oljereturen på sidan utan att det medförde några problem!
Ang PROBLEM :doh: ...... Gamla hedenhös sprut som kugelficher, K-(j)Get, mm är man glad att man slipper hålla på med i dagens läge! :hihi:

bra då kanske det finns hopp om att det fungerar då :thumbright:

alltid kul att höra från de som testat mycket.
Jag hade också liknande på min 240, rakstäld med b20 tråg som var gjort djupare, samt svetasade en plåtlåda runt pickuppen som var öppen nertill och tvärsgående plåtar som skvalpskydd.


/Andre'

Postat: sön okt 19, 2008 10:50 pm
av Kadett4wd
såhär har jag gjort i mitt tråg:

Bild

under den där 'persiennen' sitter där ett skvalpskott också.
bara med hål för pickupen samt oljestickan.
sammanlagt som ett 70mm hål kanske.
under skottet ryms ca 6.5liter olja.

Tanken är att gälarna ska fånga upp oljan som piskas runt i vevhuset.
och sedan i lugn och ro rinna ned under skvalpplåten.

hittils funkat klockrent vid hård kurvtagning(tvärställd motor)

Postat: mån okt 20, 2008 5:25 am
av knotan
varför diskuterar ni ens att montera ett mekaniskt sprut (trots att trådskaparen inte ens funderar på det :P )
är det för att spridarstorleken blir väldiggt stor med mycket effekt på metanol lr?? bara nyfiken så måste fråga

Postat: mån okt 20, 2008 7:43 am
av Finnsebbe
Måste bara flika in lite på det här med betong. En B20:a har i originalborr ca. 5mm tjocka cylinderväggar! Jämför man det med de ca. 3mm tjocka väggarna på B23-230, så är B20 väggarna nästan tre gånger starkare! Böjmotståndet växer nämligen med kvadraten på tjockleken. Så en B20:a behöver aldrig betong ifall man inte överborrar den.

Postat: mån okt 20, 2008 8:00 am
av Tommy Luhr
teoretiskt räcker inte 5mm till 600hk heller om man skall gå efter graham bell.

Men det är om man gör det..

Skall tillägga att jag inte tycker betong är en bra lösning, men det är ju ibland den enda.

Men visst hade det varit fränt med en riktigt brutal b20 :)

Detta med att dom håller några fräna pull i bänken och sen går sönder har ju med ägaren till motorn att göra.
Vill man skruva och kolla lager och dubbelkolla allt hela tiden så funkar ju en sådan motor fint.
det blir ju lite volvomotorns TD

Men om man tar Aldeen som exempel så tror jag dom inte gör så mycket mer än kollar koppling mellan varven.

Sura: hur gjorde ni på eran best?

Postat: mån okt 20, 2008 8:31 am
av Jens Gustavsson
Nvix skrev:Tjena jens , du kan ju höra av dig till SävarSven.. lät som han var intresserad av att sponsra :wink: ( han stod nämnligen och läste och såg bilen du skulle snöra ner b20in i :twisted: )
det låter intresant jag tittar förbi där nått i slutet av veckan. :thumbright:

Postat: mån okt 20, 2008 10:45 am
av Finnsebbe
Tommy Luhr skrev:teoretiskt räcker inte 5mm till 600hk heller om man skall gå efter graham bell.
Här spelar ju borrningen också in. Ju mera borr, desto mera tjocklek behövs, vid ett givet cylindertryck alltså. J.m.fr. med hydraulikrör, ett 6mm rör behöver inte ha mer än 1mm väggtjocklek.

Dessutom beror det också mycket på slagvolymen och antalet cylindrar. 600hk är ju ingenting i cylindertryck på säg en 10 liters V12:a.